Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CHKDSK har schemalagts???


leo45

Rekommendera Poster

Jag har två partioner på min hårddisk, C: och D:

Utan att jag gjort något körs nu diskkontrollen CHKDSK på disk D: vid varje uppstart av datorn. Blå skärm i början av uppstarten av XP. Detta har den inte gjort förr.

Detta gör också att det inte längre går att defragmentera disk D: När jag försöker göra det kommer följande meddelande upp: Diskdefragmenteraren har upptäckt att CHKDSK har schemalagts för att köras på följande volym: Lokal disk 2 (D:).

Var hittar man schemaläggaren för detta? Eller hur förhindrar man att CHKDSK kör disk D: vid varje uppstart av datorn?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hittade orsaker till varför CHKDSK körs vid varje uppstart:

http://support.microsoft.com/kb/316506/sv

...berör förstås HP:s prylar. Vet inte vad du har för något?

 

Kör en koll med disktillverkarens diagnostikverktyg, för att vara säker på att inte disken är skadad. CHKDSK körs ju i fall något är skadat.

 

Du kan ladda ned disktillverkarens diagnostikverktyg härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Bränn ISO-filen på DVD/CD-skiva. Boota datorn på skivan och låt det gå t ex under natten. Se vad du får för rapport.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Jag kan tillägga följande. Jag har haft datorn i fem år och det är först nu för några veckor sen detta började med att CHKDSK har scemalagts att köra disk D:. Varenda gång den körts färdigt meddelas att det var inget fel på disken. Även om jag kör diskkontrollen i XP är det inget fel på disken.

Konstigt att XP själv utan mitt handhavande schemalagt CHKDSK att vid varje uppstart ska köra den på D: trots att det inte är något fel på den.

Först och främst söker jag hur jag kan ta bort den ur scemaläggaren.

Tack ändå för tippsen

Hoppas fler vet lösningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...