Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstigt ljud från CPU-fläkten.


Dzemo

Rekommendera Poster

Hejsan (Osäker på forumet, flytta gärna om det är fel!)

Jag har under de senaste två-tre timmarna haft ett konstigt ljud från datorn som bara kommer helt plöstligt, det låter nästan som att CPU-fläkten håller på att snurra "sönder" , först tänkte jag att de går över, väntade 20 sekunder ungefär och sen stängde jag av datorn. Startade datorn igen och då lät den så igen, stängde av igen och startade och då började den låta som vanligt igen.

 

Tänkte inte mer på det förän typ för 10 minuter sen när jag kollade på en film och helt plötsligt så började den låta igen, då öppnade jag ena chassi-sidan och hade örat mot CPU-fläkten för att vara säker på att det var den som lät, ljudet kom ifrån den i alla fall det är jag säker på. Nu är ljudet borta igen, så skönt.

 

Det första jag tänkte på var temperaturerna i datorn, så ja laddade ner speedfan och får dessa värden efter 20 minuter.

 

[log]Fan1: 2134 RPM

Fan2: 0 RPM

Fan3: 1001 RPM

Fan4: 0 RPM

Fan5: 0 RPM

 

Temp1: 32C

Temp2: 35C

Temp3 23C:

HD0: 43C

Temp1: 36C

Core: 26C

 

Jag körde även S.M.A.R.T kontrollen i Speedfan, den där man kan göra en djupgående online analys av hårddisken, bifogar en bild på resultatet.

Här är även en länk till resultatet: http://www.hddstatus.com/hdrepshowreport.php?ReportCode=3196021&ReportVerification=5FEF71B3 (Hela innehållet kommer inte fram om man förkortar länken.)

[/log]

 

Har jag handen innuti chassiet så känner jag att det blåser in svalare luft.

Jag vet inte vad det här kan bero på, det ända jag har gjort idag på datorn är att jag har installerat ett spel. Jag är nästan hundra på att det inte kan bero på det eftersom det inte har uppkommit under tiden jag har spelat, och de har varit nån timme idag.

 

Edit: Jag kom på att jag även hade kört Windows Update innan felet inträffade, så jag gick in på uppdateringshistoriken och såg att det var en uppdatering som inte hade installerats, misslyckats. Den här informationen får jag fram :

 

[log]Säkerhetsuppdatering för Windows Vista (KB958623)

 

Installationsdatum: ‎2008-‎12-‎09 20:09

 

Installationsstatus: Misslyckades

 

Felinformation: Kod 80072EE2

 

Uppdateringens typ: Viktig

 

Ett säkerhetsproblem har upptäckts som kan ge en icke autentiserad fjärrangripare åtkomst till och kontroll över ditt system. Du kan skydda datorn genom att installera den här uppdateringen från Microsoft. När du har installerat uppdateringen måste du kanske starta om datorn. Den här uppdateringen är licensierad enligt licensvillkoren för Windows Vista.

 

Mer information:

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=132148

 

Hjälp och support:

http://support.microsoft.com

[/log]

 

Sökte på "KB958623" och fick fram en uppdatering men när jag försöker installera det så står de "Uppdateringen gäller inte för datorn".

 

[bild bifogad 2008-12-10 01:46:48 av Dzemo]

[inlägget ändrat 2008-12-10 01:49:57 av Dzemo]

[inlägget ändrat 2008-12-10 02:24:33 av Dzemo]

1105866_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fläkten kan det i varje fall tillfälligt hjälpa att ta loss fläkten.

På den sidan som inte snurrar sitter vanligen en rund skiva av plast / papper

ta loss den skiva och släpp ner 1 (en) droppe olja i hålet.

Har använt en synål jag doppat i olja för att få en droppe och få den på rätt plats, motorolja (biltema tex).

 

Inte matolja olivolja rapsolja linolja liknande. De härsknar och stelnar, så då är det bara månader innan kasta fläkten.

 

Ett annat alternativ är att moderkortet håller på att lägga av.

Tex Kondensatorerna slut.

Aktuellt om datorn är kanske 3 år eller äldre.

Det går att byta condensatorer

http://www.google.se/search?hl=sv&q=bad+caps&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

 

 

Ny fläkt.

Behöver inte passa. Bara vara lagom stor, Biltema Claes Ohlsson, prisjakt

Om den inte passar, limma fast den med en klick silikonlim eller epoxi på kylflänsen.

Eller som jag också gjort. Häng den i 2 klammerband framför kylflänsen.

http://www.prisjakt.nu

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-10 09:15:38 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt en synål jag doppat i olja för att få en droppe och få den på rätt plats, motorolja (biltema tex).

Är detta applicerbart på alla fläktar?

 

Fläktar av glidlagertyp har ofta kol som smörjmedel. Effekten av olja på kol (även det kanske är borta vid gnissel) är väl snarast att det klumpar sig och ökar friktionen?

 

Det är vad jag har för mig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla tips, jag ska nog utföra det här men datorn har varit i gång i flera timmar nu (fick en till "fläkt-goes-mad" attack strax efter mitt första inlägg) men det har inte återkommit än iaf, jag har spelat spel, kollat på filmer för att utesluta vad de kan bero på.

 

Jag vet inte om de kan ha med det här att göra men jag uppdaterade grafikdrivrutinerna igår till mitt ATi Radeon HD 2400 PRO.

 

Problemet verkar ha försvunnit nu men jag återkommer om det återkommer.

 

Tack åter en gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka igen..

Det är så att jag har lyckats komma fram till att det är mitt grafikkort som låter, då jag testade att ta ur detta ur datorn och då slutade det surra så som de har gjort flera gånger nu sedan mitt förra inlägg.

 

Jag har en Acer m5100 dator och jag tänkte mig köpa följande grafikkkort

Sapphire Radeon HD4550 512MB (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=150914) Jag har hört talas om att de finns grafikkort som behöver extra ström och jag är osäker på om mitt moderkort klarar av det. I CPUZ så får jag inte fram något moderkort, inte heller i Everlast, men jag har fått fram det förr och vad jag minns så var det ett AMD moderkort, inget speciellt med det.

Så kan någon svara på om jag kan använda det nya kortet i denna datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt vid dessa frågor så kommer det följdfrågor

 

1: Vad för grafikkort idag?

2: vad för processor och, gärna, moderkort. (du kan alltid öppna datorn och läsa direkt på moderkortet). Det senare dock inte så viktigt.

3: Vad för kapacitet har ditt nätagg. Borde finnas synlig etikett på sidan av agget.

4: Samt vad är målet med nya grafikkortet. Bara att ersätta eller även att passa på att uppgradera och göra det möjligt att spela lite nyare spel?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar.

 

1: ATI Radeon HD 2400 Pro (128 Mb)

2: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.30 Ghz

.Jag kan inte hitta det på moderkortet någonstans :/ .

3: AC input: 220-240v . DC output 250W (Har en känsla av att det är för klent)

4: Mest för att jag tror att mitt nuvarande grafikkort snurrar sina sista varv och jag vill gärna kunna spela lite nyare spel.

 

 

Edit: En annan fråga jag hade var att mitt nuvarande grafikkkort körs via PCI express x16, är PCI-E 2.0 samma eller är det helt olika portar? dvs kan jag köra det kortet jag länkade till i förra inlägget på en x16 port?

 

[inlägget ändrat 2008-12-11 11:37:14 av Dzemo]

[inlägget ändrat 2008-12-11 11:40:10 av Dzemo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-express-kort, du behöver inte bry dig om mer än att de passar i sockeln.

 

250 W, ja då har man inte så mycket att leka med och jag vågar mig inte på att säga bu eller bä. Om du vill göra en rejäl uppgradering så tror jag att 4850-kort kan passa eller ett steg ned till 4650 om är billigare men lite, ja en hel del, klenare. Båda är dock mer än vad ditt nätagg klarar av troligtvis, de har båda rekommendationer om 450 W. kan dock klara sig på mindre (fast inte mindre än 300 W kan jag inte tro.

 

Intressantaste siffran är hur många ampere nätagget klarar över +12 V (250 W, borde ligga kring 15-16 A skulle jag tro). Din processor, utan att kontrollera, borde ligga med ett max på kring 100 W, 48/4650 drar 110/85-95 W vilket inte ger någon marginal kvar för resten av datorn att tala om.

 

Givetvis finns det kort som du kan stoppa in i datorn, något annat kan jag inte tro, men vilket?

 

Mmh, kanske du borde starta en tråd i Grafikkort istället men avvakta lite för att se om Rn, Stålis eller Jannejanne kommer med tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKej. jag är inte så inne i det här med grafikkort och nättag, men jag kollade på ett annat grafikkort med, och undrar vad du tror om detta:

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=100663

 

Jag har äntligen kommit underfund med att min fläkt på grafikkortet har dött, jag öppnade GPUZ för att se hur det ser ut precis när det börjar låta och fläkten ligger då på 0% då, men när datorn inte låter så ligger den på 27% vid normal användning (windows skrivbord, firefox osv).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får söka på nätet och se vad de korten kräver. Jag har inte en susning. Det enda jag vet är att det inte är ett kort man köper för att spela spel med.

 

Ed: för de hugade som vill prata mer om grafikkortet, vi kan ta det i denna tråd istället:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1106287

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-12-11 20:59:05 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...