Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Erfarenheter från outsourcing till Indien?


trify

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av outsourcing av webbutveckling i Indien eller om nån har nån bra länk om ämnet?

 

Jag har en idé om en tjänst som jag själv inte kan koda. Har själv bara gjort enklare sidor med med html & css och inser att steget för att göra något stort projekt med dhtml, ajax m.m är alldeles för stort för att jag ska ha tid eller orka sätta mig in i det själv.

Samtidigt är jag student med en ganska stram budget. Därför är nu tanken att anställa någon i Indien för att skapa hemsida/grafik/databas. Priser som jag hört ligger runt 8000:-/mån vilket låter helt ok.

 

Har hört att det kan va si och så med att håll deadlines men i övrigt har jag bara hört positiva saker som mycket hög kompetens & arbetsmoral.

 

Hur löser man det praktiskt?

Är det svårt att förklara en idé på hur det är tänkt att funka?

Kan man lita på att dom jobbar så mycket som dom rapporterar? (gissar det eftersom dom verkar ha hög arbetsmoral)

Hur mycket kan man kräva att en person bör skapa om han jobbar ensam heltid 1 månad?

Hur tidskrävande är det att bygga en sajt med AJAX/mycket javascript? Lite av idén är att det INTE ska se ut som en hemsida utan mer som en vanligt windowsprogram där användaren känner igen sig i gränssnittet. Känslan ska vara att "detta är ett program" inte "detta är en tjänst på internet".

 

Hmmm... en hel del funderingar men om någon har lust att hjälpa mig på vägen med någon fråga så skulle jag bli väldigt glad.

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga egna erfarenheter från Indien, men det jag hört är följande:

 

* de arbetar duktigt

* de är främst lojala sin arbetsgivare före sin kund

* de gör precis som det står i specifikationen - dvs det är mycket viktigt att speca exakt hur man vill ha det.

* de återkommer inte med frågor om något verkar oklart utan de gör precis som det står skrivet och som de tolkar det.

 

 

Egna erfarenheter från att jobba med utlandet (dock ej Indien) är att

* det är skitsvårt att vara tillräckligt tydlig och att övertydlighet är att föredra även om man riskerar att dumförklara någon annan

* missförstånd sker hela tiden eftersom man oftast kommunicerar på ett 3e språk som inte är modersmål för någon och där ett ord betyder si i ett sammanhang som betyder så för mig, betyder något helt annat för nån annan med andra erfarenheter och annan kultur

* var tydlig med vad du förväntar dig - säg det och tänk det inte bara

* personliga möten är underskattade..

 

Egentligen regler som kan gälla för arbeten som sker även i samma språk, land och vid fysiska möten, men det blir så uppenbart tydligt i samarbete med utlandet där det personliga mötet inte kan göras lika lätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag jobbar pa ett outsourcingforetag i Kochi, Indien. Programmerarna har ar oerhort duktiga och professionella och arbetskraften ar billig som du vet. Kolla garna var hemsida http://www.bridge-india.in.

 

Hor av dig om du har nagra fragor: emilie.cannerborg@bridge-outsourcing.se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...