Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trycka upp bild i storformat


piam

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett antal TIFF-bilder (foton) som jag vill trycka upp i storformat till en mässmonter. Bilderna har jag fått från en fotograf och de är 3450x2300 i bredd och höjd, resolution är 350 pixels/inch. De är i formatet CMYK och 16 bits/channel.

Jag är inte helt hemma på området och har aldrig skickat grafik i så stora format som flera meter breda till tryck förut och jag är inte helt säker på hur jag ska lyckas få bilderna att bli stora nog.

 

Fotografen sade att man kan interpolera upp bilderna till rätt storlek utan att de ska se för korniga ut. Jag har interpolerat upp bilder från lägre upplösning tidigare, men då har jag stegvis höjt resolution (bicubic) tills den blev ca 300 pixels/inch. Nu är bilden redan i 350 pixels/inch.

Vilket är bästa sättet att göra bilden större utan att den ser dålig ut?

 

Jag vill montera in bilderna i Illustrator, men det går inte med bilder som har 16 bits/channel så jag har sparat om dem i 8 bits/channel.

Jag ska leverera en pdf som är 3 m bred och 2 m hög utan utfall, gör jag det bäst genom att välja att skriva ut bilden och välja t.ex. CutePDF?

 

Tacksam för svar!

 

Mvh,

 

Pia

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...