Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomst nekad under krympning av partition


Spomf

Rekommendera Poster

Jag har försökt att krympa partitionen där Vista är installerat (C:). Enligt diskhanteraren kan jag krympa partitionen 69 GB. Några sekunder efter jag klickat på "Krymp" kommer ett felmeddelande upp som säger "Åtkomst nekad" och krympningen misslyckas.

 

Jag har prövat följande metoder, utan framgång, för att lösa problemet:

- Stängt av och tagit bort växlingsfilen.

- Stängt av hybridviloläget.

- Felkontrollerat hårddisken.

- Prövat att krympa partitionen i felsäkert läge.

- Prövat att göra krympningen med diskpart.exe.

- Prövat att krympa endast 1 GB.

 

Finns det någon som har någon idé om varför jag får nekad åtkomst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har krympningen påbörjats? Om iså fall skett, kommer du åt windows efter omstart?

 

Det låter som om diskhanteraren inte tillåter krympning av OS-partitionen, vilket tidigare Windows heller aldrig tillåtit enligt principen "man ska inte såga av grenen man sitter på"

Sedan är Windows Vista mycket petigt med HUR sådan här storleksändring får ske även med tredjepartsprogram som själva får boota och jobba runt på disken, efter omstart har i värsta fall Windows ingen aning om hur eller var det finns, även om alla filer existerar.

 

Används till exempel ett gammalt Partitionerings program med stöd för NTFS versioner tidigare än nuvarande så kommer datorn efter omstart säga att inget Operativsystem finnes eller att NTLOADER inte existerar med uppmaning att instalera om Windows.

 

Mitt tidigare favoritprogram Powerquest Partition Magic gör oftare fel med bootsektorer och lämnar korrupta NTFS så nu har jag över gett detta program för min nya favoritpartitionerare: Acronis Partition Expert (ingår även i Acronis Disk Director Suite)

 

Detta program kan bootas från instalations CD eller speciellt skapad Rescue Disk/ CD för att sedan grafiskt kunna göra många ändringar i windowsliknande miljö, både med enkelt "wizzard interface" som inte tillåter mer än de säkraste alternativen och som "Advanced" med fri tillgång till verktyg och möjligheter som kan anses osäkra om man inte är expert.

 

Ps. Det är ALLTID tillrådigt att ha en Windowsinstalations cd samt BACKUP på all viktig data!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag lyckades krympa Vistas partition med 26 GB innan jag defragmenterade med JKDefrag. Efter defragmenteringen sa Diskhanteraren att jag kunde krympa ytterligare 69 GB. Jag kräver inte den mängden krympning, men behöver komma ner till minst en total krympning på 32 GB. Annars blir den nya partitionen jag tänkt skapa för liten.

 

Har ingen vidare lust att köpa något program, speciellt inte om detta problemet är lätt åtgärdat med Vistas inbyggda vertyg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som var problemet med Vistas egna verktyg var ju som kärnan av ditt problem vad jag förstod: Det säger att det bara är att genomföra men sedan ångrar det sig på grund av okänd anledning.

 

JKDefrag, kan inte vara källan till felet? Om något går fel med NTFS-filsystemet kanske Vista först inte ser något men då det ska börja kolla filstorlekar så stämmer det inte med kända sektorstorlekar på disken? Du kanske först ska köra instalationsskivans räddningskonsol (Du startar med skivan i och väljer att återställa/ reparera med hjälp av räddningskonsollen = "Dos", där skriver du Fixdisk, som är vad scandisk var i tidigare DOS och väntar på att få ett bra och positivt svar, avsluta och starta om utan skivan i och se om det går att göra krympningen nu.

 

Alternativ till köpeprogram för partitionering brukar ingå på linuxdistributuioners Live CD. Detta är en slags linux som man laddar ner och bränner till en CD-skiva och denna skiva startar man ifrån och har möjlighet att pröva på linux utan att instalera det på hårdisk. Om du har valt att ladda hem Ubuntu eller liknande där denna "Live CD" även aggerar instalations CD (Det ligger en länk på Skrivbordet i Linux som hetyer "Install") så brukar det finnar partitioneringsverktyg som är relativt enkla och grafiska även här, helt gratis) Men välj i så fall en NY Linux som garanterat vet om senaste versionen av NTFS-filsystemet exempelvis http://www.linuxmint.com Det är en variant av Ubuntu Linux med Propreitära drivrutiner och live CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack redant! Problemet är löst.:)

 

Det är kanske möjligt att JKDefrag ställde till det för Diskhanteraren. Dock ska programmet vara säkert enligt skaparen och använda sig av ett Windows-API och inte röra hårddisken självt.

 

I alla fall så testade jag först att köra chkdsk och diskpart från konsollen på installationskivan (det finns inget fixdisk?). Inga fel hittades och jag lyckades inte krympa partitionen.

 

Därför bestämde jag mig för att chansa med en Linux-skiva, som du föreslog. Dock testade jag Ubuntu eftersom jag inte känner till Linux Mint så bra. Hela processen var ganska nervpirrande, speciellt när Windows började inkonsekvenskontrollera hårddisken vid uppstarten. Men inga problem hittades och Vista fungerar precis som förut.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...