Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera till klippbord som text (sträng)


RaSten

Rekommendera Poster

Jag vill i min arbetsbok i Excel 2003 ha med ett makro som tar ett textvärde ur en cell och lägger på klippbordet.

 

Värdet ska kunna klistras in i ett helt annat program som enbart tar textsträngar. Med metoden .Copy hamnar hela cellen på klippbordet och då måste jag först klistar in i Notepad för att få fram en sträng som duger för mitt andra program.

 

Jag ser i hjälpfilerna att det finns en metod PutToClipboard som lägger en sträng på klippbordet, men den tycks höra till en klass som jag inte har tillgång till i en Excel-makro.

 

R-)

 

/RaSten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ i stil med

http://www.cpearson.com/excel/Clipboard.aspx

Nä, MSforms har icke jag heller tillgång till...

 

Något enkelt förslag på hur du ska göra har jag inte heller, men kanske att skriva dina data till en fil som det andra programmet sedan läser in?

 

kanske tittar vidare på problemet senare, nu vet jag inte något mer ivartfall.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt försök.

 

Jag hittade lösningen. Jag skapade ett formulär (vilket jag behövde läsa mig till hur det skulle gå till) och då var det inget problem att använda metoden PutInClipboard:

Set MyData = New DataObject

MyData.SetText [PnrUtanDash].Text

MyData.PutInClipboard

Unload Me

 

Jag flyttade sen över koden från min makro (som jag startade med Ctrl-I) till formulärets kod för click-event och kopplade Ctrl-I till denna kod i stället.

 

Nu funkar allt som jag ville. (Så när som på att det andra programmet, ett interface till en inköpt databas, fortfarande kräver textsträng på klippbordet när man högerklickar i en textruta och väljer "Klistra in" - ja inte ens Ctrl-V duger...)

 

R-)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...