Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Timerstyrd matning för akvarium


karlpe

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett projekt som jag ska starta hemma, det bygger på en slags timerstyrd mekanik som skall gå varje morgon och varje kväll. Följande gäller:

 

Jag har ett akvarium med krävande fiskar som behöver matas med fryst mat varje morgon och varje kväll. Ibland vill man kunna åka iväg under ett par dagar och därför är mitt mål att skapa en timerstyrd matningsmekanik. Det går att köra en vanlig frysbox över akvariet som håller 1 grad (via elnätet) och där på något sätt "ladda" maten på något sätt som sedan förs över i akvariet vid en viss tid morgon samt kväll. Jag funderar i olika banor hur jag ska lösa detta på bästa sätt och mitt första dilemma med detta är vad som behövs för timerstyrningen, alltså en mekanik som triggar någon slags motor vid en viss tid. Är det någon som har några förslag/lösningar på hur man kan göra detta på bästa sätt? Det får bli något slags hål som borras i kylboxen och att sedan motorn för över den frysta färdiga maten ner i hålet och som sedan faller ner och fördelas i akvariet.

 

Det är klart ett ganska udda projekt, men all tänkbar info kring ovanstående är till stor hjälp. Tacksam för all hjälp jag kan få :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade det mycket enklare. Vanliga svärdbärare, neontetra.

Tog och klippte en plast påse från konsum så jag fick en 1 dm bred band.

I en änden runt en burk med fiskmat som jag borrat hål i lock och botten upphängt på en cykeleker som axel.

I andra änden en cykeleker med ventilgummiutanpå som drev av en elektrisk klocka där jag tagit bort visarna och tror det var timaxeln som var ihopkopplad med ventilgummi på cykelekeraxeln. Och så en timer, sån här som man har för att tända ljuset på kvällen tex. Med ström till klockan 1 timme på 24 timmar.

Under den tiden så drog klockan fram bandet ca 1cm.

Höll fiskarna i liv under bortåt 4 veckors semester.

Allt inmonterat i en låda ca 1 dm hög över akvariet.

Kolla i akvarieaffärer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...