Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extra jobb!?


parlehag

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ingen som vet vart man kan söka jobb som mobil testare eller något likande inom teknikens värld Tex tv mp3 ect?

 

Jag vill ha ett jobb som mobil testare eller någon liknande testare samtidigt som jag går på gymnasiet, sen princip skriva en resenation om saken efter en månad eller liknande.

 

Skulle detta gå att genom för på något vis?

 

Någon som har något tips om vart man kan söka ett sådant jobb?

 

Jag är väldigt intresserad av mobiler och teknik i huvud taget.

 

MVH Parlehag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du mobil testare eller mobiltestare?

 

(om du nu ska skriva recensioner så tycker jag du ska lära dig att inte särskriva... och att stava rätt)

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-15 20:17:19 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte de jag frågade efter har du några tips?

Jag får ursäkta detta då...

 

[inlägget ändrat 2009-02-15 20:22:11 av parlehag]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som tidningar (förhoppningsvis fortfarande) frågar efter, är folk som kan stava hyfsat. Mitt tips är att "parlehag" försöker att bättra på sin stavning en smula. Det kan hjälpa en hel del att få jobb!

 

Dagens ungdomar har följande svårigheter:

De skriver/blandar ihop "de"/"den"/"dem". Talspråket använder "dom", vårdat skriftspråk skiljer på de/dem. Problemet är att ungdomarna, då de skall skriva "vårdat" försöker sig in på att skriva de/dem. Något som de tyvärr inte behärskar.

 

När jag gick i småskolan på 70-talet så lärde "fröken" oss skilnaden mellan de/dem. Tyvärr lärde hon oss (klassen) så bra, att det siter i ryggmärgen. Ungefär som att cykla.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten

 

Som sagt: Öva på att skrivabra svenska, det är mitt tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha, mobil testare :thumbsup:

Kan väl vara trevligt med lite resor.

Poäng till dig Mr Andersson.

Tänk så mycket särskrivningar man ser på internet.

Botemedlet mot särskrivningar är 9 år i grundskolan.

Jag är så gammal sju-årig folkskola fick räcka.

 

Se ett inlägg om detta som jag skrivit (inlägg 4)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=846700

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-15 21:11:33 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! men är det ingen som vet nå om min andra tråd "Google G1"? var snäll att svara om de i den tråden

[inlägget ändrat 2009-02-15 21:18:54 av parlehag]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Botemedlet mot särskrivningar är 9 år i grundskolan.

Bevisligen inte, man ser massor med text från folk som rent lagligen måste ha gått hela skolplikten i skolan men ändå skriver saker som "lever pastej" eller "kaffe bröd".

 

Fast det är inget svenskt fenomen, britter och amerikaner beklagar sig över samma språkliga förfall (fast där handlar det av naturliga orsaker sällan om särskrivningar utan om något annat). Det är nog så det alltid har varit, även om det är lite olyckligt när folk gör fel som faktiskt inte sällan ändrar själva betydelsen av meningen.

 

Allt ovan, relativt off topic. Fast Mr Andersson har helt rätt, ska man skaffa sig ett extrajobb som skribent så skadar det nog inte om man lär sig skriva svenska först, det ökar förmodligen chanserna att man får jobbet betydligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ökar förmodligen chanserna att man får jobbet betydligt.

Är inte säker, men borde det inte vara enl. nedan.

Det ökar förmodligen chanserna betydligt att man får jobbet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha!

Jo, du har nog rätt.

Jag skulle nog kunna tänka mig att skriva på bägge sätten men hade nog föredragit din variant. Båda varianterna är förmodligen ok eftersom "betydligt" omöjligt kan syfta på jobbet men jag skulle nog kalla din formulering bättre.

 

Tur att man inte extraknäckar som skribent så ofta :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev vist ett helt annat ämne än vad jag ville....

 

Ni är roliga ni, för att man stavar fel blir det ett jävla liv haha LOL!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att man stavar fel blir det ett jävla liv haha LOL!

 

Normalt skiter jag i hur folk skriver, men när man säger att man ska vara skribent och skriva recensioner, då känner jag mig tvungen att påpeka det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag var seriös. Jag tycker det är viktigt att folk med intresse skriver men om du inte gör något åt språket så tror jag inte du kommer att ha en chans.

 

Se det inte som ett angrepp utan mer som ett tips i största allmänhet. Det rödmarkerade i din text inklistrad nedan är sånt som gör att jag skulle slänga en ansökan i papperskorgen.

---

"Ingen som vet vart man kan söka jobb som mobil testare eller något likande inom teknikens värld Tex tv mp3 ect?

 

Jag vill ha ett jobb som mobil testare eller någon liknande testare samtidigt som jag går på gymnasiet, sen princip skriva en resenation om saken efter en månad eller liknande.

 

Skulle detta gå att genom för på något vis?

 

Någon som har något tips om vart man kan söka ett sådant jobb?

 

Jag är väldigt intresserad av mobiler och teknik i huvud taget."

---

Det är naturligtvis vid sidan om ämnet och inte alls vad du frågade om men om det inte är för att du har någon språkligt handikapp så skulle jag gissa att en trolig orsak är att du inte är van att se det skrivna språket.

 

Läser du mycket dagstidningar eller böcker? Om inte kanske det kan vara en bra start. Det kan vara väldigt givande när man hittat en författare som man kan läsa bok efter bok av. Även om det tar längre tid än du har om du vill ha ditt extrajobb på gymnasiet tror jag att du kommer att ha nytta av det när du söker ditt första jobb.

 

Edit: Med viss reservation för att något av det jag rödmarkerat faktiskt skulle kunna vara rätt. Jag är ingen svensklärare och även mitt språk färgas av dialektala preferenser.

Jag bortsåg från ett par missade kommatecken och sånt, det är svårt att markera saker som inte finns med rött :-)

[inlägget ändrat 2009-02-15 23:57:11 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Botemedlet mot särskrivningar är 9 år i grundskolan.

 

Nä, jag tror inte det finns nåt botemedel, för att många helt enkelt inte förstår skillnaden.

 

Det är skillnad på:

 

Sjuk sköterska - Sjuksköterska

Fel anmälan - Felanmälan

Kassa apparater - Kassaapparater

25 års fest - 25-års fest

För kylning - Förkylning

Korp tävling - Korptävling

 

Det är nästan så jag skulle börja samla på knasiga sär-skrivningar :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...