Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nvidia GeForce3 Ti 200 bredbild?


oppctre

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått ett uppdrag att köpa en ny TV/bildskärm till min bror. Jag har tittat ut en datorskärm från LG, som även fungerar som en TV. Nu till problemet. Innan jag köper TV:n så vill jag veta om hans dator kan skicka ut upplösningen 1440x900. Jag var inne på bildskärmsegenskaper-> inställningar och kollade upplösningen, men jag kunde inte hitta den upplösningen som behövdes. Däremot så kunde man välja 1600x900. Enligt Nvidia så har han de senaste drivrutinerna för grafikkortet, ett Nvidia GeForce3 Ti 200. Min fråga om den inte visar den upplösningen jag vill ha för att den bildskärmen han har nu inte kan använda den upplösningen, då det finns drivrutiner även till den skärmen han har idag, en Dell M991 (CRT).

 

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

/oppctre

 

[inlägget ändrat 2009-01-23 14:02:28 av oppctre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga om den inte visar den upplösningen jag vill ha för att den bildskärmen han har nu inte kan använda den upplösningen,

Det brukar vara det vanliga. Om vi tänker på mängden bildinformation i 1440x900 så är det inte för mycket (givetvis inte eftersom du kan välja 1600x900 ^^) – Ti200 ska kunna fixa upp till 2048x1536 även om det faktiskt bara finns 64MB inbyggt minne.

 

Men fixar Ti200 bredbild? Ja uppenbarligen eftersom 1600x900 är av formatet 16:9 som bredbildsteven i vardagsrummet kan använda. 1440x900 blir förstås det mera datoranpassade 16:10 men jag ser ingen anledning till varför Ti200 inte skulle kunna använda sig av det också.

 

då det finns drivrutiner även till den skärmen han har idag, en Dell M991 (CRT).

Det är dem till grafikkortet som är viktiga i sammanhanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Jag har för mig att drivrutiner till bildskärmar talar om för datorn vilken upplösning som skärmen klarar och inte klarar. Men varför skulle det då stå 1600x900. Datorn (en Dell Dimension 4400) är från 2002 så då var det kanske inte så vanligt med 16:10? Sedan så kanske man inte har gjort nya drivrutiner till ett så gammalt kort.

 

 

 

Tack för snabbt svar

 

 

 

 

/oppctre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar iofs alltid lägga in drivare från skärmtillverkare istället för att använda Windows inbyggda "one size fits all"... Och det mycket för att få det färgschema, den .icm-fil, som tillverkaren har tänkt sig för respektive skärmmodell.

 

Men apropå...

Jag har för mig att drivrutiner till bildskärmar talar om för datorn vilken upplösning som skärmen klarar och inte klarar.

..så nja, du tänker nog på skärmens EDID (extended display identification data). Och denna EDID finns sparad i ett minne (PROM) i skärmen och det är upp till grafikkortet att läsa informationen däri och anpassa sig därefter.

 

Teven/skärmen du har kikat på ska ju då ha bl a infon "1440x900" i sin EDID vilket även Ti200 sannolikt borde kunna läsa av. Eller rättare sagt så är det grafikdrivaren som ska se till att fixa detta, och senaste (XP)-drivaren som Nvidia rekommenderar är 93.71 vilken knappast borde ha några problem med det:

http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_2k_93.71_uk.html

 

Men som alltid går det förstås inte att säga nånting hundraprocentigt förrän man handgripligen har prövat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Tack för all hjälp RN! Jag har redan den senaste drivrutinen enligt Nvidias automatiska kontroll så jag antar att det är 93.73. Ska kolla detta när tillfälle ges, då jag inte kan kolla hur so helst, då TV:n ska bli en överraskning.

 

 

 

/oppctre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...