Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows defender samtidigt?


Uncle Mombassa

Rekommendera Poster

Uncle Mombassa

Hej!

 

Installerade nyss ESET Smart Security (NOD32). Har avaktiverat Windowsbrandväggen men är konfunderad över hur jag skall göra med Windows Defender.

 

Finns det risker med att köra både ESET Smart Security och Windows Defender samtidigt? Tänkte på att det står alltid något i stil med "Avaktivera alla andra säkerhetsfunktioner blablabla innan du installerar blablabla/.../"

 

//Mombassa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du kan ha båda aktiverade samtidigt.

 

För min del tycker jag du kan ha Windowsbrandväggen kvar också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag fattat det fel då, jag trodde inte Windows Defender var detsamma som Windows inbyggda brandvägg?

 

Jag trodde Windows Defender var inriktakt på t ex spyware och liknande, d v s inte en ersättare till mjukvarubrandväggar.

 

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/defender/default.mspx

 

Jag brukar ha Windows inbyggda brandvägg påslagen och dessutom NetLimiter, jag har aldrig upplevt nån konflikt mellan dem.

 

Vilken slags konflikt kan man uppleva med mer än en aktiv brandvägg?

[inlägget ändrat 2008-12-08 00:45:30 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag fattat det fel då, jag trodde inte Windows Defender var detsamma som Windows inbyggda brandvägg?
Du har helt rätt, det är två helt olika saker.

 

Jag brukar ha Windows inbyggda brandvägg påslagen och dessutom NetLimiter, jag har aldrig upplevt nån konflikt mellan dem.
NetLimiter är väl ingen brandvägg? Eller har jag missuppfattat vad det gör?

 

Om man har två program (t ex Windows-brandväggen och Esets brandvägg som Uncle Mombassa har) som kollar igenom varenda TCP/IP-paket som passerar ut och in genom datorn och programmen inte är gjorda för att anpassa sig till andra brandväggsprogram så kan man få konflikter vilket antingen kan ge upphov till långsam internetförbindelse eller sänkt säkerhet.

If you want to use another desktop firewall, you must deactivate the Windows Firewall. If two firewalls are activated at the same time, neither will operate correctly.
http://support.microsoft.com/kb/889740

 

No. F-Secure Internet Security 2005 has its own firewall, which is configured to work bests with all other components of F-Secure Internet Security 2005. Please note that using two firewalls at the same time may cause conflict problems.
http://support.f-secure.com/enu/home/supportissue/fsis2005/firewall_q07.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NetLimiter är väl ingen brandvägg? Eller har jag missuppfattat vad det gör?

 

NetLimiter spärrar per default all trafik. Du får upp frågor "mitt i nyllet" om ett program vill öppna en serverport t ex).

 

Jag körde själv med Tiny Personal Firewall tidigare (som kan styra allt per adress/port om man vill och var väl rätt väl ansett) men tycker att NetLimiter ger i princip samma kontroll men på ett sätt som är användbart i praktiken.

 

Du får öppna upp alt, per port, precis som en traditionell brandvägg.

 

Du kan kontrollera allt, inte bara per port utan dessutom per tråd per applikation om du så vill. Tillgänglighet, bandbredd.

 

NetLimiter sparar dessutom väldigt detaljerad statistik som du senare kan gå igenom.

 

Så bortsett från att de missat nåt i sina interna "hooks" i Windows så vill jag påstå att NetLimiter är kanske den mest användbara brandväggen/bandbreddshanteraren som finns idag.

 

Överskådligheten klår definitivt allt.

 

(*) Jag har betalversionen och statistiken kanske inte finns annars.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 02:00:00 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NetLimiter kanske är gjord för att fungera ihop med Windows-brandväggen då, men alla de vanliga brandväggstillverkarna, Symantec, Comodo, F-secure osv säger att man måste stänga av Windows-brandväggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har två program (t ex Windows-brandväggen och Esets brandvägg som Uncle Mombassa har) som kollar igenom varenda TCP/IP-paket som passerar ut och in genom datorn och programmen inte är gjorda för att anpassa sig till andra brandväggsprogram så kan man få konflikter vilket antingen kan ge upphov till långsam internetförbindelse eller sänkt säkerhet.

 

Det kan påverka hastigheten negativt men det ska väl vara det enda. Att inspektera paketen på det viset ska vara rätt snart gjort.

 

If you want to use another desktop firewall, you must deactivate the Windows Firewall. If two firewalls are activated at the same time, neither will operate correctly.

 

Förstår inte varför, det borde Microsoft kunna utveckla lite istället för att bara säga att de inte kommer att fungera tillsammans.

 

Please note that using two firewalls at the same time may cause conflict problems.

 

Ja, samma sak där. Varför? Förstår inte varför det ska vara ett problem.

 

Lite detaljer...

 

Om jag kapar mig in "först" i kedjan av paketmottagare och rejektar ett UDP-paket p g a mina egna regler så kommer ju ingen annan ens att se detta paket. På vilket sätt de skulle råka i problem kan jag inte förstå?

 

UDP är enkelt, du kan inte räkna med nåt, alls.

 

TCP, släpper NetLimiter förbindelsen vidare så är det upp till andra att hantera den.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 02:07:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får ju de själva svara för.

 

Jag tycker tillverkarna är alldeles för defensiva, de ser inte till användarnas bästa.

 

Varför ska man behöva slänga ut F-Secure för att man skaffar NetLimiter eller vill ha Windows brandvägg kvar?

 

Det är lätt för dem att säga så för att skydda sin egen produkt utan att kunna säga att det nödvändigtvis är så.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off-topic men kanske inte så....

 

Fotnot: Precis som det är lätt för t ex Volvo, SAAB, Ford etc att säga att de bara tar ansvar för sina egna reservdelar.

 

Sure, låt dem göra så.

 

Vi bytte till ett "pirat-avgassystem". Rostfritt, svensktbyggt, garanterad att leva längre än bilen. Efter 3 år finns det inte en fläck av rost, skanar jag Fords "garanti"?

 

Nej!

 

Andra tillverkare är inte bara bättre, de ger dessutom bättre garantier och deras produkter håller vad de lovar.

 

Jo det finns lite ytliga rostfläckar men den dagen bilen faller ihop kommer den att landa på ett fungerande avgassystem.

 

SVENSKT dessutom!!!

 

Detta rostfria avgasssytem med garanti att leva längre än bilen kostade oss mindre än ett ick-rostfritt avgassystem från Ford, "orginal".

 

Men oljebyte, torkarblad och sånt är de bra på.

 

 

Efter alla dessa oljebyten spelar jag nu riktigt tung Blues.

 

Direkt i min Shuffle, blues...

 

Apple vet vad de gör, helt och hållet! Shuffle här är helt perfekt!!!!!!

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 03:26:54 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte googla fram något nu, men när XP SP2 kom med sin brandvägg så skrevs det en hel del om det och på någon webbsida (där det verkade som att de visste vad de talade om) så hade de något exempel där det t o m blev sänkt säkerhet i datorn, enstaka paket släpptes igenom fast det borde ha blivit stoppat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man rekommenderar någon att slå av t ex NetLimiter så bör man ju då orka ta reda på det ;-)

 

Det är så otroligt lätt för Microsoft att "dissa" alla konkurrenter på det viset och lassa över jobbet på folk som dig och mig...

 

Microsoft har ju dessutom vissa uppenbara problem att säkra sin egen produkt.

 

Att i det läget dissa konkurrenter känns inte helt bra tycker jag. ("vårt OS är osäkert så ladda ner vårt program för att säkra upp det") Ehh jo tjena allena, det låter ju väldigt trovärdigt...

 

Jag tycker jag har rätt bra koll på saker, har bara råkat i problem en gång på typ 6 år.

 

Nod32 och NetLimiter har varit mina följeslagare plus en massa sunt förnuft.

 

Microsoft vill förståss pusha för sina egna produkter men jag anser att de är helt enkelt inte tillräckligt bra. Än så länge. De är på god väg dock!

 

Summa: Att dissa konkurrenter tycker jag är helt enkelt oseriöst av Microsoft i dagens läge. Jag tror t ex NetLimiter ger bättre skydd och dessutom bättre kontroll på vad du gör. Hur går man igenom de regler man satt upp med Windows FW? Hur ser man vilket program som förbrukar sitt internet? Nej det g¨r inte, Microsoft ligger efter vad gäller säkerhet vad gäller sitt eget operativsystem.

 

De borde öppna upp externa initiativ med öppna armar!

 

* spelar med min Shuffle nu så allt annat är bara sekundärt. *

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 03:54:59 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man rekommenderar någon att slå av t ex NetLimiter så bör man ju då orka ta reda på det ;-)
Just NetLimiter har jag aldrig rekommenderat någon att slå av. Nu var det någon med Esets brandvägg som du rekommenderade att slå på Windows-brandväggen. Så här står det i Quick Start Guide for Eset Smart Security
You do not need to disable or remove the Windows firewall in Windows XP or Vista, as this is automatically handled by the ESET Smart Security installer.
http://www.eset.com/download/ESS%20QuickStart%20Guide(Oct07).pdf

 

Det är knappast utan anledning de gör så. Jag tycker därför att det är olämpligt att rekommendera att man slår på Windows-brandväggen efter att man har installerat Eset Smart Security. De två brandväggar som jag har haft senast, Comodo och PC Tools har också slagit av Windows-brandväggen under installationen.

 

Vad anser du att man skulle vinna på att ha Windows-brandväggen och Esets brandvägg igång samtidigt?

 

Du kan själv testa hur bra ditt val av brandvägg skyddar och om det är någon skillnad med och utan Windows egen brandvägg:

http://www.matousec.com/projects/security-software-testing-suite/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uncle Mombassa

Tillbaka till sakfrågan:

 

"Installerade nyss ESET Smart Security (NOD32). Har avaktiverat Windowsbrandväggen men är konfunderad över hur jag skall göra med Windows Defender."

 

Jag har alltså Windowsbrandväggen AVSTÄNGD som jag nämnde och undrar om man kan köra Windows Defender samtidigt som ESET Smart Security.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar om man kan köra Windows Defender samtidigt som ESET Smart Security.
Ja, det ska gå bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...