Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera Windows 7


niels henrichsen

Rekommendera Poster

niels henrichsen

Jag har Win7 installerat på särskild partition (med Vista på en annan).

 

Hur avinstallerar jag Win7 på ett säkert sätt? (Tanken är att det skall avlösas av WinXP.)

 

[inlägget ändrat 2009-01-26 13:57:10 av niels henrichsen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat Windows 7 efter Vista, så är det bara att logga in i Vista och i Diskhantering formater/tar du bort Windows 7 partitionen.

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-26 15:10:30 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niels henrichsen

Jag tänkte inledningsvis också så. Men frågar mig också är det så enkelt med tanke på valmöjligheten Vista/Win7, som dyker upp nu vid start.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men frågar mig också är det så enkelt med tanke på valmöjligheten Vista/Win7, som dyker upp nu vid start.

Ja så enkelt är det.

Varför skulle Microsoft göra det svårare? :)

 

På min andradator hade jag Vista Ultimate x64 och Windows 7 Ultimate x64. Loggade in i Vista och tog bort partitionen med Windows 7 i Diskhanteringen. Startade om och endast Vista finns i Windows starthanterare, men för att se det fick jag trycka F8. Gjorde en ny omstart utan att trycka F8 och då såg jag aldrig något alternativ att välja på, utan Vista inloggningsruta dök upp lite senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niels henrichsen

Jag tackar dig min gode Maratonman!

Det var vad jag ville läsa. Idag skall det ske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var vad jag ville läsa. Idag skall det ske.

Vill tillägga att jag installerade Windows 7 inifrån ett startat Vista.

En annan möjlighet att installera Windows 7 i dualboot, är att boota med Windows 7 skivan. Detta har jag inte testat och vet inte om det påverkar sedan när man tar bort Windows 7 partitionen inifrån Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niels henrichsen

 

 

Jag borde skrivit dualboot.

Nu får jag (eller någon annan) tänka till ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde skrivit dualboot.

Jag hade en dualboot Vista och Windows 7.

 

Det är bara det att du kan installera Windows 7 antingen inifrån ett startat Vista, eller så bootar du med Windows 7 skivan. I båda fallen blir det dualboot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niels henrichsen

Jag 'avinstallerade' Windows7 den lätta vägen; formattering av partition D:. Vid start fanns dock dualboot valet kvar, vilket man givetvis kan leva med fastän i längden förbaskat irriterande.

Neros lilla program, EasyBCD, ställde dock allt tillrätta och plockade bort de sista spåren av Win7.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...