Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att starta Windows


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Kopplade just in en DVI-splitter till grafik-kortet. Efter detta fick jag inte igång någon skärm så startade om datorn utan splittern och fick då upp felmeddelandet:

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

 

Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet för Windows med hjälp av installations-CD:n.

Välj R vid första skärmbilden för reparation.

 

När jag följer anvisningarna hamnar jag i återställningskonsolen där jag ej vet vad jag skall göra. Men när jag skriver "dir" får jag upp:

Innehåll i katalogen C:\

Ett fel inträffade vid kataloguppräkning

 

Självklart vill man försöka rädda det man har på datorn om möjligt. Men när jag går in i installationsprogrammet för Windows och väljer "Enter"(Installera Windows, bara för att titta hur det ser ut) så säger den att jag har en Okänd Partition på 131072MB(=131Gb) när min HD är 800Gb.

 

Har någon tips på vad som är galet? Har min 6månader gamla Samsung HD pajat? Tacksam för alla svar....

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Fastnade dock ganska fort då min diskettenhet gav upp för några månader sedan.

Men körde en kontroll av HD:n(Samsung TS-Tools) som raddar upp errors med disken. Väldigt väldigt tråkigt med tanke på att jag tappat bort kvittot. Blir la tvungen att testa köpa ytterligare en ny HD imon och spara kvittot denna gången.... Brukar det ens vara lönt att lämna in HD:s på reparation? Tror min kostade 800kr hos inet. Får sänka prisnivån till 500 då plånboken är tom(~Samsung 500Gb?)

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera en hårddisk lönar sig inte men garantitiden kan vara lång (5 år för en del diskar). Det är inte alltid som kvittot är nödvändigt för tillverkaren kan se på hårddiskens serienummer hur gammal den.

http://www.samsung.com/se/support/repairpolicy/servicePolicyWarrantyMain.html

http://www.samsung.com/se/support/contactUs/contactUsMain.do

 

Men det behövs inte några disketter för att följa Microsoft-sidan jag länkade till, på punkt 1 så står det disketter _eller_ CD-skivan med XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får aldrig ange något lösenord när jag kommer till Återställningskonsolen men ändå säger den att jag saknar behörighet både när jag försöker skapa map och kopiera filer.

Sedan skall jag också till-lägga att datorn hänger sig innan felmeddelandet nu, direkt efter texten:

"Verifying DMI Pool Data...."

 

Kanske går att ange något kommando för att få behörighet i Återställningskonsolen? Är dator som jag själv installerat Windows XP Home på så bör vara standard Username och Lösenord...

 

(Helt otroligt vad mycket datorproblem jag har just nu. Tur att eforum finns =D)

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...