Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI


jan01

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har bara en liten fråga.

Jag vill köpa en stationär dator. jag vill koppla

min dator till HD Tv och min fråga :

HDMI och TV-out är samma sak, för att den här

datorn som jag ska köpa har HDMI men inte TV-out.Kan jag koppla min dator till TV

med HDMI utan TV-out?

var snäll och hjälp mig.

Jan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. HDMI är en bild- och ljudutgång som du kan koppla in en TV på givet att TVn har sådan ingång. Vanlig TV-ut avser vanligen analoga kontakter som komposit, s-video och komponent.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Har platt TVn HDMI ingång går det ju koppla in TVn. till datorn.

Men de flesta platt TV scalar om bilden så den ska passa bildrutan.

Tex en bild i format 4:3 tar man tex och skär bort de övre och undre delarna av och sträcker lite på den för det ska bli 16:9 format.

Duger bra till film.

 

Vill man att TVn ska fungera som en dataskärm så måste platt TVn stödja Pixelmapping

vilket de flesta plattTV inte gör.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=k=s35308165

totalt 85 st av 1259st LCD TV

 

Äldre tjockTV "CRT" stöder inte HDMI vad jag vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många TV-apparater stöder numera pixelmapping via HDMI. Det filtret på Prisjakt ger är om någon fyllt i att den gör det via VGA något som blir ovanligare när TV-apparaterna som har FullHD-upplösning blir fler.

 

Vid 1920x1080 är digital signal bättre. VGA kan skrämmas upp till de upplösningarna och TVn kan klara det men officiellt finns det ingen anledning att säga att TVn klarar det.

 

Ytterst få apparater klarar överhuvudtaget inte av pixelmapping via antingen VGA eller HDMI.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...