Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klarar högtalarna det?


Gurre G

Rekommendera Poster

Hej:)

 

jag har en liten fråga, kanske värkar lite "konstigt" men vill gärna få svar på den och här på eforum finns ju många experter...:thumbsup:

 

JO, till frågan:

 

jag undrar hur mycket "stryk" ett vanligt 5.1 högtalarsystem med inbyggt förstärkare klarar av, i detta fall logitech X-530.

 

Är det "farligt" för högtalarna att spela musik på lite över halv volym

i långa perioder, låt säga från 3-4 på dan till 5 på natten?

 

läste någon stanns att högtalarna's membran, eller var det magneter? blir för varma och deformateras om man spelar musik länge - myt ?

 

hur är det med förstärkaren ? den är ju inbyggd i baslådan, klarar den att mata ut halv eller lite mera ström en så pass lång tid? 3-4 på dan till 5 på natten.

 

 

ps.

andledningen till denna fråga är att jag kanske skall hyra lokal och ha lanparty, då tänkte jag kunna andvända mitt högtalarsystem till att få ut lite musik, musik på ganska höga decibelltal, ganska konstant, under nästan hela natten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe- det är väll tur att vi inte ska vara hemma:thumbsup:

 

men har du ((eller någon annan )) någon aning om högtalare klarar av at spela så länge?

 

ingen som har någon erfarenhet ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är dessvärre inte hemmastadd med den typen av system; mer van vid att förstärkarna tröttnar och värmesäkringarna löser ut :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iofs inget svar på din fråga men nåt jag själv lyckats med några ggr är att mkt billigt få hyra ett sjyst PA mot att sätta upp några reklamskyltar för uthyraren.

Med hemmasystem har jag haft blandade erfarenheter men skulle nog påstå att högtalarna lär klara det men kanske inte din förstärkare. Även en rejält dimensionerad hemmaförstärkare lär få ta i ordentligt för att fylla en större lokal med skapligt ljudtryck under långa tider (mina 2*120W slutsteg av hyfsad kvalitet börjar lessna efter ett par timmar). Risken för överhettning finns där...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att ljudet spricker och då låter det illa,om du drar på hög

volym,även om du har en subwoofer,eftersom högtalarsystemet

bara tål ett visst ljudtryck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är du rädd om dina högtalare och bor i 08 kan du få låna mina boom-boxes (Audio Pro Stage 6). Högt och länge är inga problem (och jag skiner i dom dom spräcker ihop totalt); frågan är om din stärkare orkar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvär bor jag inte i stockholm, men tack så mycket endå!!:thumbsup:

 

 

i alla fall så mailade jag logitech och frågade dem, jag återkommer med svar så eventuelle läsare med samma fundering får svar!:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande att höra hur dom svarar...

Har du inga uthyrare av PA i din närhet? Klart värt ett försök imho, du kan inte få mer än nej

 

EDIT: Det är en närmast osannolik skillnad mellan att få volym i ett vardagsrum på 20 kvadrat jämfört med ett rum som bara är säg 3 ggr större (jag går inte in på formlerna :) )

 

Och nej, Audio Pro burkarna är en smula för stora och tunga för att skicka med posten :)

 

[inlägget ändrat 2008-12-05 19:14:06 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, men när du menar att ljudet spriker, tror du att det kommer vara så för alltid då? eller är det bara at slå av dem och låta dem vila i nån dag så är dem redo igen ?

 

tack för svar föressten - poäng !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ofta när ljudet spräcker är det för att förstärkaren fått nog; får den vila nån timme brukar allt låta bra igen. Tyvärr är dock ett av dom vanligaste sätten att kvadda högtalare att driva dom med en förstärkare på gränsen till sammanbrott, den skickar då så mkt distorderade signaler att den kan knäcka högtalarna för gott. Vet att det inte är ett exakt svar men tror det är en skaplig sammanfattning av lång erfarenhet

 

 

EDIT: det är "lättare" att förstöra ett par högtalare med en märkeffekt på säg 200W med en överstyrd förstärkare på 100W än en på 600W som snudd på går på tomgång och levererar en ren signal. Förmodligen en dålig analogi men jämför med nätagg i en PC

[inlägget ändrat 2008-12-05 19:19:14 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Vet att det inte är ett exakt svar men tror det är en skaplig sammanfattning av lång erfarenhet

okej, tack för svar!

 

jädrans var alla var snabba på eforum idag :thumbsup:

 

som sagt så återkommer jag med svar när logitech svarar mig - om någon annan undrar:)

 

 

((tyvär fick jag inte ger mer poäng idag men annars hade du lätt fått ett till)):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inte gjort nåt som förtjänar poäng mer än delge dig mina erfarenheter från diverse högljudda sessioner :)

 

Men ser fram mot Logitechs svar. Hur stor är den lokal ni ska hyra? Kvadrat och kubik?

 

EDIT: Ok, du bor inte i 08 men kanske nånstans där jag har nån kontakt kvar i PA-branschen?

 

[inlägget ändrat 2008-12-05 19:25:30 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälsingland... som tusan (jag var gift med en Hambostinta i många år) :) Närmaste kontakt jag har lär vara i Borlänge nånstans så det kanske inte är realistiskt

 

Tja vad ska man gissa från bilderna... 60 kvadrat, minst? Jag vet att hemmabiosystem kan leverera imponerande ljudtryck, iaf korta stunder, men vete tusan om det räcker till ett halvt dygn i en så stor lokal... hoppas ni får kul iaf :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej nu har det gått några dagar och här kommer en liten uppdate för dem som så vill:

 

Jag mailade Logitech och fick då ett snabbt svar:

[log]Subject

Maximat playtime

 

Discussion Thread

Response (Shadatul Shima) 06/12/2008 07.30 AM

Hello Mr. Guos,

 

Thank you for contacting Logitech’s Electronic Support.

 

I understand that you are inquiring about your speakers. As this speaker system uses power supply to operate, you may use it to play your audio files (at any volume level) for as long as you wish. It is different if we compare to battery powered speakers.

 

If you have any additional questions or comments regarding your product, please feel free to visit our website at http://www.logitech.com'>http://www.logitech.com and update this incident.

 

Thank you for choosing Logitech. Have a nice day!

 

Note: If you are using Spam Blocker tool, please turn it off or make sure that you can receive e-mail messages from “@mailca.custhelp.com”

 

Kind regards,

 

Shadatul Shima

Logitech Europe SA

European Customer Support

Customer (Guos 89) 05/12/2008 07.03 PM

jag skickade:

hello. What is the recommend maxiumum playtime whit this speakers before they need to "rest", and how long do they need to "rest" before I can turn them on again?

 

can i play them at 50-70% volyme in: 2 hours? 6 hours? 10 hours?

[/log]

 

okej så enligt detta mail så borde det gå att spela högtalarna på 100% volym 24/7 altså 24 timmar i vecka 7 dagar i veckan i oändlighet.

 

Det tror jag knappast att det går, jag skulle vara mycekt "stålt" om det gick, för ett så pass billigt system!

 

I alla fall så kom jag p åatt jag har ett gammalt högtalar system ( ja ett riktigt gammalt med kassetspelare och vinylskivor) och dem tänkte jag att jag kanske skulle kunna andvända, jag kollade manualen och såg att förstärkaren bara låg på 2* 60 watt din effekt/ 2*90 watt din musik effekt, vilket värkar lite för att kunna driva dem relativt stora högtalarna som andvänds till den (jag köpte större högtalare direkt från början, altså inte "standard" som andvänds)

 

sedan kom jag på att jag skulle kunna andvända mitt hemabio paket, jag kollade och effekten låg på inte mindre än 81* 5 Watt = lite under 500 watt RSM, dessutom så har förstärkar delen ( där man stoppar i skivorna...) en fläckt på baksidan vilket värkar lämpligt för längre perioder...

 

nu är bara frågan om jag orkar flytta det, nej troligen inte, då hemmabiot är "navet" i tv anläggningen...

 

härmed slutar denna tråd och ajg får be att tacka en sista gång för all hjälp, hoppas andra som läser denna tråd får svar på sina frågor:thumbsup:

 

 

UPPDATE: nu fick jag ett till svar av logitech ( efter någon veckas väntan...)

 

[log]Dear Valued Customer,

 

Thank you for contacting Logitech’s Electronic Technical Support.

 

You should be able to use your X-530 speakers at 70% volume all night long without any problems. If the speaker set does not work properly, please let us know and we will assist you with the issue. If necessary, we will issue a warranty replacement for your speaker set.

 

If you have any additional questions or comments regarding your product, please feel free to visit our website at http://www.logitech.com and update this incident.

 

Thank you for choosing Logitech. Have a nice day!

 

[/log]

 

presis vad jag villja veta, nya högtalare om dem inte klarar trycket, inget att oroasig för altså! dessutom så läre dem väll inte märka om jag "råkat" spela högra än 70% ( om nu det skulle behövas...):thumbsup:

[inlägget ändrat 2008-12-15 18:56:40 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...