Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP MED HUBB


Tom

Rekommendera Poster

Hej!!

Jag har fast anslutning hemma (ja ghar ett uttag i väggen för internet), och jag tänkte koppla ihop 2 datorer hemma, så jag undrar, behöver jag nån korsad kabel mellan hubben och uttaget i väggen?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Berg

Beroende hur din internetleverantör har gjort så är det inte så säkert att du bara kan koppla in flera datorer.

 

Har du fått EN (1) IP-adress, då kan du inte (direkt) koppla in fler datorer för att komma åt Internet.

 

Eller har du blivit tillsagd att använda DHCP, då får även den andra datorn en IP-adress automatisk när den kommer upp på nätet (om det finns fler lediga adresser i DHCP-scoopet).

 

Din leverantör kan även ha gjort som så att han "spärrat" så att när du väl har kopplat in en dator så kan du inte hur som helst byta maskin (nätverkskort) utan att först ta kontakt med leverantören för att denna skall "öppna" din anslutning igen.

 

Så ett tips är att du först hör med din leverantör hur det är gjort.

 

Sedan vad det avser hubben, ibland så har sista porten en "knapp" som kan vara märkt MDIX. Denna är för att ställa om porten mellan korsad/rak och då spelar det ju ingen roll om din kabel är rak eller korsad.

 

Om den inte har det så skall du ha en korsad kabel från uttaget till din hub.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...