Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande om referenser


Ech

Rekommendera Poster

Jag har fått ett problem med ett komplicerat excelark där dokumentet kraschar vid sparning.

Testade att flytta over några flikar till nytt dokument men då jag ska styra över länkningen så stoppar den på att det finns några felaktiga referenser eller nått sånt.

Finns det något felsökningsprogram i excel där man kan analysera felaktigheterna. Att leta upp dessa felaktigheter för hand är omöjligt med all data...!!!

 

BEHÖVER HJÄLP!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, felsöka komplicerade ark är inte lätt...

 

Spåra felaktiga referenser borde gå via Felkontrol-verktyget. Uppstår det referenser mellan böckerna vid flytt av blad? Används namn i formlerna, namn som kanske refererar till den bråkande boken?

 

Fast kanske du ska attackera felen som får Excel att krascha i det komplexa arket?

 

Min tanke där är att på en kopia av boken, givetvis, steloperera blad för blad och se när, vid vilket blad, som boken slutar att krascha. Med det menar jag att du kopierar och klistrar sedan in enbart värdena på ett blad i taget.

 

När de problemen är identifierade kanske de går att lösa?

 

Finns det VBA-kod i arbetsboken? Kod som kanske körs när Excel ska avslutas? Finns det länkar i boken till andra arbetsböcker? Om du stänger av automatiska beräkningar kraschar den även då?

 

vad är senaste ändringen i boken innan den började krascha?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att det inte handlar om enskilda celler, har en känsla av att dokumentet går "tungt" och att jag ligger i närheten av nån limit. Dock skall sägas att det inte är något NASA projekt utan enbart inmatningsvärde i större delen av arken, utifrån dessa inmatade värde så utför jag lite beräkningar och formateringar, plus att dokumentet ligger som delat på servern!!

 

Det känns tungt :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, ja du. Jag vet inte. Inte utan att se arket...

 

men kanske dela upp det i delar, en del där det matas in och sedan sparas det till ett annat ark som även innehåller, kanske, presentationen av det inmatade.

 

Delade arbetsböcker har jag ingen erfarenhet av men testa och stäng av delningen och se om det inte är denna som orsakar problemet. kanske inte den boken måste vara delad, det kanske går att lösa på annat vis?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade över alla flikar som hade totalberäkningarna till annat ark, för att titta på felen lite senare. Tog även bort alla formateringar och gjorde om dom så man med säkerhet vet att ingen överlappar, sparade även ner dokumentet till version 2007.

Allt enligt dina påpekande, TACK SÅ JÄTTEMYCKET!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...