Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NTLDR saknas


mgpublic

Rekommendera Poster

Datorn fungera utmärkt fram tills felmeddelandet "ntldr saknas" kom upp i samband med uppstart. Jag öppnade upp datorn och kontrollerade alla anslutningar och allting såg bra ut. Då jag inte kunde starta upp datorn formaterade jag datorn och påbörjade installera Windows XP på nytt. Dock kunde jag inte fullfölja hela installationsprocessen. Efter att första delen av installationsprocessen var färdig och datorn skulle startas om för att sedan fullfölja installationsprocessen av Windows XP i Windows läge kom samma felmeddelande upp igen "ntldr saknas". Jag laddade ner fixntldr.exe och skapade en NTLDR startdiskett för att komma tillbaka till Windows. Nu lyckades jag komma in i Windows och fullfölja installationen av Windows XP. Nu kan jag komma in i Windows XP, dock KRÄVS att NTLDR startdisketten sitter i datorn vid uppstart. Då jag fortfarande får felmeddelandet "ntldr saknas" har jag dubbelklickat på fixntldr.bat som finns i startdisktten i Windows läge och skrivit över boot.ini, ntldr och ntdetect.com från disketten till c:\. Efter omstart utan NTLDR startdiskett kommer felmeddelandet "ntldr saknas" fortfarande upp. Jag har läst flera förslag på åtgärder men de har inte fungerat.

 

Vad är fel och hur åtgärdar jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När installationen av XP nästan är klar startar datorn om. Se till att inte röra nån tangent, för då startar den från CD-skivan igen, och installationen blir felaktig. Kan det vara så du gjort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med första delen av installationsprocessen syftar jag på när installationen startar från cd-skivan i dos (blå skärm med installationsanvisningar). Efter formatering, val av filsystem (fat32/ntfs) och installation av viktiga systemfiler uppmanas man att ta ut eventuell diskett från enhet a: och starta om datorn för att fullfölja installationen i windows läge. Utan att röra någon tangent får jag felmeddelandet "NTLDR saknas" och installationsprocessen fullföljs inte. Detta har jag löst med Ntldr disketten. Problemet är nu att jag inte kan starta windows xp utan ntldr disketten.

 

Läs min ursprunliga problembeskrivning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att rensa från gammalt skräp, ska du först ta bort c-partitionen och skapa en ny likadan. Därefter formatera och installera.

 

Du ska välja NTFS, snabb formatering (väljer du inte snabb kommer hela disken att sökas igenom i onödan om den är hel).

 

När formateringen och inläsningen av filer är klar får du 30 s på dig att avbryta eller snabba på omstarten. Gör du inget, startar datorn om automatiskt. Då ska du inte få nåt felmeddelande om "NTLDR saknas". Detta meddelande kommer om man avbrutit installationsprocessen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...