Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 som enda operativsystem?


open source

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska köpa ett nytt system i dagarna och är inte så sugen på att punga ut 1300 spänn för Vista home premium när windows 7 släpps relativt snart... Så jag undrar helt enkelt om ni tror att Windows 7 kommer att fungera bra med min hårdvara och med de spel jag brukar spela? Självklart är jag beredd på lite pyssel eftersom det trots allt är en beta men det måste ändå fungera som OS helt själv eftersom jag inte får tanka ner något annat...

 

Hårdvara:

 

MSI x58pro eller P6T SE

Core i7 920

6gb ddr3 1333 mhz kingston valueram

500 gb samsung spinpoint sata hdd

Samsung sata dvdbrännare.

8600 gt silent Asus (mobba mig inte =I )

 

Mjukvara:

Mycket cs, både 1.6 och source

Office 2007

Firefox

Crysis

COD 4 & 5

First Class (inte jätteviktigt, jag kan använda folkpartiets webbverktyg istället.)

De senaste spelen

 

Tror ni jag kommer kunna köra detta med "lite lagom krångel" med Windows 7 eller känner ni till att något av mina program eller planerade hårdvaruinköp kommer att krångla under Windows 7?

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

P.S. Jag har laddat ner ISO-filen för W7 och skaffat licensnycklar men när går betaperioden ut? D.S.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Jag har laddat ner ISO-filen för W7 och skaffat licensnycklar men när går betaperioden ut?
Första augusti

 

Troligen så kommer det väl inte gå att köpa Windows 7 förrän kring årsskiftet.

 

Firefox funkar i Windows 7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte testat själv, men har konsulter som berättat att andra av deras kunder (mindre företag) kör Windows 7 som OS redan nu. Betan lär funka riktigt bra.

 

Men som sagt - har inga egna erfarenheter av 7an, bara hörsägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade betan för att kunna spela DX 10 resp 10.1-spel utan att behöva köpa Vista. Har hittills testat Call of Juarez med DX 10 Enhancement Pack och Bioshock. Använder XP i övrigt (dual-boot), men en del surfande blir det också under 7:an.

 

Min erfarenhet är att spelande funkar bra nu, kör med betorna till både grafikkort (HD 4850) resp ljudkort (X-Fi), dock så upplevde jag vissa slumpvisa hängningar när stora filer skulle packas upp, vilket jag tror var orsaken till att framförallt CoJ kunde hänga sig när man laddade in en nivå från ett sparat spel, även ibland när man sparade. Först hade jag tom svårt att öht komma in i första nivån. Även Bioshock hängde sig någon enstaka gång vid laddning av en nivå - funderar dock på om det problemet kan bero på hårddisken, som är en Seagate Barracuda av den sort som hade biosproblem, men bioset är uppdaterat till den version som ska vara problemfri. Har faktiskt inte upplevt någon hängning alls på sistone, vet inte om problemet har lösts automatiskt på något sätt, eftersom det verkade som att det avklingade (?).

 

Min brute-force-lösning vid hängningarna var annars att stänga av datorn helt och starta om, eftersom det gick snabbare att starta upp och börja om, än att försöka stänga enbart spelet via Aktivitetshanteraren.

 

Kommer troligen även att testa Crysis igen, som ju går att spela under XP med "DX 10-grafik", vilket jag gjort, men väntar tills nästa 7-betadrivrutiner släpps för mitt grafikkort (vilket ska komma med Catalyst 9.3) för att isf kunna jämföra prestanda.

 

Intressant att notera är att det står att operativet kör DirectX 11 när man kör dxdiag...

 

PS. Kan lägga till att om ditt ljudkort stödjer OpenAL bör du installera senaste OpenAL Windows installer för att få OpenAL-ljud. Både CoJ och Bioshock är OpenAL-spel. Och sätt kompatibilitetsläget till Windows Vista på spelen. Har inte provat några OpenGL-spel.

[inlägget ändrat 2009-02-27 05:58:54 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

Angående drivrutiner till Windows 7 så ska väll W7 bygga på Vistakärnan vilket i sin tur innebär att man ska kunna köra drivrutiner som är avsedda för vista, eller har jag missförstått det?

 

Sedan tänkte jag på det här att betan antagligen går ut före Microsoft släpper W7: vore inte det väldigt dålig marknadsföring för övergången till Windows 7 ifall alla entusiaster som har skaffat det ska behöva byta tillbaka för att sedan kunna byta till w7 några månader senare? Det kanske bara är Beta-versionen som sträcker sig till 1 augusti och när de släpper RC1 så får den ett annat utgångsdatum?

 

Minns någon hur det var när vista och XP släpptes? Var priserna hutlösa de första veckorna eller reglerade Microsoft det?

 

MVH

Hampus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske bara är Beta-versionen som sträcker sig till 1 augusti

Betan har bäst före datum 2009-07-02. Se bifogad bild.

RC planeras släppas i början av april. Gissningsvis med ett bäst före datum längre fram än Betans.

Tanken med Beta och RC är att Microsoft vill ha feedback för att kunna släppa en RTM så bra som möjligt. De släpps inte publikt bara för att folk ska köra dem som primära OS, utan för att köras i testmiljö. Att sedan somliga kör 7:an som sitt förstahands-OS, är en annan sak. 7:an är inte färdigt för produktion, inte heller den sista RC:n kommer att vara färdig för produktionsmiljö.

 

Vista Ultimate kostade ca 5000 när det släpptes. I dag har jag ingen aning.

XP Professional kostade drygt 4000 när det släpptes 2001-10-25

 

[bild bifogad 2009-02-28 09:52:35 av Maratonmannen]

1126081_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det brukar inte gå att uppgradera från beta till release när det släpps. Bered dig på ominstallation till sommaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det ska tydligen gå vad jag har läst på microsofts windows 7 download-sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...