Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera raid 1??


Wippika

Rekommendera Poster

Nu är det dags igen..

 

F6, diskettstation, drivrutiner m.m. Jag har inte detta tillgängligt och ska installera en windows installation med en raid 1 spegling..

 

Min fundering är om man kan starta med en disk genom att sätta "native mode" i bios och installera windows som om det vore en vanlig disk bara, sedan installera drivrutiner i windows för raid kontrollerkortet som sitter på moderkortet.

 

Efter detta starta om datorn, ändra Bios från "native mode" sedan skapa speglingen i Bios för raid kontrollern och starta. kan man då få kontrollerkortet att kopiera från den disk jag gjort installationen på, för att sedan starta windows som vanligt??

 

 

Är jag ute och cyklar? Har verkligen ingen diskettstation tillgänglig..

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inget USB-minne som du kan lägga drivisen på? Tror nog att Windows ska kunna läsa USB...kanske...

 

Ed: Det du föreslår fungerar ivartfall inte. Extra disk att stoppa in utanför din RAID-array?

CD-brännare så du kan bränna drivrutinen på en CD?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-14 21:50:07 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte att jag ansluter en disk till raid kortet och ställer in i bios att det ska köra raid i "naitve mode" Då hittar woindows installationen denna disk. Gör installationen. startar om ändrar tillbaka i moderkortets bios att det ska vara raid och skapar en raid i kontrollerkortets Bios. Startar jag upp nu så borde ju drivrutinerna för raid kortet finnas i windows??

 

 

Vad innebär det att man gör en build? Står ju så i raidkortes bios? Sen står det även något om initialize?

 

Såg även att det stod rebuild? är det om man har två speglade diskar och en pajar. Kan man då byta ut den trasiga och sätta i en tom??

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar Windows på en reguljärt konfigurerad disk så kommer den installationen icke vara tillgänglig när du skapat din RAID-array.

 

Så enkelt är det. En RAID-array måste partitioneras och formateras för att fungera.

 

ed: rebuild, ja, när en disk kraschat kan du återskapa via denna. Mmh, funderar på om jag ska installera om Win och ändra från dum-Raid0 till bättre-RAID1 ska medges.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-14 22:04:39 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har gått åt hel***e..

 

Jag har en disk nu som har suttit i en raid 1 spegling. Men konfigurationen är bortagen från raid kontrollerns bios.. Kan jag få tillbaka dessa filer?? Jag har kopplat in disken som slav i en vanlig dator men windows känner inte igen partionen utan det står bara oallokerad??

 

kan jag koppla på disken på raid kontrollern och få igång det den vägen?? Sitter med recoveryprogram nu med det verkar inte ge så mycket??

 

Vad ska man göra... Jag har alltså en disk som suttit som raid 1 på ett kontrolelrkort, disk 2 är skadad och finns inte kvar.. Raid konfigurationen är också borta??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

läs dokumentationen på raidkontollern.

vissa klarar av att ta datat från en disk....

 

Annars går det att integrera drivrutinerna på en cd med Nlite.

 

eller installera på en tredje disk och ghosta över till raidvolymen efter drivrutinerna är installerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

hittar ingen vidare info. Datorn är en fujitsu siemens econel 100..

 

Men ska jag sätta i en tom disk på raid kontrollern och göra den logisk för att sedan installera ett operativ system. Ska jag efter det koppla på den disk som suttit i "raid 1", hur går jag vidare från det? vad betyder ghosta??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Montera en disk på vanlig sata/ide.

 

installera windows. Installera Drivrutiner till raidkontrollern

Montera Diskarna o skapa Raidpartitionen.

 

Starta datorn med Symantec Ghost bootdisk. http://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_(software)

(eller annat valfritt diskkopieringsverktyg.)

 

kopiera från sata till raidvolymen.

ta bort satadisken o starta... Ev. måste boot.ini uppdateras....

 

 

Eller

ladda ner nlite http://www.nliteos.com/nlite.html

kopiera in windows cd till mapp. integrera drivrutinerna med nlite o skapa isofil. bränn o installra på raidvolymen ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey... Trro jag har varit lite otydlig..

 

Jag har en server där det förut var två hårddiskar 80GB/st, dessa satt på ett sata raid kort speglade som "raid 1"

Nu har en av dessa börjat gå sönder och utav någon konstig anledning så försvann den "logiska" disk som bestodd av dessa två från bioset för raid kontrollern..

 

jag har provat att sätta en av dessa diskar i en annan dator med xp på, då syns disken bara som dynamisk i diskhanteraren i windows.. Så hur ska jag göra för att kunna utläsa denna datan som finns på denna disken?

 

Kan jag koppla tillbaka den på den raid kontroll den satt på förut?

 

det jag gjort nu är:

 

Att jag har satt i en ny disk på raid kontrollern på servern och installerat ett OS, så nu sitter det en ensam disk på raid kontrollern.

kan jag på något sätt koppla in den gamla disken till raid kontrollern så windows hittar denna och läsa av den??

Programvaran för raid kontrollern i windows hittar den "gamla" disken som jag nu kopplat in men den dyker inte upp som en enhet??

 

suttit med recovery program men dom har inte gett så mycket..

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-15 22:53:56 av Wippika]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett ska det "bara" vara att stoppa in en ny disk och klicka på rebuild. Eller så kan du testa att sätta upp samma konfig som den är förlorade och se om datorn startar då. Inget ska skadas. Sedan kanske kanske det går att sätta upp RAID-arrayen med en disk och starta...

 

 

ed: annars har du nu påvisat problemet med RAID. kraschar datorn går det INTE att ta en RAID-disk och stoppa in i en annan dator för att den vägen rädda filer. Tyvärr. Den enda lösningen där, om RAID-arrayen fungerar men operativet inte vill, som jag känner till är att starta upp ex.v. Ubuntu och där mounta arrayen....

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-15 21:58:10 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats hitta filerna nu med internaldisk raid recovery..

Visar det sig att programmet kostar 2500:- för att kunna köra recovery på filerna...

Någon som kan komma på ett billigare alternativ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lyckas inte din RAID-kontroller återskapa den gamla arrayen? Det är ju det som är hela poängen med RAID1, att enda disken ska kunna krascha totalt utan risk för förlust av data!

 

två borden finns

 

1: Du borde kunna köra din array med bara en disk

2: Du borde kunna stoppa in en till lika stor eller större disk och återskapa din array.

 

Med andra ord, om det är ena disken som kraschat ska du inte behöva något räddningsprogram.

 

Bästa räddningen i alla lägen är dock en backup!

 

Ed: När jag lyckades tappa bort min RAID0-array var det bara att definera om den i kontrollen och sedan, eftersom jag lyckats skriva över det, återställa MBR

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-16 09:06:51 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trodde det också. Försökte precis med det, men jag tror att jag pillat alldeles för mycket med diskarna nu.

 

Får bara operating system nor found...

 

Men det stämmer som du säger att man bara ska kunna återskapa arrayen...

 

 

Så hoppet ligger till program som kan få fram informationen för kontrollerkortet klarar det inte..

 

Vad gör kontrollern när jag väljer initialize av en logisk enhet??

 

[inlägget ändrat 2009-01-16 10:11:43 av Wippika]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid initalize tror jag inte den gör något med disken utan bara sätter upp arrayen i hårdvaran, låser diskarna till kontrollen och sätter kontrollen i önskat RAID-läge

 

Trots allt, RAID-kontrollens uppgift är att "gifta" ihop diskarna så att datorn/operativsystemet ser endast en enhet. Sedan är det upp till operativsystemet att skriva data till den och om nu RAID-kontrollen har skrivit något så har detta skett på område som operativsystemet inte kan röra.

 

Dvs det ska inte vara någon fara att göra en initialisering på av din array.

 

Om du får no operating system found kan du ju testa att starta upp med en räddnningsdisk för Windows, givet att du har arrayen uppe, installera en drivrutin för RAID och se om Windows hittar en installation på disken.

 

Annars kan du testa Ultimate Boot CD som har verktyg som faktiskt klarar av att starta upp operativsystem från en RAID-array utan extra drivrutiner.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har precis köpte diskinternal raid recovery för 2700:-, fy fan, nu är man fattig...

 

Fick reg uppgifterna per mail, då har nötterna skrivit så här.

 

RegName: Eddy Österberg

RegKey: *****************

 

Bara för att jag heter österberg i efternamn så har det blivit skumma tecken i RegName..

 

Programet köper inte namn och regkey när jag skriver in det och usa har ju inte vaknat än så man får hjälp där ifrån, någon som kan klara ut vad tecknen betyder??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget svar på det men jag hoppas du nu inte köpt något du ej kommer att behöva.... du får nog vänta på att deras support vaknar.

 

Tycker som sagt att din RAID-kontroller, med de knep jag tipsat om, borde ha kunnat fixa detta. Du har ju bevisat att dina data finns på disken så då borde den kunna sätta upp så att du kan nå dem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...