Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av XP


Ifaiden

Rekommendera Poster

Jag tänkte formatera min kompis dator och installera om windows xp häromdagen, fast ett problem uppstod i min nya HP stationära.

 

Jag stoppade in min boot-bara windows xp skiva för att formatera och partitionera hårddisken, efter det ska ju installationsfasen starta automatiskt

 

Konstigt nog så kommer den tillbaka till formaterings-/partitionerings-fasen igen. Jag upptäckte senare att under fasen: "Klicka på valfri tangent för att starta skivan" så verkar det som om den klickar på en valfri tangent automatiskt...(?)

 

Vad kan felet bero på? Jag ska undersöka om det är något fel med skivan genom att testa den på en annan dator!

 

Mycket tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte nyss att det inte var någonting fel med skivan

 

 

Problemet är nog inställningarna i datorn

 

Eller så kan det vara tangentbordet

 

Några tips på hur jag ska göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett rätt udda fel (iaf har jag bara hört detta en enda gång) var en kompis som inte kunde installera sin sprillans nya burk (allt nytt inkl hård-diskar, processor, minnen & moderkort): han hade ett tangentbord kopplad med USB till burken. Till slut lyckades han någonstans hitta ett tips om detta & då funkade det. Någon riktig förklaring fick han inte utan bara tipset om att inte ha något med USB inkopplat & han hade just bara tangentbord kopplat på detta vis...

Gådd lökk...

Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sist det hände mig var det för att jag har sata diskar dvs du måste ladda satadrivarna och det går ENDAST att göra fr A: har du inte diskettstatin måste du fixa en usb diskettstation

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, hade tänkt testa byta tangentbord sen!

 

Har tänkt på en lösning, vet dock inte om det fungerar:

 

Skulle jag inte kunna koppla in en annan hårddisk med WinXP installerat och starta datorn, för att sen installera XP på den nyformaterade datorn och senare koppla ur den igen?

 

Eller skulle det strula med drivrutinerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja asså är datorn utrustad med SATA-diskar måste du ladda drivrutinerna för sata....dvs trycka ner F6 (tror jag det var) under starten av win xp.....sen ladda in drivrutinerna för sata (drivar finns på moderkortstillverkarens hemsida) men det måste göras fr A:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt nog så kommer den tillbaka till formaterings-/partitionerings-fasen igen. Jag upptäckte senare att under fasen: "Klicka på valfri tangent för att starta skivan" så verkar det som om den klickar på en valfri tangent automatiskt...(?)
Du kan inför omstarten ta ut CD-skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer direkt efter att formateringen är klar? Bootar datorn om direkt eller börjar den med första fasen i installationen (Kopierar filer)?

 

Du skriver att efter formateringen händer ingenting förutom att du erbjuds formatera igen. I så fall är det nog fel på skivan, eller datorn/hårddisken.

 

Är det så att installationen fortsätter som normalt ända till det är dags för första omstarten? Och att då bootar datorn från CD:n igen och startar om installationen?

 

I så fall, när datorn startar om:

Gå in i bios (tryck på F2, F10 eller del) INNAN datorn hinner starta något.

Ändra där alternativet för boot. Välj bort möjligheten att boota från CD helt och hållet. Ange endast hårddisken som boot alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite inne på samma spår som MisterY.

 

För jag var med om en gång när jag installerade XP på min burk, att när hela intallationen var klar så startade datorn om och ville sedan installera XP igen.

 

Det jag då gjorde var att gå in i BIOS och ändra så att hårddisken var först i boot-listan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Relatarat problem :Rensa bootsektorn

 

Vill minnas att när jag för ett par år sedan hade problem med datorn och valde att omstallera XP . Men då rensades inte bootsekrorn när jag installerade fron XP-CD:n.

 

Fråga :

Hur gör man för att vara säker på att bootsektorn blir ren vid omsinstallation?

(Partitionerna skall vara kvar, men C-partitionen ska formateras, XP ska installeras på C:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...