Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lista (array?)


puttewickstrom

Rekommendera Poster

puttewickstrom

Jag är nybörjare och vill bygga en lista i ASP.NET (VB eller C# spelar mindre roll), som jag fyller med data från en sql-databas. Denna lista ska visa ett antal värden per rad från databasen, men kruxet är att jag vill byta sida var artonde utskrift och lägga tre i bredd.

 

Den ska alltså schematiskt se ut som nedan:

 

namn1 namn2 namn3

telefon1 telefon2 telefon3

 

namn4 namn5 namn6

telefon4 telefon5 telefon6

 

namn7 namn8

telefon7 telefon8.......osv nedåt

 

< Föregående sida Nästa sida >

 

 

Hur löser jag detta? Antar att en array passar bäst och att jag får använda start och slut-ID för att byta sida, eller rättare anropa Request.Querystring och ladda om sidan?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
silvermannen71

Hej !

 

Det du bör börja med att Googla är komponenten "GridView" för ASP.NET.

Den klarar att göra det mesta med data från en datakälla.

 

Till detta har denna komponent även inbyggd "paging" vilket gör att du bara anger hur många poster du vill ha på varje sida så räknar den ut resten.

 

När det gäller att ha tre namn på samma rad kan det bli lite pilligt att få ihop det i en GridView. Du kan skapa tabeller i en rad i en GridView och på så sätt bygga upp det du vill. Men räkna med en del programmerande för det.

 

Alternativ två kan vara att bara skapa en vanligt HTML-tabell ( men dock via programmering ) och läsa data direkt från datakällan.

 

Du borde inte behöva använda varken en lista eller array eftersom du har "DataSource" objekt i ASP.NET som du kan hämta data från direkt via programmering eller koppla till t.ex en GridView.

 

Om du inte har någon klar logisk anledning till att ha tre namn per rad skulle jag rekommendera att ha ett namn och telefonnummer per rad för överskådlighetens skull.

Om du väljer detta behöver du programmera väldig lite för att komma igång. Lägg till en DataSource på din ASP.NET sida, lägg till en GridView och koppla den till datakällan så är du igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...