Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt grafikkort


Sven Eriksson

Rekommendera Poster

Sven Eriksson

Tjena!

 

Vad ska jag köpa för grafikkort för att få mest för pengarna?

 

Min budget ligger på 2000 kr och vi pratar PCI-express.

 

m.v.h. Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radeon 4870

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att eventuellt behövs nytt nätaggregat för att klara strömmen till 4870 ca 10A på 12V

Tänk också på att kortet är både långt och har full bredd, det ska få plats.

Behöver kylningen förbättras, extra inblåsfläkt, inmoddad i tornsidan?

Blir det tveksamhet runt nätaggregat (behov av nytt nätaggregat) med budget 2000kr

ett 4850 512MB ger mer plats för nätaggregat tex Corsair 450W

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-2008/compare,794.html?prod%5B2114%5D=on&prod%5B2116%5D=on

 

[inlägget ändrat 2009-01-10 21:28:31 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett 4850 512MB ger mer plats för nätaggregat tex Corsair 450W

Ett sådant med single slot-kylare lämnar förstås mer plats men denna kylning är faktiskt inte att rekommendera utan den fetare behövs för att kortet inte ska sticka över 80 grader C idle och nosa vid 90 C vid spelande – eller vad säger Monshi för du hade väl först single- men numera dual slot-kylare?

 

Mina två HD4850 har single slot-kylaren och går därför mycket varma, även om det faktiskt inte har inneburit några problem hittils (i ett chassi med fyra fläktar).

 

Edit:

Ah, med "plats" menade du kanske att det blir mer över av krämen i nätagget??

 

[inlägget ändrat 2009-01-10 21:51:36 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sådant med single slot-kylare lämnar förstås mer plats men denna kylning är faktiskt inte att rekommendera utan den fetare behövs för att kortet inte ska sticka över 80 grader C idle och nosa vid 90 C vid spelande – eller vad säger Monshi för du hade väl först single- men numera dual slot-kylare?

jupp. Där hade jag tur.

 

Blixten tog ena porten ut på kortet. Ja, bara VGA-signalen påverkad. den var kopplad till TVn när blixten besökte oss.

 

Det kortet var ett med ATIs referensdesign, dvs med en smal kylare som jobbade på bra med att hålla en stabil temperatur, oavsett vad man gjorde, på mellan 80 och 85 grader. Okej, hann inte pressa den så värst innan blixten kom. Den fläkten susade en del och ingen reell möjlighet att få den att gå långsammare med tanke på kortets temperatur.

 

Efter lång tids väntan fick jag datorn fixad och då ett kort med en kraftigare kylare på. Fast denna lät värre. tills jag fann RBE. Tills jag flashade om kortet med ny kurva för fläktens hastighet. Innan omflashning låg kortet på cirka 42-45 grader i vila och upp till 60-65 grader vid belastning.

Men nya kurvan blir det i vila cirka 50 grader och belastning, som förut, kring 60-65 grader...

Och oj, det enda som låter i datorn nu är nätagget...bytte bort det bra jag köpte med datorn mot ett nytt eftersom jag trodde det var trasigt men nu vet jag att det var annat som bråkade...My bad.

 

 

Så JA RN - en större och potentiellt tystare kylare är bättre. Men det finns 4850-kort med passiv kylning...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ett 4850 512MB ger mer plats i budgeten 2000kr för ett nätaggregat tex Corsair 450W"

så var det tänkt men slappt uttryckt

dessutom verkade det som när jag läste nån test att 4850 korten var typ ett par cm kortare än 4870 mer plats mot hårddiskar

 

annars var ju plats att helt enkelt fysiskt få in kortet

samt PCI-E matningssladden

Är PCI-E kontakten på gaveln mot hårddiskarna så kan det bli jobbigt ifall

chassit inte är tillräckligt långt

och/eller hårddiskarna inte sitter på tvären

 

Tyvärr anges det ofta inte i vare sig datablad eller tester vilka mått kort har.

Varken längd, bredd eller höjd eller minsta fritt utrymme framför kylfläkt.

Och var fläkten sitter i förhållande till övriga mått.

Och har kortet passiv kylning så blir avstånd till nästa kort ännu mer kritiskt.

Och har kortet passiv kylning så blir utformningen av chassikylningen också kritisk.

 

Och för chassin saknas på samma sätt avståndet från uttagen för instickskort bak i chassit fram till en monterad hårddisk eller vad som nu sätter gränsen för kortlängd.

Enda sättet vara säker på att få in långa grafikkort är att köpa chassin som klarar Utökad ATX moderkort känns det som för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ett 4850 512MB ger mer plats i budgeten 2000kr för ett nätaggregat tex Corsair 450W"

så var det tänkt men slappt uttryckt

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...