Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har ej tillgång till workgroup


Alex_k

Rekommendera Poster

Hej jag är inte så hämskt bra på datorer. Jag har ett problem, när jag ska gå in på min workgroup på nätverket så kommer det upp ett felmedelande. det står så här:

Workgroup är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Listan över servrar i den här arbetsgruppen är för tillfället inte tillgänlig.

För att komma dit så gör jag så här:

 

Mina nätverksplatser - Hela nätverket - Microsoft Windows-nätverk - Workgroup

Där kommer felmedelandet upp. Anledningen till att jag vill dit är för jag vill komma åt min netverks hårddisk. Jag har kollat att båda är i samma workgroup och båda är inkopplade i samma router. Det är en netgear router om det skulle hjälpa. Jag borde vara admin på datorn eftersom att det är den ända inloggningen som finns. Jag har en sonos och när man ska beskriva för den var all våran musik finns så måste man komma åt nätverkshårddisken via Mina nätverksplatser. Jag har lyckats göra en genväg till nätverkshårddisken så jag har lagt dit all musik men man kan inte använda genvägen åt sonosen. Så jag skulle altså vilja ha hjälp men att komma in på min workgroup.

Jag tackar för alla svar :)

 

[inlägget ändrat 2008-12-20 16:41:06 av Alex_k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på att den dator som anropas antingen har en brandvägg som stoppar, eller att krypteringen i det trådlösa nätverket inte fungerar bra. Prova att stänga av brandväggen för att testa och/eller ta bort krypteringen, eventuellt ändra till WEP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat alla de förslag du föreslog. Jag har testat att stänga av brandväggen till alla datorer min workgroup, jag stängde också av routerns brandvägg och ändrade inställningarna på routern till ingen kryptering men ändå kommer felmedelandet upp... Men jag kan ju som sagt komma åt nätverkshordisken genom att skriva in "\\harddrive" i kör. Men det är bara när jag dubbelklickar på workgroup som felmedelandet kommer upp. Jag har testat att gå till harddrive och sen klicka på uppåt knappen och då kommer också felmedelandet upp. Så det är alltså bara mappen workgroup som inte fungerar att komma åt. Skulle jag kunna göra en annan väg till harddrive som inte går via workgroup men ändå i mina nätverksplatser? Så att det blir så här:

Mina nätverksplatser - harddrive

Jag tackar för svar xD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det ta lite tid för datorn att lägga upp datorer och mappar under Mina nätverksplatser. Prova att i Utforskaren välja:

 

Verktyg > Anslut nätverksenhet...

 

Fyll i mappen på samma sätt som fungerade i adressraden, samt bocka i Återanslut vid inloggning. Då bör du så småningom hitta igen mappen/mapparna direkt under Mina nätverksplatser. Omstart av datorerna kan behövas.

 

Kolla också min Nätverksguide:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-21 21:30:44 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen nu har jag testat att ansluta nätverkshordisken men då måste jag ju välga mappen genom workgroup som inte fungerar. Jag skulle vila lägga mappen direct i Mina nätverksplatser men det går inte. Så det som verkar bäst är att på något sätt göra så att jag kan komma in på mappen workgroup. Men jag har ingen aning om hur man gör...

det skulle vara sjysst om någon som visste hur jag sulle göra för att få bort felmedelandet.

Tack!

 

Men din nätverksguide var helt klart något något att rekomendera. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väljer

 

Verktyg > Anslut nätverksenhet...

 

i Utforskaren, ska du skriva i sökvägen, inte bläddra! Bläddrar du, får du precis det problem du beskriver, att du måste öppna arbetsgruppen som inte går (än). När du får det att fungera, kommer också mapparna att ligga direkt under Mina nätverksplatser.

 

Glad att du gillade min guide, tack:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...