Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Speldator?


Isak E

Rekommendera Poster

Undrar bara om denna datorn är en bra speldator som klarar de nyaste spelen på hög grafik utan problem, tänker lite på budgeten också, den kostar 5900kr.

 

Fujitsu-Siemens SCALEO Pa 2666-30P

 

Tillverkarens art. nr.: CUZ:P-NOR-MULTI039

Chassi: Microtower (stående)

Processor: AMD Quad Core Phenom 9500 2.2 GHz

Internminne: 3 GB DDR2 (1GB + 2GB) - 667MHz, PC2-5300. 2 DIMM-platser, 0 ledig. Max 4GB.

 

Moderkort: AMD 690V chipset

Grafik: ATI HD 3850 PRO med 512 MB dedikerat grafikminne

Ljud: 7.1 high-definition audio

Hårddisk: 1000GB SATA2 (2x 500GB), 7200 rpm med partition för återställning på 12GB.

 

Floppy: Nej

Optisk enhet: DVD-brännare Super Multi

Operativsystem: Windows Vista™ Home Premium

Modem/ Nätverk: Ethernet 10/100/1000BT integrerat nätverksgränssnitt

Högtalare: Medföljer ej

angentbord & Mus: Standard USB tangentbord

Optisk USB-mus

HDMI-adapter

 

Bildskärm: Medföljer ej

 

 

Är grafikkortet bra? Jag har också hört att windows vista 32bit bara klarar 3gb RAM, därmed valde jag denna, finns en annan med 4gb RAM, GeForce 8600GT och 2,6GHz processor, men är inte det grafikortet dåligare?

 

Jag är inte så säker heller på processorns GHz, min gamla dator som är drygt 6 år gammal har en processor på 3,0GHz och denna har bara 2,2GHz, gör det stor skillnad?

Tack på förhand!

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-04 21:41:17 av Isak E]

[inlägget ändrat 2008-12-04 22:00:30 av Isak E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är grafikkortet bra?

Det beror ju på hur man ser på det men jag skulle säga att det är ett ganska bra grafikkort; HDMI-kompatibelt; stöd för DX 10.1 etc.

 

Även om HD3850 förvisso numera egentligen har budgetstatus – i klass med det nyare HD4670 – så klarar det spel som Crysis i 1280x1024 och Medium vilket verkligen inte är fy skam. Detta om kravet är medel-fps på minst 40. Och man måste spela det för att egentligen få en aning om hur bedårande vackert men också extremt tungt det är.

 

I alla fall så om man utgår från att datorn ska klara Crysis hyfsat bra så kommer den även att klara "allt" annat minst lika bra. Men för just det spelet så hade denna dators quad core-processor onekligen varit till hjälp. Det finns annars inte så väldigt många spel som kan dra nytta av multicore, men de kommer...

 

Jag har också hört att windows vista 32bit bara klarar 3gb RAM, därmed valde jag denna,

Cirka 3.25GB om man ska vara petig. ;-)

 

finns en annan med 4gb RAM, GeForce 8600GT och 2,6GHz processor, men är inte det grafikortet dåligare?

Det är ett mycket sämre kort och faktiskt riktigt uselt för helt nya spel. HD3850 däremot får mera ses i klass nästan med 9600GT vilket i sin tur har precis samma prestanda som det äldre 8800GTS 640MB. Det skulle i alla fall bli lite som om du jämförde datorer med detta 8800GTS 640MB respektive 8600GT om du förstår hur jag tänker nu. :-)

 

Jag är inte så säker heller på processorns GHz, min gamla dator som är drygt 6 år gammal har en processor på 3,0GHz och denna har bara 2,2GHz, gör det stor skillnad?

Oj du kan verkligen inte jämföra så! Redan Athlon XP var vid en given klockfrekvens effektivare än främsta konkurrenten Pentium 4 vilket också antyddes av benämningarna – XP3000+ motsvarade ungefär P 4 3.0GHz fastän Athlonprocessorn bara tickade i 2.16GHz.

 

Och nu med denna Phenom kommer Vista att uppfatta den som fyra helt separata processorer som får varsin tråd att räkna på.

 

[inlägget ändrat 2008-12-05 04:31:10 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! :)

 

Som jag tolkar det är datorn en bra speldator som klarar Crysis, Call of duty 4 på hög grafik? Funkar GTA IV också på hög grafik?

Och att det med datorns GHz behöver jag inte bry mig om för datorn har en Quad Core-processor?

 

Hur är det med grafikkortet ATi Radeon HD3650? Går det att jämföra med 3850/Pro?

 

[inlägget ändrat 2008-12-05 07:21:07 av Isak E]

[inlägget ändrat 2008-12-05 07:27:09 av Isak E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det är datorn en bra speldator som klarar Crysis, Call of duty 4 på hög grafik?

Det var iofs inte riktigt vad jag skrev utan 1280x1024 och Medium i Crysis får väl snarare ses som tämligen medelmåttiga inställningar. ;-) Fortfarande ändock så är grafiken mycket fin men med hög grafik i spelet skulle jag säga 1680x1050 och High medan väldigt hög grafik utefter samma tankesätt hade blivit 1920x1200 och Very high. Detta ifall man hugger in inställningarna i sten. ;-)

 

Men jag vet förstås inte vad det ska användas för skärm, kanske en CRT och 1024x768 varmed även ett HD3850 säkerligen hade fixat High..? Tyvärr kostar ju spelprestanda medan HD3850 (samt det nya HD4670) går att få för under tusen kr – det ger dock fantastiskt resultat för priset. Men om du istället vill ha lika bra flyt i 1680x1050 krävs HD4850 vilket med den inställningen ger i princip samma prestanda som förra kortet i 1280x1024.

 

Och att det med datorns GHz behöver jag inte bry mig om för datorn har en Quad Core-processor?

Jag kan ju säga som så att denna Phenom cirklar åttor runt en gammal P 4 3.0GHz..! Därmed inte sagt att det inte finns mycket snabbare (som alltid) men börjar man gå upp alldeles för mycket i processor börjar enbart den snart att kosta några tusenlappar.

 

Hur är det med grafikkortet ATi Radeon HD3650?

Möjligen för en casualgamer... men njae inte ens då. :thumbsdown:

[inlägget ändrat 2008-12-05 09:40:24 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...