Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partition


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Någon som kan berätta hur man gör en ny partition i Windows Vista?

 

Försökte i BIOS att trycka C som det stod att man skulle göra. Men jag har inget fritt utrymme och tror det därför inte fungerade... =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det efter en Vista-installation? I så fall högerklicka på Dator i Utforskaren och välj Hantera -> Diskhantering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa men det står i länken där, iaf nu har 100 GB tillgängligt hur gör jag en ny partion till det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe nu var jag dum igen, var bara högerklicka på den tillgängliga delen och välja lägg till ny enhet ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ledigt utrymme (inte allokerat) på din hårddisk? I så fall högerklicka och välj Ny enkel volym...

 

Edit. Hinner inte med i din takt på att besvara dina egna inlägg. :)

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-15 18:50:25 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en avinstallation av Vista och en installation med XP istället för dual-boot, en kompis ska hjälpa mig nu iaf då jag inte vet hur man partiotionerar i XP ens. Hittar inga liknande alternativ i Enhetshanteraren > Diskhantering

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag fattar inte hur jag ska skapa det i XP, finns liksom inget alternativ för det vare sig i menyn eller efter högerklickning på partionen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så jag kan i princip inte göra någon dual-boot/ny partition? Om du kollar på bilden

 

[bild bifogad 2008-12-19 01:10:11 av Fr3ak0ut]

1108224_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte med hjälp av XPs diskhantering men det finns andra program som kan krympa partitioner, t ex gParted.

 

Men eftersom datorn är precis nyinstallerad så är det kanske enklare att göra om installationen och då se till att välja en mindre storlek på C-partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vet att farsan använde Partition Magic förut och partiotionera med. Något program som rekommenderas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partition Magic går bra, jag kan inte rekommendera något för jag har för liten erfarehet av partitioneringsprogram. Om du har hunnit lägga något viktigt på datorn än så se till att ha säkerhetskopior.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja då, om jag inte haft det innan jag försökte köra dual-boot med XP Pro och Vista så hade jag blivit galen eftersom det sluta med en enda partition med XP på från att ha en med Vista och en tom. Tack för hjälpen iaf, slutar nog ändå med att jag får ta hjälp eftersom det tog 100 tusen ¨år med partition magic ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...