Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows vista på Intel Celeron


supergrease

Rekommendera Poster

Hej jag ska ev skaffa en beg dator av en kompis för att prova/lära mig Windows Vista. (home basic eller home premium). Men jag undrar hur de kommer att fungera..Kommer att användas till msn, internet och att skriva plus lite andra små program samt för att lära mig vistas funktioner mm. Kommer det att gå drygt eller? nån som har nått tips?

 

Processor: Intel Celeron (tror de va på 2.0 GHz)

Ram minne: 504mb (ev uppgradera till 760mb)

Hårddisk: 40gb

Intergrerat ljud å graffe å lite annat smått å gott

 

så hur kommer det att funka på denna datan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du installera Vista skulle jag nog vilja rekommendera att du stoppar

i minst 1 GB RAM,samt inhandlar en större hårddisk. Med 40 GB hårddisk

blir det inte så mycket utrymme över sedan du installerat Vista och

program du vill installera.

[inlägget ändrat 2009-02-11 15:44:39 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey tack för svar. Ram kommer jag troligtvis inhandla. Hårddisk kanske jag kopplar in en 20gb ide hårddisk att ha program å sånt på. Men grafikkort? jag kommer nog inte använda aero (blir nog home basic versionen) räcker inte intergrerat för musik, film å msn å surf?

 

Har vista home stöd för ide hårddiskar ?

 

[inlägget ändrat 2009-02-12 16:59:23 av supergrease]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey tack för svar. Men om jag vill köra home premium. Räcker de att jag bytar tll 1gb ram och ett grafikkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa vad Microsoft skriver om datorkrav på

http://support.microsoft.com/kb/919183

 

Så det går att köra Vista Home Basic med den datorn om grafikkortet klarar av DirectX 9. Ligger man nära minimikraven så får man räkna med att datorn blir slö, men det gör kanske inte så mycket om du bara är ute efter att prova på Vista. Det går inte att installera något tungt antivirusprogram när man har en dator som ligger nära minimikraven.

 

Kan du inte be kompisen köra Vista Upgrade Advisor för att få reda på om det är något som måste fixas innan Vista funkar.

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradeadvisor.mspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...