Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LCD+Dator=Flimmer


Hr.Egnell

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem när jag kopplar in datorn till tv'n.

Har ett geforce 8800gt 512mb som ska klara 1080i/p men när jag ställer den på de så flimmrar/skakar bilden när man rör musen eller datorn uppdateras. När musen är still är bilden jättefin. Min tv är en Philips 42PFL7603D och jag kör em dvi-hdmi adapter till en 5 meters hdmi sladd( billig, kan det har nått å göra med det?)

 

Har testat miljoner olika inställningar som stöds av tv men utan resultat. Om jag ställer in tv på 720p funkar det utan flimmer och när jag kör 1080p och drar ner HZ till 30 flimmrar det lite mindre.

 

Vore väldigt sjysst om jag skulle kunna få lite hjälp

 

Gott nytt år!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter många timmars letande i datorn efter lösningen beslutade jag mig att leta lite mer i tv. Då hittade jag i menyn en sida där man såg alla anslutningar och där man kunde välja vilken typ av enhet som var ansluten till just den porten. Jag valde tv å vipps så slutade de flimmra.

 

Men jag kan dock ej få ljudet att funkar. I manualen står det att man ska ansluta en digitalljudkabel från datron Audio Out till Audio in på tv'n. Jag hittar utaget på baksidan å använder en 3,5m stereo kabel(syns på bilden i manualen) och kopplar in. Dock är jag inte säker vad som är audio out på min dator?

 

Jag har följande anslutningar på datorn:

 

Analog

 

Center/subwoofer- högtalare ut

Linje ut

Bakre högtalere ut

Front högtalare ut

Utgående sidohögtalare

Mic in

 

Front panel:

Höglurar

Mic

 

Digital (bakpanel)

S/pdif-ut

 

Extremt tacksam för hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Se om du inte i datorn kan styra så att ljudet går ut via HDMI-kabeln. Det klarar mitt Radeon 4850-kort av även via DVI->HDMI adapter.

 

2: Digitalt ljud in? Via separat kabel? Brukar bara vara stereo.

På datorn kan du antingen ersätta vanliga högtalarna, som borde sitta i Front (eller Bak) högtalare ut. Kanske bäst att testa så, dvs se att du har ljud vid datorn - byt och se om du har ljud i TVn.

Oftast måste man ansluta DVI till viss kontakt och då aktivera ljud från separat kanal på TVn

Alternativt på datorn är att sätta ljudkabeln i den som är ledig av Bakre/front och aktivera dessa som kvadrofoniska högtalare, dvs fyra exakt lika, så får du samma ljud vid datorn som i TVn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gör jag detta i NVDIA kontrollpanel eller var?

 

2. Jag har testat att ta en vanlig 3,5m hane hane och kopplat in i alla utagen som den passar fast utan någon lycka.

Om man går in på ljud i kontrollpanelen ser man att ett par högtalare är inkopplade och man ser att ljudnivån går upp och ner(spelar en låt).

 

Dock så är det fortfarande inget ljud på tv'n. Jag har tildelat auido in till rätt hdmi plats där tv'n är inkopplad. Så jag tycker att det borde funka.

Har letat i tv'n men inte hittat någon inställning etc. för inkommande ljud.

 

Bifogar en bild på maualen.

 

[bild bifogad 2009-01-01 15:51:24 av Hr.Egnell]

1111379_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: nej, via Ljud på kontrollpanelen. Om det går bör det finnas HDMI som en ljudenhet.

 

2: Kontrollera ljudet i kabeln mot någon högtalare du vet fungerar. Om det låter i dessa, ex.v. dina standardhögtalare eller en stereo, men inte i TVn när du kopplar in den där så är det något i TVn som måste ställas in. Precis som det står i manualen under OBS i den bild du bifogat.

 

Om du ansluter datorn som ljudkälla till AUDIO IN-miniuttaget på baksidan av TV:n måste du tilldela det till HDMI-kontakten.

1. Tryck på MENU på fjärrkontrollen och välj

TV-meny > Installation > Anslutningar > AUDIO IN L/R

2. Visa listan genom att trycka på >

3. Välj den HDMI-kontakt som datorn är ansluten till genom att trycka på "pil ned" eller "pil upp".

4. Avsluta genom att trycka på MENU

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Fanns tyvärr inte.

 

2. Kabel funkar så det är ej det som är problemet. I manualen står det att man ska ansluta en digitalljudkabel. Är en vanlig 3.5m stereosladd det eller är det det som är problemet.

 

Tilldelat ingången har jag redan försökt med utan någon framgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tilläga att Philips support inte var till någon större nytta....

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-02 13:37:06 av Hr.Egnell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Trist

 

2: Digital ljudkabel men bara stereo. Låter som om de skrivit fel i manualen, låter som en vanlig enkel stereopropp. Ja, sådan som du testat med. Alterativt, om det är en digital signal TVn vill ha då borde det vara en koax eller optisk kabel...

 

Ja, jag vet inte.

 

Min enkla rekommendation, besök http://www.minhembio.com och se om någon där har samma TV som du. Tre trådar där den omnämns finns länkade här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=281179

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev lika besviken i januari 2008, när jag byggde min HTPC.

Enligt specifikationerna skulle AMD/Ati-kortet (Radeon3650) ha HDMI-ut med ljudstöd, vilket den inte hade, utan bara dubbla DVI. "HDMI"-kontaken var inte en kontakt, utan en adapter. Avsedd att användas på en av DVI-kontakterna..

 

Orkade inte lämna tebaks kortet, utan jag har kört "analogt" flerkanalsljud från moderkortets flerkanalsutgångar till hemmabions analoga "flerkanalsingångar". Det funkar det också, men inte exakt som jag ville..

 

-Typiskt "i-landsproblem".. ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och sedan ska sägas att en del, av vad jag läst, HDMI-lösningar på grafikkort inte klarar av att ge samma kvalité eller antal kanaler på ljudet som ljudkortet i datorn via dess digitala utgång. Nu har jag ingen utrustning som kan ta emot flerkanaligt ljud så jag kan inte testa hur det är med mitt 4850-kort.

Vissa GeForce kort har väl en intern kabel som ansluts till ljudkortet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...