Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videokamera


Maskrosen

Rekommendera Poster

Önskar tips på bra liten filmkamera i 3000-kronorsklassen, har inte råd med mer nu och det skulle kunna bli en första kamera tills jag lärt mig vad jag ska se upp med. Tänker gå kurs i dokumentärfilmning till våren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Video/filmkamera skriver du.

Skall det vara digitalt med inbyggt (kort-)minne, (S)VHS-kassetter eller vad?

 

Hur kommer du redigera det inspelade materialet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jagh skulle köpa en med mini-DV, eftersom det går bra att redigera. Det är svårare med DVD. Hårddisk måste alltid tömmas på datordisk, vilket kan vara opraktiskt på resa.

 

Kolla Scandinavian Photos guide, flik Video > Jämför videokameror:

 

http://www.scandinavianphoto.se/

 

Dra det högra prisreglaget åt vänster till 2999, bocka i miniDV, så ser du vad som finns att välja på. Scandinavian Photo har stort sortiment och har funnits i många år. Jag har handlat mycket av dem, och de är mycket hjälpsamma per telefon om du vill ringa.

 

Du kan sedan söka på test och en kameramodell i taget på nätet. smartson.se brukar ha en del läsvärt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag var faktiskt inne på hårddisk (eller SIM-kort) för att slippa tömma så ofta. Behöver nog läsa på lite om detta. Ska kolla på dem du tipsar om.

Du kanske har tips på ett bra redigeringsprogram också. Köpte för ett antal år sedan Pinnacle till en kamera med band, fann det ganska svårt att redigera med. Kameran var tung och det blev inte så mycket av någonting. På Abf där jag ska gå kursen har de ett macprogram och jag använder pc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Pinnacle Studio, funkar bra med FireWire. Kameran går att styra inifrån Studio så det är mycket smidigt. Jag sparar både i DV-format och MPEG-2. MPEG-2 brukar går också att klippa mycket smidigt i VideoReDo.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SIM-kort som lagring, verkligen?

 

Jag har ingen koll på videokameror men menar du inte minneskort så som SD-minne?

 

Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för påpekandet, jag menar så klart SD-minne. Min hjärna gör inte alltid sitt jobb av någon underlig anledning :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...