Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om sig automatiskt...


M.Petersson

Rekommendera Poster

M.Petersson

Hej!

 

Jag har ett jobbigt problem med min stationära dator. Datorn brukar starta upp utan problem, ladda Windows och så vidare, men när den har varit igång några minuter startar den om sig helt plötsligt. Men efter den har startat om sig så blir skärmen helt svart och bildskärmslampan blinkar, thats it. Undantag finns då den kan starta om sig och ladda Windows som vanligt, men efter några minuter så startar den om sig igen.

 

Jag läste ett annat inlägg här på eforum med en som hade liknande problem, personen ifråga fick då detta rådet:

 

[log]Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

[/log]

 

Jag gjorde likadant, och så här stog det på min blåskärm:

 

[log]IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

och

 

Information:

0x0000000A (0x8E45D468, 0x0000001C, 0x00000000, 0x80502CC7)

[/log]

 

Jag slänger med en loggfill som kommer upp efter omstarterna.

[log]Teknisk information:

C:\DOCUME~1\HP_GAR~1\LOKALA~1\Temp\WER9fcd.dir00\Mini030809-02.dmp

C:\DOCUME~1\HP_GAR~1\LOKALA~1\Temp\WER9fcd.dir00\sysdata.xml

 

Felsignatur:

BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005 BCP2 : 80582F2E BCP3 : A74B7228

BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 3_0 Product : 768_1 [/log]

 

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tack så mycket på förhand

Mauritz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn?

Är det en märkesdator, som Dell eller HP?

Har du lagt till eller bytt ut något i datorn sedan inköpet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Det är en:

 

HP Pavilion

AMD Athlon 64 X2 Dual

Core Processon 3800+

1.99 GHz, 1,00 GB RAM

 

 

Den kan nog vara 2-3 år gammal, har inte direkt koll...

Jag har inte lagt till något sen jag köpte den, fast jag har ju givitvis laddat ner olika program och så vidare...

 

Kan det vara något temperatur fel?

 

Glömde skriva det förut, att när jag hade kryssat bort automatisk omstart så gick det inte att få igång datorn efter det, när man satte på den så "tuta" det bara. Fick vänta ett bra tag, sen gick det. Så jag har kryssat för det igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara temperaturproblem. Hur är det med damm i datorn? Men ta inte bort damm utan att veta hur du skyddar datorn mot statisk elektricitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Oj, jo jag har dammsugit datorn. Tog bort alla sladdar (inklusive strömsladden) och sedan dammsög jag lite lätt i datorn. Men grejjen är att den starta om sig nästan direkt iallafall...

 

Gav loggarna nåt spår?

 

Finns det nåt program som visar tempen i datorn?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är tre program som visar temperaturen:

HWMonitor: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php

SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan.php

Använd gärna två för ibland så visar de fel. Allra bäst är ju om du har något HP-program som kan visa temperaturen.

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL beror ofta på drivrutinsproblem. Har du installerat eller uppdaterat någon drivrutin?

Men BCCode : 1000008e är en annan felkod och varierande felkoder beror ofta på minnes- eller hårddiskfel.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera) eller i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Jag har kollat temperaturen i datorn nu och det visar:

 

Processor : Thermal Diode

AMD Athlon 64 X2 (Core 1) : 41 °C

AMD Athlon 64 X2 (Core 2) : 33 °C

 

Hard Disk Monitoring : S.M.A.R.T

Hard Disk Maxtor 6L200M0 : 40 °C

 

(Dom olika programmen visar ca lika...)

 

Jag gjorde oxå RAM testen, som inte visa något fel.

 

Men tänkte på det med hårddisken, jag har en Maxtor 6L200M0 180 GB. Jag hittade:

 

[log]Maxtor PowerMax v4.23 (07.27.2006)

The PowerMax utility is designed to perform diagnostic read/write verifications on Maxtor and Quantum hard drives. These tests will determine hard drive integrity. The PowerMax utility is effective on all ATA (IDE) hard drives with a capacity greater than or equal to 500 MB. Maxtor recommends the use of this utility for troubleshooting potential hard drive problems.

 

- Download PowerMax (English | TACKtech Mirror Direct Link | 1.03 MB)

- Download PowerMax (Brazilian Portuguese | Direct Link | 1.03 MB)

- Download PowerMax (Spanish | Direct Link | 1.03 MB)

- View Additional Information

[/log]

 

Kan jag ladda ner den versionen fast jag bara har 180 gig? den var väl till för 500 gb eller liknande?

 

Mauritz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturerna ser ju bra ut. :thumbsup:

 

The PowerMax utility is effective on all ATA (IDE) hard drives with a capacity greater than or equal to 500 MB.
Observera, 500 MB och inte 500 GB. Så ladda ner den du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

oj då!

 

jag tog den här:

 

Maxtor PowerMax 4.23 Bootable CD .ISO image file (08.02.2006)

 

The POWERMAX utility is designed to perform diagnostic read/write verifications on Maxtor/Quantum hard drives. These tests will determine hard drive integrity. The POWERMAX utility is effective on all ATA (IDE) hard drives with a capacity greater than or equal to 500 MB. Maxtor recommends the use of this utility for troubleshooting potential hard drive problems.

 

- Download PowerMax (English | TACKtech Mirror Direct Link | 1.78 MB)

- View Additional Information

 

Hur ska jag göra när jag har laddat ner den då? Är det likadant som med det andra testet att jag bränner iso filen på en cd å sen startar upp datorn med den i? Det står ju inte riktigt hur det funkar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det likadant som med det andra testet att jag bränner iso filen på en cd å sen startar upp datorn med den i?
Japp :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Tänkte bara försäkra mig om att det inte är någon risk att det händer nåt med datorn om man kör detta? Kom nämligen upp ett medelande när man skulle köra igång programmet att Maxtor inte ansvarar för några skador eller liknande. Blev lite orolig där ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så ska det ju inte göra det. Men jag kollade runt lite och Maxtor är uppköpta av Seagate som har kommit ut med ett nytt program som ersätter PowerMax, SeaTools, och det finns i en variant som körs inifrån Windows.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Där finns det en tutorial och Learn more också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Ah, grymt!

Jag ladda ner de programmet å gjorde: Short Drive Self Test (20 to 90 seconds long) och det visade inget fel...

 

Hmm detta är lurt.

 

Föresten så glömde jag svara dig ang drivrutiner och ja, jag har nog uppdaterat till nya drivrutiner till nåt program, kommer inte ihåg vilket. Kan man kolla om det är felet på nåt sätt?

 

Glömde fråga om Windows loggfill gav dig nåt?

Teknisk information:

C:\DOCUME~1\HP_GAR~1\LOKALA~1\Temp\WER9fcd.dir00\Mini030809-02.dmp

C:\DOCUME~1\HP_GAR~1\LOKALA~1\Temp\WER9fcd.dir00\sysdata.xml

 

Felsignatur:

BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005 BCP2 : 80582F2E BCP3 : A74B7228

BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 3_0 Product : 768_1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknisk information:

C:\DOCUME~1\HP_GAR~1\LOKALA~1\Temp\WER9fcd.dir00\Mini030809-

02.dmp

C:\DOCUME~1\HP_GAR~1\LOKALA~1\Temp\WER9fcd.dir00\sysdata.xml

Det talar om i vilka filer det finns mer information och de skickas till Microsoft för analys om du har WIndows inställt på det.

 

BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005
0x0000008E: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

A kernel mode program generated an exception which the error handler didn’t catch. These are nearly always hardware compatibility issues (which sometimes means a driver issue or a need for a BIOS upgrade). http://www.aumha.org/a/stop.php

 

Tillägg: Zipp säger att han kan titta på en dmp-fil och se om det går att se närmare vad problemet är. Sök igenom datorn efter filer som slutar med .dmp och ladda upp den på internet, t ex på http://www.skickafilen.se/, och kopiera in länken till filen i ditt svar.

 

[inlägget ändrat 2009-03-10 12:07:13 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Den hitta jätte många sånna filer. Bifogar en bild med alla, sen får du välja vilka jag ska lägga upp. Föresten, ska jag skriva min egen mail-adress på skickafilen.se å sen länka där ifrån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta de två senaste. Om du inte fyller i någon epostadress alls så får du en länk i webbfönstret som du kan klistra in här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zipp svarar att det verkar vara problem med SPBBCDrv.sys, atapi.sys och sptd.sys, vilket är drivrutiner som hör ihop med Symantec/Norton, styrenhet till hårddisk resp. Daemon Tools.

 

Så pröva med att ominstallera Norton och avinstallera Daemon Tools.

 

Hur länge pågick minnestesten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Ah ok!

 

Minnestesten varade väl typ 2 min. Men det var ju den korta. Man kunde välja en lång med, men den skulle ta 3-4 timmar. Ska jag göra den?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Oj, jo de va de. Minnestesten varade inte så länge heller. kanske 10 min. Men det stog ju att om det inte kom upp några fel i "pass 1" så var det inte så stor chans att det skulle komma upp något fel i de andra "pass" heller, så jag stängde av. Men jag kanske ska låta den gå ett tag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnestester ska man gärna låta gå flera timmar, t ex över en natt. Så både det och den långa hårddisktesten kan ju vara bra om det inte hjälper med en ominstallation av Norton och avinstallation av Daemon Tools.

 

Ominstallation av Norton:

http://service1.symantec.com/Support/tsgeninfo.nsf/docid/2005033108162039

om du inte har installerat årsmodell 2009 utan har en äldre årsmodell så se om du har rätt att få 2009 utan extra kostnad:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/support/index.jsp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.Petersson

Ok, men jag låter det stå över natt då!

 

Och jag har tagit bort Deamon Tools, och ska re-install Norton. Om det blir något mer problem så hör jag av mig!

 

Tack så jätte jätte mycket för all hjälp!

 

/Mauritz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste berätta hur det går! :thumbsup:

 

Tack så mycket för alla poäng! :) :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...