Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upphovsrättslagen


Eva-Lotta

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har gjort en hemsida där en av sidorna enbart består av bra artiklar från olika dagstidningar.

Jag har då gjort länken med tex: Rekordmånga vill byta namn.

Under länken har jag skrivit vad artikeln handlar om tex: Son-namn byts til adelsliknande namn.

Under det har jag skrivit: Publicerad 14 december på Aftonbladets webbsida, skriven av Anna Petersson.

Är det ok att publicera eller strider det mot lagen?

Eva-Lotta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kan inte tänka mig att det skulle strida mot lagen. Ett slags citat blir det ju och du länkar tillbaka till källan och upphovsmannen så att säga.

 

Du gör ju rätt. Man ska alltid ange källan från var det kommer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att det skulle strida mot lagen. Ett slags citat blir det ju och du länkar tillbaka till källan och upphovsmannen så att säga.

Citat-rätten gör inte att det blir lagligt bara för att man hänvisar till källan. Jag kan t.ex inte ge ut en känd bok (eller skicka in någon annans artikel) och kalla det citat bara för att jag hänvisar till källan.

 

För att ett citat ska vara just ett citat och inte en återpublicering så får citatet för det första inte vara huvuddelen av det du gör utan bara just en del av den publikation där det finns med, att ha 400 ord citat följt av "källa: <url>" är alltså knappast ett citat utan en helt regelrätt återpublicering som källan ska ha betalt för (om den vill det). Vidare får citatet inte utgöra hela verket utan ska vara just enstaka meningar. Då en artikel i det här fallet är just "verket" så kan man inte publicera den i sin helhet utan upphovsmannens tillstånd.

 

Så om man tittar på ursprungsfrågans första mening:

Jag har gjort en hemsida där en av sidorna enbart består av bra artiklar från olika dagstidningar.

så är det nästan helt säkert ett brott mot upphovsrättslagstiftningen.

 

Om man däremot tittar på andra meningen så står det:

Under länken har jag skrivit vad artikeln handlar om

Och då låter det ju mer som en samling länkar till aritklar med ett kort referat om vad de handlar om vilket är helt lagligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl nästan absolut ingenting med saken att göra men många har försökt stämma dem, ingen har däremot lyckats (trots att de delarna av upphovsrättslagstiftningen ser nästan identiska ut i alla länder som skrivit under konventionen).

Det faller under samma praxis som cache-hantering överallt annars.

 

[inlägget ändrat 2008-12-15 19:38:56 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite fundersam nu, men om det från början står i rubriken till artikeln. Rekordmånga vill byta namn och jag då skriver, Många vill byta namn och gör en länk av det till Aftonbladet. Då har jag inte citerat utan bara gjort en länk.

Under det beskriver jag med egna ord vad artikeln handlar om.

Under det var artikeln är placerad, vilket datum och vem som skrivit den. Får man göra så?

Eva-Lotta

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under det beskriver jag med egna ord vad artikeln handlar om.

Då gör du förmodligen ett referat som är nog är ok, men inte nödvändigtvis. Det beror lite på hur du skriver och varför.

 

Det du vill göra är ju i princip det all press gör med redaktionellt material de köper dyrt från nyhetsbyråer. De två problem som kan uppstå (som jag ser det) är dels att nyhetsbyrån vill ha mer betalt om materialet dyker upp någon annanstans och att den du då anger som källa blir putt på dig. Dessutom finns det en viss risk om du sammanfattar nyheter så att ingen behöver gå till aftonbladet.se att de blir sura för att du berövar dem exponering för sin reklam som faktiskt finansierar det material du plockar.

 

Jag skulle fråga först. De har säkert inget emot att du skriver om vad de skriver om. Det är ju vad i princip alla bloggar de länkar till brevid artiklarna gör och då hjälper de ju t.om till att driva trafik till bloggarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...