Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med skavande/skrikande ljud


Gäst Sirsiljas

Rekommendera Poster

Gäst Sirsiljas

Hej!

 

Jag har ett stort problem med min PC. Varje gång jag startar den så ger den ifrån sig ett örönskärande ljud. Det låter som ett skrik, eller som om en skiva repas i väldigt hög hastighet. Väldigt högt ljud!

 

Jag tänkte att jag ska köra med ljudlokalisering, så jag lyssnade efter ljudet. Det verkade komma från moderkortet, nära processorn. Då tänkte jag att det är bäst att köra med uteslutningsmetoden.

 

Jag kopplade bort hårddiskarna en efter en och startade om, ljudet var kvar.

Jag kopplade bort processorfläkten istället, ljudet var kvar.

Jag kopplade bort grafikkortet istället, ljudet var kvar.

Jag tog bort minnena istället, ljudet var kvar.

 

Vid det här laget började jag att bli smått frustrerad.

 

Vad som händer när jag startar datorn för övrigt är att den ibland inte ens klarar sig till Windows inloggningen utan att den slocknar helt. De gångerna jag lyckas logga in så är det inte mycket jag kan göra utan att den slocknar.

 

Så jag prövade att öppna t.ex. den här datorn, hårddisken osv, då lät den inte. Men när jag gör grafiska åtgärder så skriker den som in i fanken, t.ex. markera och dra på skrivbordet, ändra storlek och flytta på fönster, öppna menyer osv.

 

Så min fråga till er kunniga, vad kan problemet vara? Har ni varit med om något liknande? Kan det bero moderkortet?

 

Tacksam för råd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på att processorn blir överhettad. Vilket kan bero på dålig kontakt mellan processor och kylfläns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sirsiljas

Tack för ett snabbt svar.

 

Det kan stämma, för jag laddade ned ett program som skulle övervaka processorn och lite annat. När datorn inte användes så var allt "grönt", men när jag började förflytta fönster hit och dit så började några ikoner lysa rött (eller fick snarare en eld-ikon).

 

Kan det verkligen vara detta? Skulle något sådant leda till att sådant skrik? Hur löser man detta bäst isåfall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det verkligen vara detta? Skulle något sådant leda till att sådant skrik? Hur löser man detta bäst isåfall?

 

Kan vara detta övervakningsprogram som via pc-pip talar om att processorn är överhettad. Har du kollat så fläkten inte full av damm? En bekants dator gick knappt igång och när den gick igång så räckte det att man klickade på någonting så blev det blåskärm. Jag rensade fläkten på damm och felet var åtgärdat.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man rensar datorn och fläkten från damm ska man veta hur man skyddar datorn mot statisk elektricitet. Så om du, Sirsiljas, inte vet det så fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sirsiljas

Jag vet faktiskt inte hur man skyddar datorn mot statisk elektricitet, så jag skulle uppskatta mer information kring detta samt råd och tips.

 

Det enda jag gjort är att jag blåst i fläkten så att dammet satte sig i mina lungor istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag gjort är att jag blåst i fläkten så att dammet satte sig i mina lungor istället.

 

Det är i kylflänsen som fläkten sitter på som fylls med damm och det är den som ska rensas. Hur du skyddar dig mot statisk elektricitet vet jag inte. Jag har bara skruvat bort fläkten och ibland även hela kylflänsen helt och rensat. Ny kylpasta kan behövas när du sätter dit kylflänsen på processorn igen.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-23 01:15:34 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha datorn på diskbänken, var barfota och ha bomullskläder (ej syntet) så att du inte laddar upp dig själv när du går. Ta i diskbänken och i datorns chassi (omålad och olackad del) då och då för att utjämna spänningspotentialen.

 

Om man tar bort kylflänsen från processorn så behöver man sätta dit ny kylpasta efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...