Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta okomplett dator


StorkenPb

Rekommendera Poster

Halloj, nu är det så att jag började pilla lite med min gamla dator o de slutade att jag plockade sönder den i småbitar... Nu startar den inte, eller den startar men varken skärmen visar något eller musen/skrivbordet lyser.

 

Jag undrar egentligen bara om man kan "starta" datorn alltså fläktarna går cd, floppy mm snurrar, men utan att kanske processorn sitter i eller felaktigt ram minne är insatt i den. (kan även ha glömt nån sladd lr nått)

 

God natt!

 

/Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj, nu är det så att jag började pilla lite med min gamla dator o de slutade att jag plockade sönder den i småbitar... Nu startar den inte, eller den startar men varken skärmen visar något eller musen/skrivbordet lyser.

Har du plockat ihop den då ;) ?

 

Jag undrar egentligen bara om man kan "starta" datorn alltså fläktarna går cd, floppy mm snurrar, men utan att kanske processorn sitter i eller felaktigt ram minne är insatt i den.

Kan du starta en bil utan motorn i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktarna kan snurra och det kan vara ström till hårddisken fast processorn inte sitter i eller det är andra fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack, verkar ju som att motorns motsvarighet i datorn skulle vara nätagget o de sitter ju i..

 

Nej den piper inte nått och nu har jag dragit ur alla sladdar o satt tillbaka de tror de ska sitta som de ska nu. Är lite osäker på de nya ram minnet som ja köpte, ska testa utan de me...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... om den hade pipit kunde det tex indikerat saknat (eller glapp) grafikkort. (Olika många pip brukar betyda olika saker, vilket brukar stå i moderkortsmanualen.)

 

Men om den inte piper är det ju nåt djupt med själva moderkortet, processorn eller minnena, som gör att den inte kan arbeta alls. Man får väl även misstänka nätaggregaret. Det kanske startar men ger för dålig "ström".

 

Om minnen kan man väl säga att de ibland ska sitta i vissa fack. Ibland ska man alltid ha minnen i par för att det ska fungera. Även detta kan man vara tvungen att läsa om i moderkortsbruksanvisningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm det är sånt jag hållt på felsökt nu, satt i olika många ram minnen i par och var för sig men de verkar inte fungera.. Eftersom datorn är några år och en HP är det rena rama pusslet och moderkortsmanual kan man ju bara drömma om.. I morron när det är lite bättre ljus o ingen hemma ska ja sätta mig i köket o gå igenom allt en gång till kanske hittar nån sladd nere i mörkret som inte hittat nån kontakt.. men tack för hjälpen iafall :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har nu testat att starta den utan tex processor men den bara lös rött..

 

Det sista jag testat var att bara stoppa i det viktigaste, datorn består nu av ett moderkort, en processor, ett nätagg och ram minnen, ingen hdd eller CD (Moderkortet har inbyggt grafikkort). Jag inser att windows inte kommer starta med detta men borde inte moderkortets info och BIOS komma upp på rutan?? Skärmen är helt svart bara, o har testat att den fungerar, varken mus skrivbord börjar lysa när ja pluggar in dessa... Är de någt som kan sitta fel eller som kan göra att inget visas på skärmen?

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inser att windows inte kommer starta med detta men borde inte moderkortets info och BIOS komma upp på rutan??
Jo. Att det inte blinkar till på tangentbordet tyder också på att BIOS inte startar, dvs processorn börjar inte köra.

Är det en processor med ben? Kolla att inget ben har blivit böjt.

Pröva med olika minnesstickor.

Har du varit försiktig när du hållit på så att inget har blivit skadat av statisk elektricitet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo processorn har ben (intel p4) men inga är böjda och de sitter i som de ska var väldig noggrann med det. Har inte fått nån stöt men kan ju inte garantera att jag inte pajat nått... Kanske blir tvungen att köpa en ny processor då..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att även vissa moderkortsfel ger samma symtom, så man kan inte vara säker på vilket det är fel på utan att pröva.

 

Det är väl inga problem med att montera dit processor och kylfläns/fläkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope den passar som handen i hansken, och den fungerade fint innan ja började härja runt i datorn, problemet var bara att processorfläkten var full me damm så ja var tvungen o plocka sönder allt... spelar de nån roll om ram minnena sitter i 1,3 eller 2,4 eller i 1,2 mm.?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft på tagit bort gammal kylpasta och lagt på ny (men bara så lite som ett risgryn)?

Pröva med bara ett minne. Vissa moderkort är känsliga för hur minnena sitter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...