Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux på XPS m1330


simme_90

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Dell XPS M1330 som jag nu kör Vista på. Men jag skulle gärna vilja byta till linux (ubuntu, fedora - det spelar egetligen inte så stor roll bara all hårdvara fungerar). Problemet är att jag inte hittar instruktioner och drivrutiner för all hårdvara, kanske det inte finns till linux?

 

Följande finns i min dator:

 

NVIDIA GeForce 8400M GS

TouchChip Fingerprint Coprocessor

Dell Truemobile 355 Bluetooth + EDR

High Definition Audio Device

Dell Wireless 5520 Generic I Mobile Broadband (3G HSDPA) Minicard

Intel Wireless WiFi Link 4965AGN

Intel Core 2 Duo 2,5 GHz (T9300)

Firewire 1394

Minneskortläsare för SD m.m.

 

Skulle även vilja att media knapparna (play, pause, stop etc) fungerade.

 

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta, vill gärna få linux att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte först testa att köra linux som live-cd/dvd så ser du om det funkar innan du installerar till datorn.

Mer info på denna sida

http://linux.exton.net/download.php

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill säkert inte ha denna fråga, men har du varit i kontakt med Dell support, eftersom det handlar om en bärbar, och risken finns att den inte fullt ut är kompatibel med Linux, att den verkligen klarar detta system?

Tänker då närmast på drivrutiner och så.

Som du skriver, så kan du med lite otur få problem med någon hårdvara i datorn, och då är som sagt frågan, var hämtar du drivrutiner?

 

Har du någon form av garanti eller support kvar på datorn, då är det fullt möjligt att detta i så fall försvinner om du ändrar som du har tänkt dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon form av garanti eller support kvar på datorn, då är det fullt möjligt att detta i så fall försvinner om du ändrar som du har tänkt dig.
Fast då är det ju bara att installera tillbaks Vista. (Man ska ju se till att man har den möjligheten.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har så jag kan installera tilbaka till vista, så garanti borde inte bli några problem, hade dessutom tänkt köpa en ny hårddisk att installera linux på.

 

Har googlat runt lite och tror inte att det skulle bli mer än ett problem med linux, jag har inte hittat något om hur man får igång "Dell Wireless 5520 Generic I Mobile Broadband (3G HSDPA) Minicard". Någon här som vet om det fungerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anderrrrrsson

En ska till du ska tänka på, Dell Quickset. Alltså de kontroller du ser på skärmen när du ändrar t.ex. volym kan vara lurigt med drivers till. Fanns inte ens till XP när jag skulle nedgradera så de blev till att leta upp nått som var till en annan modell egentligen.

 

Bara en tanke som slog mej....

 

 

// Anderrrrrsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Varför inte köpa en Maskin med linux förinstallerat?

Dell har maskner med Ubuntu, påstår de. Vill inte svenska Dell sälja, så kan man ju prova att beställa från USA eller annat land med vettig återförsäljare. Eller från någon annan återförsäljare.

Dags att visa med pengarna att man inte vill ha MS Windows Vista-skatt på alla maskiner man köper.

Det har jag, jag gick runt och frågade tills jag kunde köpa en maskin med Linux, då var det pengarna på bordet direkt. De andra fick veta att de missade en affär med mig. Fler borde göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...