Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stabilitetsproblem


paronet

Rekommendera Poster

Hej, har byggt min egen dator för en tid sedan och har haft stabilitetsproblem ända sen dess. Problemet är att datorn fryser dvs hänger sig ibland, helt oberoende vad jag gör. Detta brukar ske ungefär 2-3 gånger per vecka.

 

Har testat memtest med no error, uppdaterar BIOS efter rekommendation testat höja NB och DRAM voltattalen till 1,4V och 1,7V men med inga resultat. Vad skulle kunna vara fel?

 

Lite specs:

Vista SP1 64

PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 1GB

ASUS P5Q3 DELUXE/WIFI-AP P45 S-775 ATX

OCZ FATAL1TY 4GB PC3-10666

INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ 12MB 1333MHZ

CORSAIR TX 750W

 

Tacksam för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att datorn fryser dvs hänger sig ibland,

Är strömmen kopplad ordentligt inne i burken – 12V-kontakten uppe till vänster på moderkortet samt bägge PCIe-kontakterna därbak på grafikkortet?

 

...uppdaterar BIOS efter rekommendation...

Uppdatera till senaste, 1702, ifall det nu inte var den du la in. Både den och den föregående 1609 har fått minnesfixar men kanske finns det ändå kvar kompatibilitetsproblem...

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5Q3%20Deluxe/WiFi-AP%20@n

(under Utilities så finns ASUS Update, ett program som kan göra uppdateringen automatiskt i Windows – jag har använt det för mitt Asus-moderkort (under Vista64)).

 

Och så kan boven till dessa frysningar mycket väl vara drivrutiner. Kika under Chipset, hämta och lägg in Intel® P45/ICH10R Chipset Software Installation Utility WHQL V9.0.0.1009 for Windows XP/Vista & 64bit XP/Vista. Knalla sedan till AMD för att hämta fräsch ATI-drivare:

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista64/common-vista64

(jag har många gånger varit med om att just grafikkortets drivare orsakar frysningar – Ati- eller Geforce-kort spelar ingen roll)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

TACk för det generösa svaret!

 

Jag har uppdaterat allt som du sagt men det är fortarande samma problem. Jag har mailat ASUS och de säger att om inte mitt minne (exakta) finns med i P5Q3 Motherboard Qualified Vendors List (QVL) så kan de inte garantera att det fungerar perfekt. Tyvärr är det så att mina minnen inte finns med där, tror de kan vara lite nyare än de som finns där. Är detta en trolig orsak till problem?

 

Det borde väl i sådana fall kunna lösas genom att det kommer nya BIOS uppdateringar som ger stöd till mitt minne, vilket det borde göra i sinom tid?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att mina minnen inte finns med där, tror de kan vara lite nyare än de som finns där. Är detta en trolig orsak till problem?

Jag anser det vara en möjlig, inte trolig, orsak. Lika mycket som frysningarna kan bero på minnena så kan dem istället bero på nåt helt annat.

 

Har datorn SATA-disk/diskar? Pröva byta SATA-kablar – glappkontakt orsakar t ex frysningar.

 

Det borde väl i sådana fall kunna lösas genom att det kommer nya BIOS uppdateringar som ger stöd till mitt minne, vilket det borde göra i sinom tid?

Om minnet är orsaken kan man bara hoppas på det. Och förresten att blint följa QVL-listan kan vara att begränsa sig i onödan då den listan ofta baseras på allra första biosversionen.

 

Men om du lämnar igång datorn med minnestestning över natten och den då passerar utan något felmeddelande så kan vi nog utgå från att minnena inte är problemet.

http://www.memtest.org/

 

[inlägget ändrat 2009-02-02 02:16:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från första veckan jag hade byggt datorn började frysningarna och det hände även att det blev BSD ibland. Efter en stund upphörde BSD och bara frysningarna var kvar. Nu idag, har en BSD skett och det var minst två månad sedan sist (vet inte om det betyder något med kanske värt att notera).

 

Det känns som att det är mest troligt att det är något med hårdvaran, eftersom jag har uppdaterat alla drivrutiner som känns relevanta och aldrig blivit någon skillnad. Ja, jag har sata diskar, jag kan tänka mig att byta ut kablarna lite längre fram för att testa dit tips.

 

Vet du någon bra ide vad jag ska göra nu? Börjar tappa hoppet lite eftersom inget ger skillnad.

 

Tack för svaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu idag, har en BSD skett...

Notera felmeddelandet vid blåskärmen och googla sen efter det – brukar vid lite tur ge nånting och även om meddelandena oftast bara består av blahablaha så kan dem innehålla nån viktig upplysning...

 

Sådana frysningar och blåskärmar beror många ggr på nätaggregatet vilket då är för svagt eller på annat sätt är defekt. Men meddelandena kan missleda en mot helt fel riktning och t ex klaga på drivrutinen för grafikkortet när det i själva verket är ström som saknas: innebörden blahablaha således. ;)

 

Nu är ditt Corsair-aggregat knappast underkvalificerat – så mycket ström som det kan ge över 12V har jag aldrig haft och då var ändå min förra maskin en med 8800GTS SLI och nuvarande har HD4850 Crossfire! Men som sagt kanske ditt felar på nåt sätt?

 

Ja, jag har sata diskar, jag kan tänka mig att byta ut kablarna lite längre fram för att testa dit tips.

Gör det som en av de första åtgärderna – det borde finnas fräscha kablar i kartongen moderkortet kom i. När jag skriver nåt så tar jag det inte bara från tomma luften utan det finns alltid substans bakom orden. När min dator fryser brukar jag få anlita sambons flinka fingrar att pilla med lite tejp i min dator, på nåt vis kan hon få SATA-kontakten i rätt läge för att datorn ska fungera (SATA-kontakten på hårddisken är trasig).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag har testat ny SATA kablar på mina hårddiskar men ingen skillnad. Hittar inte vart i BIOS där man ställer in så att BSD inte försvinner efter någon sekund, kan underlätta om man ska skriva av felmeddelandet. Vet du det smidigaste sättet att öppan mini dump filen som skapades?

 

Om det är fel på aggregatet, kan man inte testa det med något program eller liknande, har inga andra komponenter liggande så kan inte byta ut och testa.

 

Har alltså gjort test på SATA kablar, minnen, uppdaterat till senaste drivrutinerna och BIOS, måste säga något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte i BIOS utan i Windows:

XP:

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Vista:

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

 

så stannar blåskärmen med felmeddelande kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är fel på aggregatet, kan man inte testa det med något program eller liknande,

Att testa med program blir nog svårt, dock går det iaf att avläsa spänningsnivåer med hjälp av diverse program – t ex HWMonitor:

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Nivåerna brukar också gå att utläsa inifrån biosen men mera tillförlitliga värden får man dock bara genom en multimeter. Spänningsnivåerna bör inte avvika mer än lite drygt en halv volt uppåt respektive nedåt ifrån värdena 3.3, 5.0 respektive 12.0V.

 

Det finns också speciella testinstrument. Här ett exempel:

http://www.datanova.se/ItemInfo?itemId=64192516&itemName=Antec+ATX12V+Power+Supply+Tester

 

Jag hoppar också tillbaks till det du sa "testat höja NB och DRAM voltattalen till 1,4V och 1,7V men med inga resultat."... processorn ska väl gå med bussen 1333 så jag utgår från att du kör minnena i samma klocka. Och enligt den här sidan bör spänningen vara 1.75V (alltså 50 mv högre än du testat) vid minnesklockan 1333:

http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_ddr3_pc3_10666_intel-extreme_edition

 

[inlägget ändrat 2009-02-07 21:54:36 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag använder bla HWmonitor för att kolla temp och voltalen och de ligger inom en nivå.

 

Har inte rört något annat än NB och DRAM volten, DRAM frekvensen låg på auto i BIOS, har för testets skull ändrat det till 1333 och ändat volten till det du sa.

 

Nu är det bara att vänta till nästa frysning inträffar...det har skett att datorn har klarat sig från det i ca en vecka tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Får tacka för hjälpen, har haft en stabil dator i mer än tre veckor, men tyvärr har den hängt sig för några dagar sedan. Men problemet måste i princip vara löst, efter de nya inställningarna. De sista inställningarna jag gjorde var att ändra RAM volten till 1.75 V och satte minne frekvensen till 1333Hz (var auto innan).

 

Har en fråga nu, är det vanligt att det ska behöva ändra i BIOS där den ändå står auto, tycker det borde räcka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra om någon vet lite mer om BSD. Har fått ett stop meddelande som va: 0x0000001E(0xFFFFFFFFC0000005,0xFFFFF80001C63B22,0x0000000000000000,0xFFFFFFFFFFFFFFFF)

undrar om någon vet va det kan vara orsakat av eller kan utesluta något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x0000001E: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

The Windows kernel detected an illegal or unknown processor instruction. A Stop 0x1E condition can be caused by invalid memory and access violations similar to those that generate Stop 0xA errors. This default Windows error handler typically intercepts these problems if error-handling routines are not present in the code itself.

http://www.aumha.org/a/stop.php

där finns också några länkar till andra sidor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Har ju en tanke på att det kan vara minnena, känns som det enda logiska. Det är ju så att de inte fanns med i kompatibilitetslistan för mobo, men har naturligtvis senaste BIOS. Jag har även fått 0x0000003B stop meddelande.

 

Är det vanligt att datorn blir instabil för att inte minnena finns med i kompatibilitetslistan, hur brukar de problemen se ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, minnesfel orsakar ofta blåskärmar men ofta så går det ju med andra minnen än de som finns i kompatibilitetslistan men ska man ju vara säker så antingen de minnen som finns där eller de minnen som minnestillverkarna anger ska fungera med moderkortet.

 

När felmeddelandena på blåskärmarna varierar så är det nästan alltid något hårdvarufel. Hur länge körde du minnestesten? Det är bäst att göra det en hel natt eller motsvarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Jag körde memtest i ca 5-6h, eller tills den stängdes av och stod att det testet var klart och inga fel hade hittats. Skulle kunna göra ett test till, men kan tyvärr inte ha på datorn på natten.

 

Finns det något bra program som kollar om grafikkortet är fel? Har ju nämligen även lite problem att få över bild på tvn via den. Det skulle vara ett logiskt fel om grafikkortet skulle orsaka båda felen.

 

Jag har även lite problem med USB överföring, när jag föröver data till ex USB minne stannar överföringen upp efter en lite stund och ibland fortsätter den efter ett tag men ibland hänger sig hela överföringen. Kan detta ha att göra med minnena?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...