Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera DVD med skydd?


Nexustwins.com

Rekommendera Poster

Nexustwins.com

Hej, jag är inte hundra % säker på att detta är lagligt, men jag gör ett försök ändå!

 

Jag har en DVD skiva som säkerligen snart är sönder, olyckligtvis är detta den fösta delen av säsong 1 av lost. Självklart vill jag inte bli tvingad att köpa hela säsongen igen, utan bara kopiera skivan som antagligen inte kommer att fungera så bra inom kort.

 

Finns det några program som kan ta sig förbi skyddet och skapa en iso fil eller liknande? Jag vill bara ha kvar hela min kära Lost säsong:).

 

Jag har testat med Alcohol 120%...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns det, så mycket kan jag säga, frågan är lagligheten vs. eforums regler. Skivan ska ju kopieras och endast användas av dig själv..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nexustwins.com

Så du kan inte svara mig mer än så? Vi diskuterar program här, inte fildelning. Vad jag vet är att man får kopiera för personligt bruk, dock ej knäcka skydd. (Osäker källa).

Om det finns någon som kan ge mig ett konkret svar, kan ni göra det i gästboken på:

 

http://server.nexustwins.com/server/guestbook.php

 

eller här om det känns rätt :).

 

Tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två hinder för att detta skall kunna diskuteras på eforum

 

1) Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1960:729

 

2) Eforums Regler och förhållningssätt

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

[inlägget ändrat 2009-01-09 01:23:14 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/Cluster - jag tänker inte argumentera mot, eller för, vare sig vad gäller lagen eller eforums regler (därav mitt svar tidigare också)

 

Blev dock nyfiken på

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

 

Skulle inte det räcka för trådskaparen?

 

Nexus.. - du är för sent ute med ditt tips..;)

Edit: annan länk

 

[inlägget ändrat 2009-01-09 07:56:56 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nexustwins.com

Jag har nu (anonymt) fått ett svar på min fråga via gästboken, tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...