Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla datorn till tvn?


henkee55

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle vilja koppla min dator till tvn. Har en Samsung LE40559. Undrar bara vad för kablar man ska ha och hur vet jag att min datorn har dom rätta ingångarna? Och om det är nåt mer man ska tänka på?

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorns (grafikkortets) utgång heter DVI. I handeln kan det finnas olika benämningar, DVI-D eller DVI-I ska du i så fall välja men jag tror inte det är nåt som du behöver hänga upp dig på. Genom DVI-kabeln skickas bilden till TV, som förmodligen har en HDMI kontakt. Det finns färdiga kablar för detta, med resp kontakt i varje ände. Ljudet kopplar du via en RCA-kabel från ljudkortet till din stereo.

 

Ska vi hänga upp oss på detaljer så ska du i optimala fall inte ha en DVI-kabel som är längre än 5 meter, annars behöver du en förstärkare för att signalen kan bli för svag.

 

Vidare, om du har en TV med hög frekvens (100hz) och vill få ut max från BlueRay eller HD-DVD (som du kanske kan köra från datorn) så måste du ha HDMI 1.3 för att klara bandbredden som behövs. Men nu snackar vi alltså teoretiskt höga krav, jag bara nämner det ifall du förväntar dig det. Saknar TVn HDMI 1.3 så kan man alltså inte få full effekt från sin BlueRay enhet, även om tv:n kanske kostar hur mkt som helst. Det säljs nämnligen fortfarande väldigt många tv-apparater som bara har stöd för HDMI 1.2a eller lägre...

 

/M

 

Beware of a man with a spoon up his nose.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv ska inte vara något problem den har hdmi ingång och den är full hd. men hur ser jag tv hdmi status?

Det jag är orolig över är om datorn grafik kort behöver ha någon betydelse, likaså ljudkortet?

Så jag behöver bara köpa en RCA-kabel och en DVI-Kabel? Koppla dom så ska bildöverföringen fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv ska inte vara något problem den har hdmi ingång och den är full hd. men hur ser jag tv hdmi status?

 

Det ser du bara i teknisk spec. Står HDMI 1.3

 

Det jag är orolig över är om datorn grafik kort behöver ha någon betydelse, likaså ljudkortet?

 

För det första så måste ju grafikkortet kunna stödja en extern bildskärm, det ska finnas två utgående kontakter på grafikkortet (på baksidan på datorn). Är det gammalt grafikkort så kanske det inte ens finns DVI-utgång, utan då kör du koaxial (typ antennsladd) rakt in.

 

Nästa steg är ju om grafikkortet i så fall har stöd för HD (alltså vilken upplösning du ska kunna få på din andra bildskärm). Även om kortet stöder HD så måste även uppspelning kunna stödja det. (det blir liksom aldrig bättre bild än vad som sänds ut från början).

 

Ljudkortet har jag aldrig varit med om att det ställt till det. tänk bara på att kontakten på ljudkortet är en "vanlig" stereo-plug, du behöver alltså en adapter som du kan koppla på RCA-kabeln om den inte redan är förberedd för det.

 

Enligt vissa specifikationer så ska det även kunna gå att skicka ljud via DVI, men jag har aldrig provat det själv så detta kan jag varken förklara eller dementera. Någon annan som kan berätta om detta kanske?

 

 

/M

 

 

Beware of a man with a spoon up his nose.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har hört att det räcker med en vga kabel för att kunna, tex kolla på film genom datorn till tvn?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det räcker för att du ska få bild.

 

men du har en DVI-ingång på TVn. En VGA (mindre d-sub kontakt än DVI) passar inte.

 

VGA är analogt. DVI är en modern form av VGA och är digital, vilket gör att den klarar en mkt högre bandbredd (dataöverföring = bättre bild helt enkelt)

 

Kollade även din TV, och den har HDMI 1.3. Att då koppla in en VGA-källa är bortkastade pengar. Ungefär som att köpa en Ferrari, men bara kunna köra i 30km/h.

 

/M

 

 

Beware of a man with a spoon up his nose.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ok tack för svaret. Nej men är allmänt trög när det gäller sådant här. Har dock förstått det mesta nu. Ok då ska jag skaffa en RCA-kabel och en DVI-Kabel. Men en till sak, mitt grafikkort är gammalt så är inte säker på att det kan stödja en extern bildskärm. Och jag vet inte riktigt hur man kollar det. ska länka en bild på min datorn baksida, hade varit schyst om du hade kunnat kolla? sedan om själva grafikkortet har stöd för hd är jag tveksam till. hjälper det om jag hittar vad grafikkortet heter?

 

bild:http://www.turboupload.com/files/get/WBrGDnQlRo/20081121941.jpg

http://www.turboupload.com/image/links/UP6DFL0P_9/20081121942.jpg

 

 

Edit: grafikkortet heter

Intel® 82845G/GL/GE/PE/GV Graphics Controller

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 01:01:48 av henkee55]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ser ut som du har en VGA-kabel från direkt från moderkortet.

 

Mitt tips är att du köper ett grafikkort och stoppar i datorn, och de finns många kort som stöder HD idag, om nu inte alla gör det.

 

Hur gammal är datorn? Du ska ha ett PCI eller PCIe kort i så fall, behöver inte kosta så mkt alls.

 

/M

 

 

Beware of a man with a spoon up his nose.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är nog 3-4år gammal minst. Har du något tips på ett grafikkort,länk? Kvittar det om jag köper PCI eller PCIe kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...