Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange 5.5 servern kraschade: Har ny hårdvara & problem nu! Hjälp!


KQ

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Vår 9år gamla Exchange 5.5 server med Windows 2000 Server kraschade här. Det var moderkortet som gick sönder och det är lite speciell hårdvara så den går inte att ersätta när den är så gammal.

 

Vad jag har nu gjort:

 

1. Ghostat System disken och flyttat Exchange/databas disken till en ny server

2. Startade upp den gamla Windows 2000 installationen på den nya datorn och fick så klart en blåskärm. Jag körde då en Windows 2000 Server repair installation.

3. Servern kom igång och jag kom in i konsolen.

 

Nu börjar det roliga, att sparka igång Exchange servern igen. Det är alltså en ny boot-disk men samma gamla databas disk. Jag har alltså ghostat över Windows installationen med exchange, AD, osv.. Till den nya disken.

 

Allt verkar funka förutom just Exchange. Felmeddelandet som jag får är:

 

The Microsoft Exchange Server database (EDB) could not be initialized and returned error -550. Unrecoverable error, the directory can't continue.

 

Jag har kört en kontroll på priv.edb & pub.edb. Bägge var inconsistent state, men efter att jag körde eseutil /r /ispriv & /ispub så är de nu ok.

 

Vet inte riktigt hur jag kommer vidare här. Någon som har något tips?

 

Tack!

 

[inlägget ändrat 2008-11-14 18:07:43 av Göteborgarn - http://www.youtube.com/watch?v=kIfFvW0fYxM]'>http://www.youtube.com/watch?v=kIfFvW0fYxM]

[inlägget ändrat 2008-11-14 18:08:13 av Göteborgarn - http://www.youtube.com/watch?v=kIfFvW0fYxM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det en AD integerarad exchange eller exchanges egna directory?

 

"directory cant continue" låter som katalogtjänsten inte fungerar...

Kolla om det går att reparera ....

 

 

Om det sitter löst raidkort i gammla servern borde det gå att flytta den till nya o boota på gammla diskarna...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mailservern är en Domänkontrollant så det är en integrerad exchange med AD.

 

 

Raidkontrollern är en sån där integrerad variant som sitter på moderkortet. Jag hittade ett fattiglapskontrollerkort dock som jag använde för att läsa av den gamla systemdisken med när jag körde Norton Ghost 11.5.

 

 

Jag skulle helst slippa köra på den gamla hårddisken då också den är 9år gammal och dels är väldigt slö och dels finns en risk att även den ger upp snart också.

 

 

Är lite osäker på hur jag går tillväga för att kontrollera katalogtjänsten. Är det inte Priv.edb och pub.edb?

[inlägget ändrat 2008-11-14 18:30:14 av Göteborgarn - http://www.youtube.com/watch?v=kIfFvW0fYxM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

ok. då kan det vara nått ni ad't som inte stämmer.

 

om du lyckas starta upp på gammla diskarna "utan att köra repair installation" så ska allting fungera... då kan du installera alla drivrutiner och sedan ghosta över installationen till nya diskar.

 

Enklast är nog att installera om Exchange på serven och läsa tillbaka data från backup....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Vi har inte kvar installationsmediat som Exchange 5.5 kom på. Det är över 8-9 år sedan vi installerade den servern. Sedan kan jag inte flytta diskarna över till den nya datorn. Gör jag de kommer jag få samma problem då jag startar Server. Att byta ifrån en så gammal hårdvaruplatform till en ny verkar vara problematiskt för Win2000. Så jag tror inte man kan utesluta att köra en repair av windows, tyvärr.

 

Så jag vet inte riktigt hur vi ska göra här. Kanske dags att köpa in en helt ny Exchange istället kanske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera Windows 2000 på en ny server och lägg tillbaka den backup som vi förmodar att du tar varje natt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Största problemet med att flytta installation till annan server är hårdiskkontrollern....

är den rätt brukar den starta upp iallafall...

var iofs. länge sen jag installerade win 2000...

 

Exchange media måste väl gå att få tag på... ni känner ingen som har msdn avtal? där finns den för nerladdning.

 

Jag har alldrig provat att återställa backup till annan version av exchange server.... men det hade kanske varit snyggt att få in det på en exchange 2007....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit så enkelt så hade jag inte frågat här ;-)

 

Vi tar backup på själva databasen men vi har inte installationsmediat som jag skrev här ovanför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...