Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte, alls!


KimboRambo

Rekommendera Poster

Det är min stationära dator som trilskas, så här är det:

 

Jag har inte använt datorn på ca 2 veckor, men jag har ändå haft den ikopplad så den har haft ström. Det var inga problem sist jag använde den men nu vägrar den starta, den reagerar inte alls när jag trycker på startknappen.

 

Nothing, inget går igång, inte fläkten inte något, den är helt tyst.

 

Jag är ingen höjdare på datorer och jag vet bara på ett ungefär var alla delar sitter, så jag tänkte att jag postar här och ser om någon har några tips om var problemet kan sitta (eller: var det vanligtvis sitter om när datorn vägrar starta, tror nog det är i princip omöjligt att diagnostisera ett exakt fel på datorn när det enda symptomet är att datorn vägrar starta) innan jag börjar plocka isär datorn.

 

(PS: Om tipset är att plocka isär datorn och testa delarna för sig, i vilken ordning borde jag göra det?)

 

[inlägget ändrat 2008-11-19 22:51:39 av KimboRambo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att alla sladdar sitter i på baksidan av datorn ordentligt, kolla alla delar och sladdar i datorn, kolla så att nätaggregatet är på och inte av.

 

Vad var det du gjorde sist du hade datorn igång? Kanske är det nån inställning du ändrat på.

Har du gjort nåt mer med datorn efter du hade stängt av den sen fram till den inte funkade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla sladdar sitter i, hur kollar jag nätaggregatet?

 

Rent allmänt, när jag öppnar den vad är det jag letar efter. Något som sitter löst eller finns det något annat sätt att se om det är något fel på en komponent?

 

Jag har inte ändrat några specifika inställningar, inte vad jag kan minnas i alla fall (finns det inställningar som hindrar datorn från att starta alls överhuvudtaget?)

 

Jag har inte gjort något särskilt med datorn, den har stått i sitt hörn bara.

 

PS: En grej, när jag öppnar den (från sidan) och strömmen på är så finns det en liten display på moderkortet(?tror det är moderkortet). Där står det 2, sen byter det till 0.0 och när jag trycker på startknappen så ändras det till F. Vad betyder det?

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 00:02:57 av KimboRambo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du testat att slå av/på strömmen på själva nätaggregatet ett par ggr utan resultat kan du testa att det lever öht genom följande:

 

Nätsladd ur. Koppla bort den breda 20/24-pinnars kontakten från moderkortet (spärrhake att trycka in på ena sidan). Dito koppla bort kontakten till processorn. Och till diskar....

 

Fatta ett lämpligt tillböjt gem och kortslut mellan den ljusgröna kabeln och den intilliggande svarta i den breda kontakten (20/24-pinnars) på nätaggregatet. Ström på. Snurrar fläkten i nätaggregatet?

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 00:08:10 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej, när jag öppnar den (från sidan) och strömmen på är så finns det en liten display på moderkortet(?tror det är moderkortet). Där står det 2, sen byter det till 0.0 och när jag trycker på startknappen så ändras det till F. Vad betyder det?
Det är speciellt för just den serien av moderkort. Har du någon manual till moderkortet/datorn där det kan tänkas stå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat strömmen av och på flera ggr (knappen 0 el I på baksidan, det är väl den du menar?), det enda som händer är att två röda dioder lyses upp på moderkortet och den där displayen lyses upp.

 

Jag kollade i manualen och där fanns det inget under bara F.

 

Dock står det F. Om man tolkar det som F.0. så betyder det "button reset".

 

Sen när jag tryckt på knappen så återkommer 2:an efter att F visats, och sen går den tillbaks till 0.0. Jag hittar inget post på 0.0, men F.2. är "power on sequence timeout".

 

Känns lite väl hemlagat att hålla på med gem, finns det inget typ "officiellt" sätt att kolla om nätaggregatet funkar? (riskerar jag att förstöra något om jag är inne på pillar med gem?) (det get ju utslag, moderkortet får ström).

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 00:53:51 av KimboRambo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag missade att ditt mobo får ström (annars må det vara hemlagat men det fungerar utmärkt. Det man gör med gemet är att simulera signalen Ps_On som annars levereras via mobo. Utan den startar aggregatet öht inte). Tolkar det som att nätaggregatet inte bara tål lasten att tända dioder på ditt mobo utan även att driva sin egen fläkt?

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 00:54:18 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en god idé och om han har en bra multimeter så kan han nog få koll på om aggregatet levererar ström på resp. V-nivå; be honom lägga last på det också för att se om det levererar effekt. Och du får tro det eller ej, men att kortsluta Ps_on visar faktiskt om det finns liv i det eller inte :)

 

Jag uttrycker mig nog otydligt. Det gemet gör är att simulera att kontakten är ansluten till ett moderkort, utan det startar det inte

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 01:07:35 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...