Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med intallation


Danne W

Rekommendera Poster

God fortsättning alla E-forumare,

Jaha- då sitter man här i julhelgen med lite behövlig ledighet. Nu har jag samlat ihop alla gurkorna (16, 18 och 25) för lite julfirande, det känns som jag har en disktrasa inbyggd i högerhanden :-)

Tänkte att jag skulle pyssla lite med min bärbara och installerade xp för att jag ville ha alternativ till vista som var förinstallerat. Med hjälp från (18) som kan allt (enligt honom själv) om datorer så installerade jag xp på en partition som hette E?, en volym som inte syntes i utforskaren utan bara under installationen, Far sade -hmmm, undrar om man verkligen ska installera os här? Son sade -ähh, det är antagligen bara en rescuemapp...

Jag hade hoppats på att jag skulle kunna välja os vid uppstart men icke..

Så nu sitter jag här med en burk (PB Easynote) som bara bootar från xp med ett gäng utropstecken, när jag försöker ladda drivisar från pb´s hemsida så finns det bara drivisar till vista. Tilläggar kan att jag ser alla gamla program osv i utforskaren. Nån som har tips hur jag kan komma åt vista/välja boot?

Mvh,

Danne

Ps, Nån som vill köpa en 18 åring?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, E: - ringer varningsklocka! Kan han ha installerat över den räddnings/återställningspartition på vilken Vistas installationsfiler levererats? Dvs den som du ska använda den dag du vill installera om Vista?

 

Om så är fallet, kontakta leverantören för datorn och be att få Vista på DVD, ja motsvarande det som fanns på denna partition.

 

Vad gäller dubbelinstallation - man ska börja med det äldsta först, Vista kan installeras efter XP och då ge möjlighet att köra båda men XP känner ej igen Vista och kan inte åstadkomma samma sak.

 

Fast Vista är inte förlorat, finns andra boot-hanterare som kan lösa det och du kan även med en räddningsdisk för Vista (finns att ladda hem CD som kan rädda Vista från nätet) kan du återställa boot-partitionen till Vista-status.

 

Om nu räddningspartitionen på disken är hel, kan du även starta från denna, tryck på specifika knappar vid uppstart ser till det, och utföra en räddning av Vista. Dock - då räddar du bara Vista, vill du ha tillgång till XP också så behövs en bootmanager. Finns flera som inte kostar något...

 

Sista ord - på Ultimate Boot CD

http://www.ultimatebootcd.com/

finns det boot-verktyg som kan startas från CDn som letar reda på installerade operativsystem och kan starta dessa. Samt några enkla boot-hanterare som man kan installera om man vågar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia/Monshi,

Ni är BÄST! Nu bootar den från vistan tack vare vistaboot pro.

Danne

Cecila:

Ps, Nån som vill köpa en 18 åring?

Ironi Nöjer mig med min egen 17-åring.

Om jag slänger med en 25 åring på köpet då? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

människohandel....

 

jag skulle nog inte betala för dem, snarare tvärtom...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jaha mina vänner,

Då har lugnet lägrat sig efter julens äventyr med ungarna, Januarilönen drog som en Januarilöning för att pröjsa ungarna julklappar (allt för barnens kärlek...) Äh, skämtade bara.

Har nu installerat om win xp och fått masinen att efter bios fråga vilket os jag vill starta från, klar storseger. Problemet jag har fått är att när jag kör vista så varje gång jag sätter i en .avi fil från usbminne så får jag upp en ruta "win media player har inte installeras korrekt, vill du installera från win update?". Jag har uppdaterat till sp3 i xp har senase win media player i xp. Jag kan inte välja win mediaplayer classic som standardspelare. Jag får också ett felmeddelande om "com surrogator". Snurrigt? Ialla fall för mig...Finns det nån som kan hjälpa en undrande medmänniska?

Er ödmjuke,

Danne

Btw, är det nån som vet vad "intallation" är? Snacka om stressad :-)

[inlägget ändrat 2009-02-11 21:57:26 av Dan Wålarö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet jag har fått är att när jag kör vista så varje gång jag sätter i en .avi fil från usbminne så får jag upp en ruta "win media player har inte installeras korrekt, vill du installera från win update?". Jag har uppdaterat till sp3 i xp har senase win media player i xp.
De två Windows-installationerna är fristående från varandra så du måste installera de program du vill använda när du kör Vista i Vista, det räcker inte att de är installerade från XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare än blixten, Cecilia

Har nog aldrig använt wmp på min vista. Efter en snabbsökning verkar det som den bara är kompatibel med xp??

Dags att sussa, vi höres.

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det ingår en Windows Media Player i Vista, i alla fall så har det "alltid" funnits en i min dator utan att jag har installerat den själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här men den verkar ha fått spader efter installationen av xp. Vet du hur jag avinstallerar den rackaren?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att avinstallera WMP.

 

Problemet jag har fått är att när jag kör vista så varje gång jag sätter i en .avi fil från usbminne så får jag upp en ruta "win media player har inte installeras korrekt, vill du installera från win update?".
Hjälper det att svara ja där? Eller vad händer när man gör det?

Men jag har svårt att tro att installationen av XP på en annan partition skulle störa mediaspelare.

 

Men gäller det alla avi-filer? För avi är ett containerformat som kan innehålla många olika sorters typer av filmformat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper det att svara ja där? Eller vad händer när man gör det?

Jag kommer till microsofts sida för uppdatering av wmp (för xp)

 

Men gäller det alla avi-filer?

Har inte kollat men ska göra det vid tillfälle

 

Vad gäller "com surrogator" har jag googlat och vad jag fattat har det någonting med Nero att göra, ska kolla vidare när det coolar ner sig lite nästa vecka och jag inte behöver ut och resa .

Tack för svaren Cecilia.

Danne

 

[inlägget ändrat 2009-02-12 20:08:39 av Dan Wålarö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...