Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte!


andreast94

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag är en kille på fjorton år och är inte så mycket insatt när det gäller datorer

 

För några dagar sedan krabbade min dator... den laggade helt fast när jag skulle spela ett spel, kanske World of warcraft

Jag använde skivorna jag fick med och rensade datan och instrallerade drivrutiner och Windows Vista... sen så instrallerade jag spel(hann inte spela något) och sen avslutade jag. Nästa dag när jag kom hem och skulle starta datorn så startades fläktarna men sen kom den inte längre, jag tryckte av strömbrytaren och testade igen, samma sak hände. Jag har testat flera gånger att starta den men utan resultat. Skulle någon kunna ge mig ett enkelt och bra svar på detta?

Tack i förhand Mvh Andreas

 

[inlägget ändrat 2009-01-22 16:35:43 av andreast94]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas

 

Du har inte sagt något om att du ändrat hårdvaran men jag måste fråga ändå. Har du lagt till RAM-minne eller kanske bytt plats på de du har?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framkommer inte om du har varit på hårdvaran. Kontrollera kablaget från dator till skärm. När du startar upp så ser du förhoppningsvis OS infon i början? Är det bara Windows VISTA som inte startar upp alltså?

 

Försök att installera om operativet igen. Upprepas samma sak så måste du kontakta stället där du köpte datorn för att få en ny VISTA-CD.

 

Även datorer levererade med iliggande operativ VISTA har visat sig failera. Det blir bara ett svart fönster och där stannar datorn.

----

Se till att INTE installera spelet om du kan installera från den medföljande CD:n. Installera om alla uppgraderingar mm från Windows Update först. Sedan kan du installera spelet igen.

 

Känner du någon som har en annan VISTA-CD så försök att installera från den. Fungerar det så har du fått bekräftelse på att din mjukvara är felaktig.

--------

 

VISTA är och förblir ett misslyckande.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte börja med att installera om operativsystemet. Testa att ladda ner och bränn Vista Recovery Disk som kommer försöka reparera ditt operativsystem. det går också att göra en systemåterställning därifrån.

 

http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/

 

För övrigt så är Vista inget misslyckande

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa dag när jag kom hem och skulle starta datorn så startades fläktarna men sen kom den inte längre, jag tryckte av strömbrytaren och testade igen, samma sak hände. Jag har testat flera gånger att starta den men utan resultat.
Det kan bero på att nätaggregatet har åldrats så att det nu är för svagt för att orka med hela datorn, att moderkortets kondensatorer eller något annat på moderkortet har gått sönder, att kablar inte sitter perfekt mm.

 

Hur gammal är datorn?

Har du varit inne och gjort något i datorn någon gång och vad i så fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag tror vi måste gå mer systematiskt till väga. Efter installation och rensning av datorn - startade Du om den innan Du installerade spelet/spelen? Fungerade den då?

Vad menar Du med rensning? Formaterat om hårddisken och återinstallerat OS (Windows)? Kan Du bryta bootsekvensen med tex F2, F8 eller Del (delete) och komma åt systeminställningar i BIOS?

Kan Du starta i felsäkert läge?

Bena ut detta så skall vi nog kunna få fart på den!

Åke:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du helt rätt, gå systematiskt till väga men jag vill förorda en ominstalation först och sedan uppdatera.

 

Jag antar att du har Vista Home Premium System? VISTA har problem med att starta upp beroende på vilken typ av grafikkort du har.

 

Eller gör så här:

 

 

Byt till XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Datorn är inte ens ett år gammal, jag har kollat om fläktarna var fulla med damm men inget sådant var det. Det var den ändå gången jag öppnat datan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag köpte till ett RAM-minne när jag köpte datorn, men när jag satte i det minnet så funkade datan inte... så jag använder de RAM-minnerna jag fick med i datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Wahldar

Skärmen är helt svart och jag hör bara datorn arbeta för fullt men ingenting händer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Akki

När jag hade instarllerat drivrutiner och VISTA skulle datorn uppdatera sig, den uppdaterade och startade om sig, men när den kommer till "logga in" så bara arbetar den men inget kommer upp, jag lät den stå på en stund men inget hände, så jag stängde av datorn och på igen. Det var då den bara arbetade men inget hände... Jag kan inte se någonting på skärmen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

det förefaller som om tipset med grafikkortet verkar stämma, att Vista inte kan hantera det på rätt sätt och därmed är bildskärmen svart. Har Du provat att starta upp i felsäkert läge? Boota om och tryck på en av de tangenter vi skrev om tidigare, pröva de olika alternativen tills Du lyckas genom att boota om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Inlägg som inte handlar om att försöka få igång datorn som inte startar har flyttats till en egen tråd:

//eforum.idg.se/topic/218199-vista-versus-xp

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...