Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med filtypsassociationer


Annica75

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag råkade av misstag associera part-filer till VLC Media Player och vill nu ta bort associationen men jag lyckas inte. Jag kan ändra till ett annat program men inte ta bort associationen helt. Det går inte att bocka ur rutan "Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen". Är det någon som kan ge tips om hur jag ska gå till väga? Jag vill alltså inte att part-filer ska associeras till något program över huvud taget.

 

Ett annat problem är att jag inte har hittat ett sätt att välja att endast ett visst filtypstillägg ska visas. Jag hittar bara möjligheten att se till att visa filnamnstillägg för kända filtyper. (Detta problem hör ihop med problemet med filassociationerna; i och med att part-filerna nu är kopplade till ett särskilt program så kan jag inte ändra filtypstillägget snabbt utan måste först gå in och ändra så att de visas för alla kända filtyper och sedan ändra tillägget och därefter gå tillbaka och ändra tillbaka så att de döljs igen.)

 

En tredje fundering är att jag undrar om det går att lägga till vilka program som ska vara standardprogram? Försökte nämligen gå in den vägen för att ändra vilka filtyper som ska öppnas med VLC Media Player, men det finns inte i listan och jag hittar heller inte hur jag eventuellt kan lägga till det.

 

Är tacksam för alla tips jag kan få!

 

 

//Annica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...om det går att lägga till vilka program som ska vara standardprogram?

Har du testat via Kontrollpanelen -> Standardprogram -> Ange programåtkomst och standardvärden och Egen under Välj en konfiguration?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Där har jag möjlighet att välja mellan olika program men jag kan inte lägga till något som inte finns i listan. VLC Media Player finns inte med och jag hittar ingenstans där jag kan lägga till det. =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Detta problem hör ihop med problemet med filassociationerna; i och med att part-filerna nu är kopplade till ett särskilt program så kan jag inte ändra filtypstillägget snabbt utan måste först gå in och ändra så att de visas för alla kända filtyper och sedan ändra tillägget och därefter gå tillbaka och ändra tillbaka så att de döljs igen.)

 

Om du högerklickar på en .partfil som verkar vara en filändelse som läggs till på icke helt nerladdade filer i fildelningsprogram och väljer att öppna med ditt aktuella fildelningsprogram så kan det lösa sig. Ett annat sätt är att installera fildelningsprogramet på nytt ovanpå det gamla för då brukar filassociation för .part hamna rätt igen.

 

Vad gäller att visa filändelser för kända filtyper så är det all idé att göra det för då behöver du inte förlita på hur ikonen ser ut för filtypen utan du ser exakt vad det är för typ av fil på ändelsen.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men jag kan tyvärr inte göra så eftersom de .partfiler jag har laddas ner via sajter där man kan se tv-serier och filmer strömmande. Vissa sajter har formatet divx och de kan även laddas ner så jag brukar göra så för att kunna se dem när jag vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...