Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stor mapp!


windowsman

Rekommendera Poster

Hej

Har en väldig stor mapp direkt placerad på skrivbordet innehållande många små program & ljudfiler, den tar väldig mycket av Datorns minne. (Som är gränsen till att vara slut) Hur tar jag bort ljudfilerna för att återfå tillbaks datorns minne?

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Allt som finns på skrivbordet laddas i minnet när du loggar in...

 

Så enklaste sättet är helt enkelt att först kopiera mappen till "Mina Dokument" och när kopieringen felfritt har gått klart, Då raderar du mappen på skrivbordet..

 

När du är klar... Starta om datorn!

 

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som finns på skrivbordet laddas i minnet när du loggar in...

 

Och med detta menar du att mindre av datorns ramminne skulle vara tillgängligt? För att där ligger en mapp på skrivbordet fylld med ovanligt många filer?

 

Tillåt mig tvivla, eller har jag fel?

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivla på du....

 

Eller prova och se....

 

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, låter som en myt i datorvärlden.

 

Allt som ligger på skrivbordet gås givetvis igenom vid uppstart, precis som när du öppnar en mapp i utforskaren. Alla filer identifieras och ges en ikon, lite grafik. Detta tar givetvis lite resurser men det spelar ingen roll om det är en textfil på 2 kB eller en bildfilen på 10 MB.

 

Givetvis tar det en liten stund för datorn att gå igenom alla objekt. På en långsam dator kanske det märks.

 

Fast att det skulle ta upp en massa primärminne, låt mig vara tveksam. Detta gäller då givetvis enbart de objekt som är direkt synliga på skrivbordet. Det som är dolt i en mapp finns det inget behov av att indexera. Inget alls.

 

Däremot som standard finns skrivbordet C-enheten på datorn. Om man har massor med filer på skrivbordet, många stora filer, så kommer dessa ta av utrymmet på C och kanske denna enhet (sekundärminnet) bli full och det gillar inte Windows.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-12-15 11:16:04 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor profil har alltid tagit resurser och orsakat problem på klienten, Fråga varje proffs som har gett support...

 

Skrivbordet är ingen lagringsplats...

På skrivbordet skall man in i det längsta endast ha genvägar till riktiga lagringsplatser.. Som t.ex. "mina dokument" nätverksenheter etc..

 

som jag sagt.. Att ni tvivlar är upp till er.. Men prova innan ni yttrar er...

 

Själv har jag erfarenhet av att få hjälpa folk med "slö dator" och i många fler än ett fall så har jag noterat stora mappar på användarens skrivbord..

Flyttat dito till t.ex. "Mina Dokument", lagt en genväg till dito mapp på skrivbordet, startat om och vips är inte datorn lika seg längre..

 

Att ni tvivlar är som sagt upp till er... Jag yttrar mej av erfarenhet...

en viss skillnad..

 

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivla på du....

 

Eller prova och se....

 

Ingen förklaring från dina sida, inte ens med en mening, till varför mitt påstående skulle vara felaktigt. Jag är ingen expert på området och med ett svar av den typen du ger så verkar inte du heller veta riktigt vad du pratar om. Och det fungerar inte på Eforum där behövande människor ska kunna lita på vad skribenter skriver.

 

Hör du inte själv hur dumt det låter? Om mappen på säg 200 Gb ligger på skrivbordet eller i mina dokument har ingen betydelse för segheten i en dator. Filerna ligger var de ligger på hårddisken oavsett om du klickar på mappen direkt på skrivbordet eller via en genväg som leder till mappen i Mina dokument.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med /Thomas. Skrivbordet kan ses som en maximerad windowskontroll med egenskaper som skiljer sig på vissa punkter från vanliga explorer-fönster.

 

I ett vanligt explorer-fönster kommer listkontrollen (vilken vy den än är inställd på) innehålla referenser till alla filobjekt, samt i vissa fall annan tillhörande data (ex. preview-data, ikoner, annan metadata osv.). Alla dessa referenser och data tar naturligtvis upp internminne när explorer-fönstret är öppet.

 

Skrivbordet är ett explorerfönster som alltid är öppet (så länge explorer.exe rullar) och alltid har referenser till objekten som ligger där och tar således upp en viss mängd minne för vart och ett av dessa objekt.

 

Exakt hur skrivbordet skiljer sig i sin implementation från övriga explorer-fönster vet bara Microsofts ingenjörer, men i stort är det så här det fungerar. Det behövs egentligen inte så mycket programmeringserfarenhet för att dra denna slutsats, alla objekt som skall vara åtkomliga behöver allra minst ett handtag för att komma åt det och i de flesta fall en hel del mer info än så, såsom händelsehanterare, info-strukturer mm. Vissa handtag skapas on-the-fly, ex. när du i ett explorerfönster skriver in en sökväg till en fil som ligger någon helt annanstans än aktuell mapp, medan andra skapas initialt ex. när du öppnar ett explorer-fönster och detta bl.a för att användaren via GUI:et överhuvudtaget skall kunna göra något med dessa objekt. Annars vore de inget annat än en bunt renderade bilder och det grafiska användargränssnittet inte mer användbart än en tavla =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, om man har 100+ objekt direkt på skrivbordet kan jag acceptera att det tar en del resurser men inte fanken kan det vara märkbara mängder? Inte borde det vara det iallafall. Inte på en normalt bestyckad dator.

 

Men lämna det hän för stunden. Om man har 100+ objekt i en mapp på skrivbordet, inte gör väl dessa något för Windows minnesanvändning eller prestanda. Skulle Windows traversera igenom hela mappstrukturen i alla mappar som finns på skrivbordet? Om man då där lägger in en länk/genväg till användarprofilen kommer det ge en oändlig loop..Fast där bryter givetvis koden om inte tidigare.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle Windows traversera igenom hela mappstrukturen i alla mappar som finns på skrivbordet?

Denna del är jag osäkrare på, men jag vill ändå gissa att det är fullt möjligt att det fungerar just så, då även andra lägen i explorer.exe fungerar på detta sätt (för att kunna bygga upp trädstrukturer i vänster vy över samtliga objekt i mapphierarkin).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivla på du....

 

Eller prova och se....

 

Jag har inte tillgång till xp. Jag har nu i mitt vista lagt en mapp innehållande 55 GB film, iso-fier, musik och annat på skrivbordet. Och det är absolut inte någon skillnad i varken uppstartstid eller i övrigt när det gäller datorns prestanda.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ville bara upplysa om att det är ca: 17 Gb utrymme och flera hundra ljudfiler inne i mappen. Hur tar jag bort denna mapp på bästa sätt? Behöver frigöra utrymme Tips?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ville bara upplysa om att det är ca: 17 Gb utrymme och flera hundra ljudfiler inne i mappen. Hur tar jag bort denna mapp på bästa sätt? Behöver frigöra utrymme Tips?

 

Du har fått svar.

 

Vad är problemet? Hur har du försökt att ta bort den? Och om det inte går vad får du för felmeddelnade? Datorns ramminne är en sak, hur mycket du har på hårddisken en annan. Om du nu inte har hårddisken proppfull så swapfilen inte har något utrymme.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor profil har alltid tagit resurser och orsakat problem på klienten, Fråga varje proffs som har gett support...

 

Centrala profiler - ja. Lokala profiler - nej...

 

Skrivbordet är ingen lagringsplats...

 

Varför inte? Skrivbordet är (precis som "Mina dokument") en mapp på din hårddisk.

 

Jag håller helt med om att det inte är så klokt att överösa med filer direkt på skrivbordet - men om det ligger mappar (med filer i) eller länkar till mappar har jag aldrig sett ngn skillnad på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...