Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalbox + Videobandspelare + Fler tv-apparater???


Lajo

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med kopplingen av en Digitalboxen till flera tv-apparater.

 

Har kopplat enligt :

 

Antenn ---> Digitalbox (digital signal med scart och vanlig antennsignal) ---> Videobandspelare (via RF-modulator) ----> Tv-apparaterna

 

Se även den bifogade bilden.

 

Tanken är att RF-modulatorn i videobandspelaren ska omvandla signalen från digitalboxen till en antennsignal som skickas vidare till alla tv-apparaterna så att man kan se digitalkanalerna på alla tv-apparaterna. Man kommer såklart bara kunna se den kanal som digitalboxen är inställd på men det är inga problem.

 

Kopplingen verka funka som så förutom det faktum att när jag hittar kanalen på tv-apparaterna så får jag endast in ljudet. Någon som vet vad problemet ligger och hur man löser det?

 

På digitalboxen finns två scart-utgångar, SCART to VCR och SCART to TV, har självklart testa på båda utgångarna med samma resultat.

 

/Lajo

 

[bild bifogad 2008-12-21 22:05:22 av Lajo]

1108945_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner endast till Telias digitalbox, och med den kan du inte göra som du vill, det kräver en box för varje tv, för att få både bild och ljud.

Hur dom andra operatörerna har det , vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu vill "putta" ut den mottagna kanalen via vanliga antennätet och då till flera apparater behöver du nog en starkare RF-modulator än vad som finns i din VHS. Samt den signal din VHS tar emot (för den klarar väl icke RGB) är inte den bästa att bygga en antennsignal av.

 

Dessutom, lite jobbigt att ha igång VHS hela tiden?

 

Fråga: Antenn in i VHS?? Varför?

 

Om du bara ansluter en TV men en kort antennsladd, får du in kanalen då? Om du ansluter en TV via SCART till VHS får du bild via denna då? Kan du justera kanalen VHS-spelaren sänder via?

Antenn in på VHS, ta bort denna, kanske den stör den signal VHS sänder ut?

Sist - vad för nät använder du? Husets egna antennnät eller lösa kablar?

 

Allra sist, ett helsike att byta kanal på digitalboxen om man är i rummet bredvid. Kanske köpa enkla digitalboxar för de fria kanalerna till övriga TV-apparater och ha en, den bästa, med alla kanaler?

 

Edit: suck, frågan även postat på MinHembios forum. Kanske på fler ställen?

Det är god sed att inte sprida sin ... /fråga fritt bara för att man kan.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-22 10:45:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så är anledningen att jag spred det på Hembios forum oxå är att jag behöver en lösning så snabbt som möjligt. Då det är till min föräldrar o jag är endast hemma hos dom några dagar över julen innan jag försvinner igen. Självklart har jag tänkt posta en eventuel lösning på det andra forumet oxå. Ber om ursäkt om du tog illa upp av detta.

 

Har testat båda typer av signal som boxen skickar ut, RGB och CVBS, med samma resultat

 

Antenn in VHS??

Eftersom dom de övriga kanalerna från basutbudet (inte bara 1-,2- och 4:an) dom har här i området oxå ska skickas vidare till dom andra tv-apparaterna.

 

Om du bara ansluter en TV men en kort antennsladd, får du in kanalen då?

Tv som är ansluten först har allt vid sig, digitalbox och VHS. Så den har kortsladdd, är den tvn jag testar på.

 

Om du ansluter en TV via SCART till VHS får du bild via denna då?

Har testat att skicka signalen från datorn nu och o det är samma sak där, bara ljud som kommer fram.

 

Kan du justera kanalen VHS-spelaren sänder via?

Nej det kan jag inte

 

Antenn in på VHS, ta bort denna, kanske den stör den signal VHS sänder ut?

Har testat att ta bort antenn in på VHS funkade dock inte, samma preoblem endast ljud.

 

Sist - vad för nät använder du? Husets egna antennnät eller lösa kablar?

Lösa sladdar, blir ju lite brusigt vid den andra T-skarven men det duger. Borde fock fortfarande få in ngn typ bild.

 

Dom har bara 2-3 kanaler från boxen och där det främst en som dom verkligen kollar på, så det är inget problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat-markering är inte fel.

 

Men som jag förstår det får inte ens första TVn någon bild från VHS. Inte ens via SCART?

 

Då låter det som om VHS-spelaren inte tar emot signalen eller inte sänder den vidare.

Digitalboxen har inte en RF-modulator?

 

är de marksänd TV? Kanske enklast då att köpa en box RF-ut, de finns. Eller testa en separat RF-modulator.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från videon får första tvn, bild o ljud för alla kanaler utom då videon skickar vidare signalen den tar emot i scart ingången via RF-modulatorn dvs antennutgången. Allt skickas just nu genom antennutgången på videon till alla dom andra tv-apparaterna.

 

Det ska funka med RF-modulatorn i videon, men kan ha fel. Blir väl kanske att köpa en extern RF-modulator.

 

Vad jag vet, så har boxen ingen RF-modulator. Har kollat i manualen men hittar ingenting om att den ska ha det. Det är en standard box från canal digital.

 

Tack för dina tips o hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, Canal Digital, deras ComboBox, silverfärgade som tar emot både satellit och mark?

nej, ingen RF-modulator och jag tror inte någon av deras boxar har det.

 

Låter som om videon inte riktigt lyckas med det du tänkt dig. Det borde fungera med den, ivartfall till första TVn. Sedan kanske signalen borde bli så svag att de andra får problem.

 

Fast CD. Om de bara tittar på några få kanaler, kanske SVT och TV4, så är de fria kanalerna i marknätet kanske nog? Då kanske det enklaste är att skaffa enkla boxar till varje TV.

 

Och en liten notering. Hos föräldrarna. Om du ska hålla kvar med RF-modulator så ja, en separat kan nog vara att föredra. Ingen risk då att de råkar ställa om videon och då tappa bilden på TVn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det är standardboxen (kabel), C1201CX

 

Ja det verka inte som den gör vad den ska. Får väl investera i en extern RF-modulator. Ja minst först tv borde den klara, sen ska dom andra klaras oxå fast med brus så klart. Har tänkt i att införskaffa en antennförstärkare oxå o koppla in den i början så att signalen förstärks och inte bruset.

 

Nej det är en betalkanal som avkodas av boxen som dom vill skicka vidare.

 

Ingen fara att dom ställer om videon. Dom vågar inte ens röra saker som är tekniska :):P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...