Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskmaskinsinstallationshjälp


Sasja

Rekommendera Poster

Jag har starka funderingar på att införskaffa mig en bänkdiskmaskin, men då jag bor i en hyresrätt så vill jag inte lägga en allt för stor kostnad på en installation då jag inte ska bo i lägenheten så länge till.

 

Jag har bifogat bilder på hur det ser ut ovanpå diskbänken och under diskbänken med de rör som jag måste koppla in mig på. Om någon med kunskap om detta kunde kika på dessa och återkomma med svar på mina frågor nedan vore jag mycket tacksam!

 

1. Behövs vatten slås av från hyresvärden eller kan jag själv stänga av vattnet utifrån bilderna ni ser här?

 

2. Jag vill helst ha rören med vattnet till diskmaskinen kopplade på ovansidan av diskbänken för slippa borra hål i diskbänken. Går det att installera på ovansidan snyggt? Antar att man i så fall installerar något mellan blandaren och diskbänken? Kommer det då i så fall gå att spola i den vanliga kranen under tiden som diskmaskinen kör?

 

3. Vad tror ni att detta skulle kunna kosta att få installerat av en professionell rörmokare?

 

Tack på förhand! Utlovar poäng till de som hjälper mig, tack, tack! :)

 

[bild bifogad 2009-01-04 19:39:48 av Sasja]

1112333_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anderrrrrsson

Jag hade bytt blandare till en med uttag för bänkdiskmaskin, den har ett uttag på ovansidan av diskbänken. Den snyggaste lösningen enligt mej. Fast det är klart, slangen kommer man inte ifrån.

 

Hyresvärden behöver inte stänga av vattnet för att byta kran, de räcker med de små kranar på rören under bänken.

 

Då ska de ju även gå och spola i den vanliga kranen samtidigt som du diskar.

 

Annars sätter man ett t-stycke under bänken och tar ut vattnet där, men då måste man lösa de här med att få upp vattnet till ovansidan av bänken.

 

Fast det är ju lite prisskillnad på ett t-stycke och en ny kran.

 

Vad det skulle kosta att få de klar gjort av en fackman har jag ingen aning om. Men det kanske någon annan vet?

 

 

 

// Anderrrrrsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

En sån här kran från Rinkaby Rör borde lösa ditt problem. Se bild.

 

Extra Vattenuttag för 2-greppsblandare. Snabbkoppling med avstängning. 15R utv.

Best.nr 2713. Storlek M20x15R

 

http://www.rinkabyror.se/

 

Bara att skruva bort din kran och ersätta den. Glöm inte att stänga av både kall och varmvatten innan du byter ut den befintliga kranen.

 

Mvh Thomas

 

[bild bifogad 2009-01-04 22:03:11 av Thomas1]

1112374_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med hyresvärden om inte han kan installera kranen gratis. Det gjorde min iaf för ett antal år sen. Kranen kunde jag naturligtvis inte ta med mig när jag sen flyttade.

 

Tackar för poängen:thumbsup:

[inlägget ändrat 2009-01-05 18:08:02 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Det lutar faktiskt åt att jag gör en enkel installation, dvs kopplar vattnet direkt från kranen och avloppet direkt i diskhon. Nackdelen är den att jag inte kan använda kökets kran under tiden diskmaskinen kör. Men om det verkligen behövs så kan man pausa diskmaskinen för detta såg jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Installerade en snabbkopplare direkt på kranen men hyresvärden påstod att detta inte var ok. Kallvattnet kan nämligen åka ner bakåt i varmvattnet och därmed göra så att mina grannar får kallare varmvatten än vad de egentligen skulle få. Dessutom ska chansen vara större för vattenskada då man kopplar så här då blandaren inte är byggt för detta tryck som uppstår. Min hemförsäkring skulle heller inte gälla vid en ev. skada.

 

Har därför köpt ett extra vattenuttag precis som Thomas1 rekommenderade i ett inlägg i denna tråd.

 

Tack för all hjälp!

 

[inlägget ändrat 2009-02-14 12:56:03 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...