Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Historia angående pyramider!


andersson31

Rekommendera Poster

Tjenna! Söker någon som har höllt på mycket med gåtan om pyramiderna. Jag har hört mycket men undrar fortfarande lite. Det sägs att för att dom skulle kunna ha byggt pyramiderna hade dom varit TVUGNA att veta vad pi var redan då. varför skulle dom vara det?

Undrar är det oxå sant att alla pyramider har sina långkanter mot norr-söder-väst-öster exakt? Om det är så så måste dom ha haft något verktyg vi aldrig kunnat drömma om. En kompass som ingen har hittat.

 

mjaa de är ju lite roligt med sånna här saker tycker jag. Tacksam om nån har lusst att svara och diskutera:)

 

Hade bra! Mvh Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det där med kompass låter inte troligt.

Visserligen kan man göra en enkel kompass av en träpinne med järn i ena ändan flytande på vatten.

Vet dock inte hur gammal kompassen är.

De använde väl stjärnorna för att bestämma väderstreck.

 

Pi vet jag inte om man behöver känna till, däremot troligen pythagoras sats, för att bestämma vinklar.

Kruxet är bara det att Pythagoras levde efter det att pyramiderna byggts.

 

Två intressanta länkar nedan

http://www.mimersbrunn.se/Pyramider_2806.htm

http://www.canit.se/~skaner/nina/

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-05 10:47:58 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet är bara det att Pythagoras levde efter det att pyramiderna byggts.

Det är ju egentligen inget krux. Kruxet är väl snarare att man idag tror att grekerna var först med sina teoretiska idéer, bara för att vi inte hittat något nedskrivet kring liknande teorier från folkslag som levde långt tidigare.

Personligen tycker jag att logistiken kring det faktiska byggandet är långt mer fascinerande och beundransvärt än precisionen på ritningarna man följde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt resonerat Anjuna Moon.

Det finns ju något som kallas för den egyptiska triangeln (sidorna 3, 4, 5)

Vet inte hur gammal den är men det är väl samma princip som Pythagoras använde sig av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju något som kallas för den egyptiska triangeln (sidorna 3, 4, 5)

Japp, som egyptierna dessutom tillskrev långt mer romantisk symbolik än grekerna. Kateterna symboliserade mannen och kvinnan och hypotenusan deras (härledda) barn =)

Och visst, egyptierna kände väl till den perfekta triangeln långt innan det Pytagorianska samfundet gjorde den världsberömd.

 

EDIT: När det gäller uppskattningar av PI så var inte bara egyptierna tidigare ute med detta än grekerna utan även babylonierna (bland säkerligen fler som historien glömt bort)

[inlägget ändrat 2009-02-05 19:24:08 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Pythagoras sägs vara den som först matematiskt bevisade satsen.Förhållandet, som ju gäller endast i en rätvinklig triangel, anses vara känt tidigare bland flera folk .Säkerligen också av greker.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns mycket att fundera över när det gäller historia:)

Men jag har även tänkt så här. Cheops pyramid består av 2,5 miljoner stenblock och varje stenblock väger ungefär 2,5 ton. Forskarna säger att det tog 20 år att bygga den och max 10 000 man var sysselsatta. 20 år är 7200 dagar ungefär. Det är 347 stenblock om dagen, Vilket blir 5,5 stenblock i timmen om man räknar dygnet runt. Om dom inte hade några hjälpmedel hur i **** har dom fått upp 5,5 stenblock som väger 2,5ton i timman? Det är ju jätte svårt med dagens maskiner. Sen så skulle jag gissa på att dom inte jobbade dygnet runt, men de kan dom ju ha gjort iufs.

 

Den möjligheten jag kan se är att lägga stockar elr liknande under stenblocken å rulla fram blocken men hur lätt är det att göra i sand??

 

Hehe gillar att diskutera sånt här och se andras uppfattningar.:)

 

Mvh Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten på tal om knep i historian:P är det någon som känner till NAZCA ?

 

DET är intresant:P

 

Mvh andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det någon som känner till NAZCA

Staden eller de magnifika jättefigurerna? De senare är ju väldigt imponerande, men inte alls lika svåra att förklara konstruktionen av som pyramiderna. Precis som med de komplicerade mönstren i vetefält är det inte alltför svårt att återskapa liknande konstverk med ganska primitiva instrument. Men det gör förstås inte det hela mindre värt.

 

Någon som har lite koordinater till dessa mästerverk så man snabbt kan titta in på dem i Google Earth?

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-05 21:47:59 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt wikipedia ska det vara 14° 43' 0'' S, 75° 8' 0'' W eller -14.716667,-75.133333

 

[inlägget ändrat 2009-02-05 22:05:51 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan så finns det ju pyramider även i Sydamerika, byggda betydligt senare om jag minns rätt. För c:a 2-2500 år sedan.

Finns något gemensamt med de egyptiska pyramiderna.

Någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe jo det är sant. Känner någon till lite mer frågor kring te.x. pyramider man kan diskutera?

Vet nån något annat som är lika konstigt som pyramiderna?

 

Mvh Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan så finns det ju pyramider även i Sydamerika, byggda betydligt senare

Eller de i Frankrike byggda för bara ett par hundra år sedan. Det lustiga är att man inte vet vem som byggt dem, trots att de är såpass unga. Tydligen har man nyligen tidsbestämt dem till början av 1800-talet, så det vore väl inte helt förvånande om det var Napoleon som lät uppföra dem.

 

De mesoamerikanska pyramiderna tycker jag är långt charmigare och elegantare än några andra pyramider i världen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nån något annat som är lika konstigt som pyramiderna?

Jag minns inte exakt var detta låg (men jag har för mig att det var någonstans längs kusten utanför Japan), men för en massa år sedan såg jag en dokumentär om några extremt regelbunda stenformationer som helt klart såg ut som väldigt välkonstuerade trappor. Det intressanta (om de verkligen är konstruerade av annat än naturen) är att de ligger på ett sådant vattendjup att de inte befunnit sig ovan vattenytan sedan före förra istiden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag förresten något intressant (medan jag googlade efter mina undervattens-trappor), en nyligen (tja, 20 år sen) upptäckt undervattenspyramid utanför Japan: http://news.nationalgeographic.com/news/2007/09/070919-sunken-city.html

 

EDIT: Hm, när jag tänker efter så ser de där bilderna bekanta ut, så det kanske var detta fynd jag tänkte på. Isåfall var det ju inte så gammalt som jag trodde mig minnas. Nå, intressant iallafall.

[inlägget ändrat 2009-02-05 22:34:49 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom länken. första tanken som slog mig var Atlantis:P Jag vet inte om jag ska tro på atlantis elr inte. Den Exakta beskrivningen av atlantis är ju motbivisad om vart den låg m.m men något liknande tror jag mycket väl skulle kunna ha exscisterat. Lixom vem fan bygger en pyramid i vattnet?

Och om Atlantis funnits vem säger att dom inte hade kunnat ha lika bra verktyg fast annorlunda som vi har idag?

 

MvH andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om man skall tillverka,transportera montera 347 block per dag och har upp till 100000 mantimmar/dag för detta så är det kanske inte så imponerande.Problemet ligger väl i hur man organiserar det hela och hur man kan få sån precision .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den möjligheten jag kan se är att lägga stockar elr liknande under stenblocken å rulla fram blocken men hur lätt är det att göra i sand??
Det står en del om hur de kan ha byggts på

http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_pyramid_construction_techniques

med många länkar om du vill fördjupa dig.

Men principen är att man använder ramper för att dra stenarna upp.

 

Bara för att det är sandöken där numera så behöver det inte ha varit det för mer än fyratusen år sedan, men jag vet inte hur det var då. Det ligger i alla fall en by alldeles bredvid sfinxen.

 

Enligt kartan på

http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_pyramids#Giza så ser pyramiderna ut att ligga enligt väderstrecken, och alla naturfolk klarar av att hålla ordning på väderstreck så det är ju inget problem för en civilisation. Väderstrecken var också betydelsefulla i deras religion, liksom det har varit inom kristendomen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta "antika" verktyg fungerar fortfarande oerhört väl.

 

Att få reda på Jordens medelpunkt är inte svårare (exempelvis) än att använda ett snöre med en sten i.

 

Egentligen är det inte så komplicerat när det gäller "verktygstillverkning", det som är "komplicerat" är att tänka ut teorierna. Samt att överföra teori i praktik.

 

Vilse, exempelvis.. Hur kan man gå vilse?

(Med några enkla kunskaper man lär sig som tio-åring, kan man inte gå vilse. GPS behövs inte. Kompass behövs inte. Klocka behövs inte.)

 

Det man behöver är kunskap. Ett enkelt exempel: På svenska västkusten lutar de flesta träd (tallar speciellt) åt öster. Då får man vädersträcken på ett ungefär.

 

Eftersom västsverige är tättbefolkat, behöver man inte promenera särskilt länge, innan man hittar ett ställe där man kan fråga efter hjälp.

 

 

Bara ett litet exempel. Pyramider kan byggas med enkla hjälpmedel alltså... Rent tekniskt. Hjälpmedel som redan fanns på antiken och tidigare. Arbetskraften är en annan fråga. Egypten under faraonerna var ett "dödsrike". Dvs. folk tänkte mest på livet efter detta. (Statussymbol/alternativt det "viktigaste"). Det var efter döden alla ens önskningar efter lycka skulle slå in. Både för farao som för den "lille mannen".. Folk levde för döden. Folk som hjälpte Farao skulle själva få hjälp med sin egen "pyramid", givetvis i fallande skala. -Ungefär som dagens direktörsbonusar. Högsta hönset (Farao) får störst pyramid, till lägsta "anställde" som möjligen blev mumifierad, men fick ligga i ett "dödshus" tillsammans bland alla andra "svenssons"..

 

Ungefär så var det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och alla naturfolk klarar av att hålla ordning på väderstreck så det är ju inget problem för en civilisation

Med de verktyg vi har tillgång till ja, men med civilisationens framsteg har vi idag dessvärre lärt förlita oss alltför mycket på allehanda uppfinningar, såsom sextanter, kompasser, gps och annat, att vi troligen är långt mer hjälplösa och oförmögna att klara sådant som navigering och positionering under samma förhållanden som antikens kulturer levde under.

 

Ibland tycks man idag tro att vi på många sätt är överlägsna tidigare civilisationer, men jag ställer mig väldigt tveksam till det. När man helt är utlämnad till naturen som hjälpmedel blir man mycket mer finjusterad till hur man kan utnyttja den inför olika utmaningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med de verktyg vi har tillgång till ja, men med civilisationens framsteg har vi idag dessvärre lärt förlita oss alltför mycket på allehanda uppfinningar
Ja det håller jag med om, men när jag skrev civilisation så tänkte jag på civilisationen i antikens Egypten.

 

När man helt är utlämnad till naturen som hjälpmedel blir man mycket mer finjusterad till hur man kan utnyttja den inför olika utmaningar.
Man blir också mer observant på sådant som hur stjärnbilder rör sig över natten och året, hur platsen för solens upp- och nedgång varierar över året etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man behöver är kunskap. Ett enkelt exempel: På svenska västkusten lutar de flesta träd (tallar speciellt) åt öster. Då får man vädersträcken på ett ungefär.

 

Jo de år ju sant på ett sätt. MEN! Dom visste ju inte vad öster å norr å alla vädersträck var? Hur skulle man kunna veta det utan att ha en modern kompass? Om vi inte hade kompass hade vi ju inte vetat att träden lutande åt öster, kunde ju lika järna varit åt nordvest.?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om man skall tillverka,transportera montera 347 block per dag och har upp till 100000 mantimmar/dag för detta så är det kanske inte så imponerande.Problemet ligger väl i hur man organiserar det hela och hur man kan få sån precision .

 

Läser du det morderna om pyramiderna så har dom kommit fram till att det kan ha varit MAX 10 000 aktiva "arbetare" på samma gång / dag.

 

Och dess utom så jobbade dom säkerligen inte på natten eftersom det är kålsvart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN! Dom visste ju inte vad öster å norr å alla vädersträck var? Hur skulle man kunna veta det utan att ha en modern kompass?
Hmm, det är klart att de hade andra namn, men det är ju inga problem med att bestämma var riktningen för söder är, för det är ju där som solen står som högst på himlen. Man kan lätt få fram riktningen för det genom att följa skuggan av en pinne som man stoppar ner i marken.

 

Tror du vikingarna hade kompasser när de seglade mellan Norge och Island? Men de bestämde väderstreck utifrån stjärnorna. Hört talas om polstjärnan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...