Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

strategifrågor


jan-erik

Rekommendera Poster

Jag administrerar en hundskola (

www.jea.se)

med hjälp av en hemsida. Hundägare bokar sig för träningar, ändrar sina uppgifter, skriver mess, etc, vi skriver utvärderingar och AttGöror, det finns en kunskapsbank, etc, och det funkar faktiskt väldigt bra, allt fler går in och allt fler ligger kvar o väntar på info.

Jag använder mig av verktygen php,js,prototype,scriptacoulus,mysql.

 

fråga 1:

När någon uppdaterar något, xvis bokar sig för träning, så skall detta synas hos alla andra utan att gör nåt själv. Idag gör jag så att när bokningen sker så sätter jag en tidstämpel för detta i en mysql-tabell. I en js-funktion kollar jag var 10:e sekund av om denna tidstämpel är yngre än den som användaren fick vid starten. I så fall lägger jag en röd markering på aktuellt ställe på skärmen, och uppdaterar förstås användarens tidstämpel. Användaren får alltså en vink om att h*n kan klicka fram ny info.

10 st funktioner styrs på detta sätt, och när det gäller en uppdatering som direkt rör en inloggad (xvis ett mess i forum) så kommer dessutom en ljudsignal.

Frågan är: Kan man göra detta på ett smartare sätt, xvis undvika 10-sekundersloopen och/eller mysql? (jag har för övrigt skippat den röriga periodicalupdater o byggt en egen loopfunktion) ?

 

fråga 2:

I princip skulle man kunna skriva allt i JS i stället för html o php, och rimligen borde detta innebära större säkerhet o snabbhet eftersom det mesta då sker "lokalt". För koppling till mysql skulle man ju kunna använda php.

Är detta realistiskt? I så fall, finns det några bra js-editorer så att man slipper handkoda allt?

(Tillägg: Egentligen är detta att skjuta över målet, sidan är snabb nog, men det är så djävla roligt!)

 

fråga 3:

Det finns väldigt många verktyg för utveckling av hemsidor. Jag har tittat lite på Spry eftersom jag använder DW cs3, men Adobe har ju oxå Flex. Har någon av er erfarenhet av att jobba med Flex? Ellera andra verktyg?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...