Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det hackar!


NiclasNordqvist

Rekommendera Poster

NiclasNordqvist

Jag har nyligen skaffat ny dator.

P3 800EB, CUSL2, 256 ram (Pc100), 17gb UDMA66 HD, ASUS V7700 Geforce2 GTS 32mb.

Jag testar Q3 demo001 och får ca 100fps på 800x600 allt maxat. Testar 3dmark2000, får ca 6400poäng. Mitt problem är:

Nu när jag precis skaffat Colin McRae 2.0 och kör ett tag så börjar det till min fasa att hacka!

Jag tycker själv att jag har en ganska hygglig burk. Testade att köra på 1024x768x32, High detail på allt (ingen shadow map eller bump map, då hackar det grovt, och jag ser ingen grafik skillnad heller). Det är inte så att det bara helt plötsligt börjar hacka, utan det är alltid vid samma ställen på banan. Ska verkligen CMR2 kräva så mycket? Jag kör just nu på 800x600x32 och det hackar fortfarande på samma ställen.

Nån som har upplevt samma problem??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör ju inte jag Q3 då, men jag har upplevt att datorn kan börja "hacka" utan att man kör några krävande program. I mitt fall var det en UDMA/33 hårddisk som jag kopplade till UDMA/66 porten på mitt moderkort. Tydligen hade jag missat att installera någon drivrutin eller nåt, för varje gång datorn började skriva stora mängder data till hårddisken så stannade (bokstavligt talat) datorn i flera sekunder innan man fick tillbaka kontrollen. Det är inte så att du kopplat din UDMA/66 HD till en UDMA/100 port eller nåt i den stilen?

 

Bara en gissning. Det är det första jag skulle kolla om jag var dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kör några fler benchmarks i lite andra upplösningar (framför allt 640x480x16), så är det lättare att isolera problemet.

 

Vilka drivrutiner använder du? Prova att ladda hem senaste Detonatorn från nVidia.

 

Kör du dina PC100-minnen i 100 eller 133 MHz?

 

MVh,

Gabriel

 

 

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vilka drivrutiner kör du egentligen?

 

Men iaf.. jag har ingen koll på spelet i fråga - men kan det inte vara så att det är enormt texturkrävande och du har slagit på högsta texturupplösningen.. åså får de inte plats i dina 32MB? ;)

(dvs texturerna läses över agpbussen vid vissa tillfällen vilket leder till så'nt hackande du pratar om)

 

Pröva isf att sänka texturupplösningen/kvalitén... eller texturer i 16 bitar, bara för att pröva..

 

/Weyland - har ingen aning om spelet i fråga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till ;)

 

..har du kollat efter patchar å uppdateringar på speltillverkarens hemsida?

 

/Weyland

 

PS. Vet nå'n varför alla moviesekvenser går för fort/skippar/hoppar i Monkey4 på min burk? Inget av det som står på lucasarts.com hjälper mig..... :7 (edit: LucasTarts? ;)

 

 

[inlägget ändrat 2000-12-14 16:56:58 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NiclasNordqvist

Jag kör med 6.31, har testat med lite nyare med har inte märkt någon prestanda förbättring. Kör DX8 också.

Det har flytit på bra i alla spel och på nästan alla upplösning (dvs inte 1600...:).

Jag har testat att endast köra ett 128mb minne som är PC133 i 133:133 men jag har tyckt att 256mb fungerar bättre och det andra 128mb minnet är PC100 så jag kör 133:100 just nu. (ska kanske skaffa 2x128mb Cas2 Pc133 original minnen eller nåt).

I biosen på CUSL2 så kan man ju välja olika UDMA lägen. 1/2/3/4/5. Där jag antar att 5 är UDMA100, 4 är UDMA66 osv.

Min står på 2. Jag testade att sätta på UDMA läge 4, då hackar musen hela tiden. Men läser man texten bredvid så står det att man måste ha en "80-pins shielded" sladd för att kunna köra i lägena 3/4/5. Var skaffar man sånt?

 

/Niclas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sladden ligger nog kvar i din ASUS-kartong! Gräv fram den och kolla...

 

Dessutom kan du ju prova att köra minnena i 133, det funkar för mig iaf, fast jag har ett pc100 och ett pc133.

 

[inlägget ändrat 2000-12-14 19:37:52 av Sarge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NiclasNordqvist

Kan man har mer otur??

Har städat i hela rummet och hittat 250000 sladdar men ingen av dem är den... Fett jobbit. Den sladden var blå i kanterna va? Alla jag hittat är svarta (testade med dem också och fick samma resultat som förut).

Ifall man köper ny HD (ex IBM 30gb UDMA100) får man med en "skyddad" sladd då mån tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar du efter en UDMA/66/100-sladd? Går juh att köpa löst.. lätt att känna igen som bekant, den har 80 ledare istället för 40...

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NiclasNordqvist

Alla mina sladdar är 80-pinnars.

Tom från min P133 är det 80-pinnars.

Men det står att man ska ha en "shielded 80-pins cable".

Jag antar att det är nåt speciellt med dem...

Testar frresten med 133:133 just nu med ett PC100 och ett PC133. Fungerar utmärkt. Får inte samma prestanda som med endast ett PC133 men det fungerar bättre iaf...

 

//Niclas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que? I din P133? Det har jag svårt att tro om du inte satt dit den själv... IDE-gränssnittet använder vanliga 40pins-sladdar... UDMA/66 och UDMA/100 kräver dock att det går en jordsladd intill varje datasladd - så varannan sladd är en jordsladd och således blir det 80 sladdar istället. Detta är en s.k. "extra jordskärmad" IDE-kabel.. den har precis lika många kontakter i ändarna dock.

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NiclasNordqvist

Hmm, jag har inte en aning om vad det är iofs :)

Sladden har 3 st kontakter på en lång IDE-kabel. Varje kontakt har 40-pinnar och min HD har också 40-pinnar.

Det är väl rätt? Vad är en 80-pinnars då? :)

 

//Niclas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en 80-polig sladd är en så'n du behöver för att köra UDMA/66 och UDMA/100-hårddiskar... den har 80 ledare i sladden istället.. en separat jordledare till varje dataledare... kontakterna ser däremot i princip likadana ut som på en vanlig 40-polig sladd... dvs 40 stift/pinnar.. men själva kabeln måste ha 80 ledare av skärmningsskäl... gå ut å köp en UDMA/66-kabel i närmsta datorbutik om du inte hittar den som kom med moderkortet ;)

 

Om du lyckats köra din hårddisk i UDMA/66 eller UDMA/100-läge utan en korrekt kabel så är det nog inte så konstigt att din dator beter sig allmänt jätteirriterat... men detta ska inte gå att göra, såvitt jag förstått.

 

/Weyland

 

tillägg:

 

"To facilitate this, let's double the conductor cable interface size from 40-pin to 80-pin." - arstechnica

 

Här är det NOGA förklarat med snygga skisser:

http://www.wdc.com/products/drives/drivers-ed/ata66tp.html

 

PS. UDMA66 och UDMA100 använder exakt samma kablar

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-12-16 02:12:44 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag kan bara säga att colin 2 är betydligt mycke mer krävande än vad quake 3 är, det är det mest krävande spelet jag känner till, men jag kör mit i 800*600 i 32 bitars och det hackar inte, men har inte allt maxat, men jag har bara en p3 600@800 och kör ninena i typ 143 eller vad det blir, och så har jag ett geforce ddr 32mb.

 

så du har ju något fel

 

mvh edvard

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NiclasNordqvist

Jag kör också i 800x600x32, det hackar inte då, utan det är när man sätter på SHadow map och Enviorment map, Cubic.

Testa det så ska du få se på hacka...

 

Annars är det ett ruskigt bra spel

 

//Niclas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara buggar i själva spelet? Jag har ett GeForce Ultra 64 MB och en P4 1.4 Ghz, 256 MB RDRAM OCH DET HACKAR på sina ställen ändå!

 

/skylt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nedanstående burk. CM2 går segt på vissa ställen med min burk när jag kör i 1280x1024.

 

AMD Athlon 1100MHz

384MB SDRAM

Asus V7700 GF2 GTS 32Mb

Adaptec 2940U2W + 3st Ultra Wide 2 SCSI HDDs

 

Så jag antar att (som många andra nämnt) spelet är halv kass kodat eller något liknande. Tycker inte att ett spel ska gå segt i den upplösningen på min maskin.

 

//PeAr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NiclasNordqvist

Tack för att jag inte är ensam om detta :)

Hoppades på en ny fix.

 

Frresten, när jag installerar spelet på brorsans dator så kan man inte starta det, "fel i cmr2.exe".

Ska iofs formatera hans burk nu, det borde fixa sig då.

 

Ha det allihopa och tack föra alla svar!

 

//Niclas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
NiclasNordqvist

Jag testade att köra med tangentbordet istället. Körde i 1024x769x32 Allt på High, 4xFSAA, Enviroment map: Cubic, Shadowmap på och då flöt det hyffsat faktiskt!

Blev skön grafik :)

Så att köra med FF Ratt sölar verkligen ner brutalt!

 

Hoppas fixen kommer snart...

 

//Niclas

 

- Frresten, det buggar för mig när jag klarat Intermediate championship (Rally). Det kommer upp att jag vunnit och sedan hör man en massa fyrverkerier, men inget händer och det går inte att trycka på någon knapp. Någon som har haft samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...