Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att gör en dvd med hög kvalité av en avi fil


Mohammad Ghamari

Rekommendera Poster

Mohammad Ghamari

Hej

Jag har gjort en film i redigeringsprogrammet adobe primär CS3 och vill göra en DVD av den till hög kvalite. Jag kan exportea filmen till AVi. men sen vet jag inte längre. Jag kan göra dvd i nero men det blir inte bra kvalite. finns det bättre sätt?

 

mvh

MO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det beror på varifrån filmen kommer, alltså vilket ursprungsformatet är.

AVI är inte ett format, det kan vara allt från DV kamera formatet DV-AVI till ett hårt komprimerat format.

 

[inlägget ändrat 2009-02-05 13:14:53 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mohammad Ghamari

Tack för ditt svar. Jag har filmat med en DV-kamera. Så ursprung formatet är DV-avi. Sedan har jag redigerat filmen i Adobe primiär pro CS3. Den färdiga filmen kan jag exportera som film i AVI format. Det är den slutliga filmen som jag vill göra ev dvd av med bra kvalité.

 

Vad finns det för möjlighet? finns det flera alternativ?

 

mvh

MO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till Adobe Premiere CS3 men dom flesta redigeringsprogram (köp program) innehåller brännarprogram med Encoder så man kan bränna direkt från Red.programmet.

 

Ska man bränna DVD-Video för att se på TV så brukar det bli bra kvalitet när man bränner med Nero, det är dock viktigt att du exporterar från Premiere till hårddisken i samma format som du importerat från kameran, alltså DV-AVI och att sedan bränna i Neros delprogram "Vision" i hög kvalitet.

 

Det framgår inte av din text vilken typ av kvalitetsbrist du får, om man gör allt i formatet DV-AVI från import från kameran fram till omcodning till DVD-Video och väljer hög kvalitets-inställning i Nero Vision så brukar kvaliteten bli bra på TV.

 

Kvalitetsproblem jag kan tänka mig är om du filmat i dåligt ljus då får man i regel brus i filmen som framträder irriterande tydligt på större plattskärms TV, det går att justera detta något i dom flesta red. program genom att minska kontrasten och eller mörka bilden, det är också bäst i kvalitetssynpunkt att använda stativ när man filmar.

 

Vill du ha ett mer precist svar måste du tala om vilken typ av kvalitetsbrist du har !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mohammad Ghamari

hej igen

jag ska visa min film på en stor bioduk. Därför är jag intresserad av bästa kvalite på bilden.

 

Jag har tidigare brännt filmen via nero, och tyckt att reslutat inte varit det bästa.

 

Jag vet att i programmet primiär finns det encoder, men vet ej hur jag ska gå till väga.

 

Det jag är intresserad av, är att inte förlorar något, att åtminstone vara säker att kvaliten är det samma som urprungliga materialet.

 

vh/ Mo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har DV-in på DV-kameran då har du ju möjlighet att spela tillbaka den redigerade filmen till ett kameraband i originalformatet och spela upp filmen (visa den) direkt från kameran, i så fall bör inte kvaliteten försämras alls, billigare kameror har dock i regel inte DV in tyvärr.

 

Det bästa är nog att bränna en kort provbit med Nero Vision till DVD inställd på hög kvalitet och testa den på duk om du har möjlighet till det, om filmen från kameran är bra gjord i bra ljusförhållanden och kameran på stativ så bör slutresultatet bli bra också.

 

Upplösningen från DV är 720 X 576 på kamerabandet och den upplösningen får du i slutresultatet också när du bränner legal DVD-Video i hög kvalitet, det som ofta skapar kvalitetsproblem är brus i bilden och ju större visningsyta man har desto mer framträder bruset, enda sättet att undvika brus är att ha bra ljusförhållande när man filmar.

 

Det man kan göra vid redigering är som jag skrev tidigare att dämpa kontrasten och kompensera det med att dämpa ljuset (mörka bilden).

 

Det är lätt att vara självkritisk över eget alster, man ser och irriterar sig på brister som inte andra tittare reflekterar över, går man på bio så är inte alltid bildkvaliteten perfekt på bioduken heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
silvermannen71

Hej !

 

Ska du bränna ut filmen som en "riktigt" DVD ( med menyer och hela baletten ) så ska du exportera ut filmen via "Media Encoder" i Premiere. Formatet ska då vara MPEG-2 eftersom alla DVD-program gör om din film till det förr eller senare eftersom DVD-filmer är MPEG-2.

 

Håll även koll på PAL/NTSC samt bildformat. Har du startat projektet i Premiere med "fel" format så kommer du att få en förlust i kvalité eftersom Premiere måste skala om filmen.

 

Om du vill ha en AVI-fil ( DV ) på en DVD-data skiva för att spela upp från en dator ska du bara tänka på att ha exakt samma bildförhållande på AVI-filen ( 768x520 m.m ) och även kontrollera att du har en hög bit-rate.

 

I vilket fall som helst är det enklare att exportera ut filmen via "Media Encoder" iställer för att bara välja att exportera ut filmen eller sekvensen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en AVI-fil ( DV ) på en DVD-data skiva för att spela upp från en dator ska du bara tänka på att ha exakt samma bildförhållande på AVI-filen ( 768x520 m.m ) och även kontrollera att du har en hög bit-rate.

 

En liten rättelse, 720 X 576 ska det vara i Pal 4:3 formatet som är det äldre Svenska TV formatet, siffrorna är omvända i inlägget ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...