Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Övervakning av UPS


Fluxotron

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har köpte en enkel UPS till datorn och skärmen och som jag också kopplat till förstärkaren och TVn.

 

Den komunicerar ju med datorn via USB och jag antar att ganska mycket info om strömmens kvalitet finna att tillgå om man bara haft ett program som kan läsa av ups en.

Det program som följer med är inte mycket att hurra för och dessutom så fungerar inte Vistas energialternativ för nedstängning av datorn vid el avbrott, om jag använder medföljande programvara.

 

Nån som vet något bra program som kan fungera som monitor och visa spänningen på nätet över en längre tid så man kan se spikar och dalar?

Skulle vara väldigt tacksam om nån kan tipsa om detta.

 

 

MVH Rickard

 

[inlägget ändrat 2009-02-01 11:19:25 av Fluxotron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju behöva veta vilken UPS du köpt....

Och vad menar du med detta?

strömmens kvalitet

är det

spänningen på nätet över en längre tid så man kan se spikar och dalar
du menar?

 

Tror inte UPS,en är snabb nog att detektera detta tyvärr. Du skulle behöva ett analysinstrumet för det.

 

Är inte avsikten med UPS-köpet att bibehålla tv mm igång vid spänningsbortfall?

Är det för att hindra/skydda mot spänningsspikar lär ju inte

en enkel UPS
hjälpa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en CyberPower BR850ELCD.

 

Jag kan också tänka mig att den är för långasm för att i realtid ge kurvor av spänningen, kanske uppdaterar nån gång i sekunden (de värden den skickar via usb alltså), skulle jag tro och då hinner den inte detektera spikar eller dalar.

Internt regarerar den den nog på nån 1/10 sek så den hinner fint med att omvandla batterispänningen till ren 230V sinusvåg.

 

Jag köpte den för att jag tror att många problem med datorn är "smutsig" ström.

Bor på landet och det åskar ganska mycket på somrarna och som nu tror jag att det kan vara vettigt med en backup för strömen då den hinner stänga ner datorn via usb anslutningen och signalera "stäng av" när jag har 75% kvar av batterierna.

 

Jag är inte ute efter att kunna surfa eller använda datorn vid strömavbrott utan vill bara att datorn skall stänga ner på riktigt om strömmen går.

Den räknar ut att jag har ca 10 minuters datortid vid full laddning och då kan man ju faktiskt hinna betala lite räkningar och annat på nätet om det skulle bli ett långvarigt avbrott.

 

Sen finns det en del i den som bara renar strömmen och förhoppningsvis tar bort spikar och skräp. Den delen kopplar jag min TV och stereo till.

Har ingen som helst aning om vad den verkligen kan prestera men jag hoppas att den är bra.

 

Datorn och skärmen fortsätter utan problem när jag drar ut strömkabeln till UPSen.

 

MVH Rickard

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-01 13:10:20 av Fluxotron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara en bra produkt, även om det inte framgår några data om hur bra "EMI, RFI, Surge and lightning spike protection " är.

 

Du får nog helt enkelt lita på att den gör sitt jobb, oavsett hur smutsig spänningen är. Tror det blir svårt att hitta tredjeparts mjukvara som fungerar tillsammans med den.

 

dessutom så fungerar inte Vistas energialternativ för nedstängning av datorn vid el avbrott, om jag använder medföljande programvara

 

Här kan jag bara gissa att det är så att medföljande mjukvara så att säga tar över Vistas energialternativ. Att nedstängning sker oavsett dina inställningar i Vista, bara din mjukvara är igång. Men det är som sagt bara en gissning.

 

Något som "dyrare" UPS,er har svårt med är om du får täta spänningsbortfall. Där intervallet är typ av-på-av-på-av... på en vanlig strömställare. Typ "blink".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man får hoppas att den gör sitt jobb.

Jag är väldigt trött på alla omformateringar och omistallationer nu så jag bytade moderkort, hårddisk och köpte UPSen så får vi se hur länge det håller.

Tror att jag skulle behöva ett Osciloskop för att se hur "ren" strömmen är och då skall den vara kopplad till en pc så man kan spara kurvor vid ev störningar. Går ju inte och sitta där i timmar och titta sinuskurvor :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har ett sådant osciloskop. Ska gå att koppla till PC men jag har nog aldrig gjort det. Däremot har den en "trigger" så att bilden fryses när en avvikelse sker. Men det hjälper ju inte dig - att jag har ett...

 

Men eg. skulle du ju behöva två kanaler och kolla före & efter UPS för att se hur väl den filtrerar. Själv har jag ingen UPS men däremot en fulltrafo, 230/230, som jag dels har som lite personskydd (ojordade uttag) och dels hoppas jag att trögheten i järnkärnan gör att en transient inte hinner med, så at säga..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35V var högsta ingångsspänning.

 

Prob 1:1 = 35V

Prob 10:1 = 350V

Prob 100:1 = 3500V osv.

 

Spänningsnivån brukar anges som Vp dvs. toppspänningen.

 

För 230VAC är toppspänningen ca 325V

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oscilloskopet har legat oanvänt i 6-7 år nu, senast det brukades var när jag letade, och hittade, fel i styrboxen till en Volvo 740..

Skulle jag sälja det idag så kan jag ge mig f*n på att jag behöver det 4 dagar senare...

Det finns även en viss "risk" att den behövs i jobbet också.

 

Så svaret på att sälja är alltså nej - tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...