Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel bildformat i Media Center


open source

Rekommendera Poster

Hej,

När jag kopplar min digitalbox (vip1510) direkt till tv'n så får jag oftast bara en liten svart list under och över bilden. När jag istället kopplar boxern via min dator så får jag även en två centimeters list på vardera sida av bilden + listen under och över bilden. Det känns irriterande att inte utnyttja hela skärmstorleken för det finns ju trots allt plats att ta på nedanför bilden..

 

Jag har prövat diverse inställningar,såsom: zooma i media center, ändra bildformat på tv'n (samsung LE 40 A 656) och ändra upplösning i datorn. Det lustiga är att marginalen på sidan blir större när jag kopplar in datorn med en dvi -> hdmi kabel än när jag kopplar in med en vgakabel.

 

Någon som har någon ide?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns en bootmeny i digitalboxen också. Normalt ska den känna av hur du kopplat in och anpassa sig därefter men det skadar inte att kolla hur det ser ut. Det gör du genom att dra ur/koppla in strömkabeln och hålla infoknappen på fjärren intryckt tills du når menyn.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit där och kikat redan, tyvärr kunde man bara ställa in vilka utgångar som skulle vara aktiva och ifall boxern skulle köra PAL eller NTSC. Jag tror att det är datorn eller TV'n som är felinställda. Är det någon annan som har samma tv ( en Samsung LE 40 A 656) som har erfarenhet av att hela bilden ibland inte täcks?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar en bild för att visa hur spektaklet ser ut. :thumbsup:

 

[bild bifogad 2008-12-29 15:18:50 av open source]

1110663_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara spånar:

 

Jag kör själv windows media center på tv:n som utökat skrivbord i 1920x1080 och fullskärm utan några svarta kanter. Problemet där är att visuella effekter släpar efter då grafikkortet antagligen är i sämsta laget. Med 1280x720 så flyter det på bra.

 

Scart mellan box och tv, hur ser det ut då? Du nämner inte scartanslutning. Då jag med min 42" Centrumtv har rätt med bilden så skulle även du ha det med scart. Platt-tv som platt-tv när det gäller det rent grundläggande som rätt propotioner. Har du något grafikkort med separat programvara som ATI Catalyst t ex om du har ett Ati-kort. Där finns inställningar att göra. Inte för att jag använder nämnda programvara för det räcker med vistas egna inställningar tycker jag.

 

Och hur kopplar du boxen till datorn? Det skulle jag bara vilja veta av ren nyfikenhet för att kanske prova själv.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-29 15:41:16 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har hittat felet!

Allt som behövdes var en miniräknare, för det var nämnligen så att alla upplösningar som i mediacenter uppgavs vara widescreen inte var i 16:9 format. Just nu kör jag samma upplösning som du Bosse och det fungerar fint.

 

Jag har kopplat min box till datorn med S-video eftersom mitt TV-kort inte hade RGB-scart in (vilket var boxerns bästa output). Bildkvaliten är ganska bra trots att s-video inte var mitt förstahandsval. Ljudet kör jag via RCA-kablar eftersom boxern inte erbjöd något trevligare där heller...

 

Slutligen, tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...